به گزارش ایسکانیوز، امروز ( ۱۹ ژوئیه)، شرکت "بلو اوریجین" (Blue Origin) متعلق به"جف بزوس" ، آزمایش دیگری را بر روی فضاپیمای زیرمداری "شپارد جدید"(New Shepard) انجام داد.
در این آزمایش، این شرکت امریکایی به دنبال بررسی فشار موتورها در حداکثر توان خود در ارتفاع بالا بود.
این نهمین آزمایش این سیستم بود که به صورت زنده در وبسایت بلو اوریجین پخش شد.
این آزمایش طراحی شده بود تا شبیهسازی کند که اگر در هنگام صعود، برای موشک مشکلی پیش بیاید، چه اتفاقی خواهد افتاد.
این فضاپیما که برای شش مسافر طراحی شده است، کوچک اما قدرتمند است و از یک موتور بیرونی برای جدا شدن و فاصله گرفتن از موشک بهره میبرد تا در هنگام انفجار احتمالی موشک، دچار حادثه نشود.
این تیم تلاش کرده بود پس از پرتاب، موتور پیشران را همانند آزمایش سال ۲۰۱۶ با ایمنی کامل روی زمین فرود بیاورد که این کار هم با موفقیت انجام گرفت.
با وجود این که این پرتاب، آزمایشی بود، اما فضاپیما با محمولههای مختلفی از جمله یک مانکن، آدمک بلو اوریجین، آزمایشهای علمی، لباسهای فضایی آزمایشی، تست دسترسی به وایفای و غیره بارگیری شده بود.
"شپارد جدید" با هدف حمل توریست به فضا ساخته شده است و شرکت در حال نزدیک شدن به این هدف است.
این سیستم هنوز پرواز عملیاتی یا همراه با انسان نداشته است، اما هنگامی که بلیطها در بازار عرضه شوند، احتمالا قیمت آنها از ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دلار خواهد بود. بنا به گزارشها، این بلیطها در سال ۲۰۱۹ قابل خرید خواهند بود.
این پرواز آزمایشی با یک ساعت تاخیر انجام شد، اما در نهایت طبق برنامه، هم موشک و هم کپسول، به سلامت روی زمین فرود آمدند.
گفتنی است، گردشگری فضایی یا توریسم فصایی به صنعت بردن مسافر به فضا بصورتی تجارتی و برای گردشگری میگویند.
نخستین خط گردشگری فضایی را سازمان فضایی روسیه دایر کرد، که نتیجه آن سفر افرادی چون انوشه انصاری به فضا بود.
شرکت گروه ویرجین هم اکنون با همکاری سکیلد کامپوزیتس در حال دایر کردن یک خط مسافربری به فضا برای مسافرین میباشد.
گردشگری فضایی یکی از راههای استفاده تجاری از فضا است. تحقیقات، بازار قابل ملاحظهای را برای این عرصه نشان میدهد که با توجه به موقع و سرمایهگذاری بجا، میتواند پیشرفت چشمگیر و سودآوری قابل ملاحظهای داشته باشد. رفتن به فضا یکی از آرمانهای بشری است و بسیاری از مردم، ترسی از پرداخت مبالغ سنگین برای رسیدن به این آرزو را ندارند.
امروزه گردشگری فضایی به ایستگاه بینالمللی فضایی واقع در مداری به ارتفاع متوسط 400 کیلومتر از سطح زمین محدود میشود. اما آیندهنگران بازار گستردهتری را پیشبینی میکنند. هتلهای بزرگ مداری، اقامتگاههایی در سطح ماه و فراتر از آن موضوعاتی است که میتوان به راحتی با یک جستجوی کوچک در اینترنت مطالب بسیاری برای آنها پیدا کرد.
204