مخالفت نمایندگان عرب کنست با قانون قوم گرایی اسرائیل

نمایندگان عرب کنست اسرائیل در مخالفت با تصویب قانون اختصاص اسرائیل به ملت یهود آن را نافی دموکراسی در اسرائیل دانسته و متن آن را در صحن کنست پاره کردند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، لیست مشترک عربی در کنست اسرائیل «قانون قومیت اسرائیل» که پنجشنبه در کنست تصویب شد را خطرناک ترین قانونی اعلام کردند که در دهه های اخیر در این نهاد تصویب شده و حاکی از نژاد پرستی علیه عرب ها دانستند.

این گروه که شامل ۱۲ عضو کنست اسرائیل می باشند، در بیانیه ای اعلام کردند: قانون جدید بر تصویب قوانین عادی سایه گسترده و بر تفسیر قوانین در دادگاه ها نیز تاثیر خواهد داشت چرا که تعیین کننده هویت قانون اساسی اسرائیل و تعیین کننده صاحبان حاکمیت اسرائیل می باشد، این قانون ملت یهود را تنها صاحب صاحبان حاکمیت در اسرائیل قلمداد می کند.

کنست اسرائیل این قانون را با ۶۲ رای موافق در مقابل ۵۵ رای مخالف و 2 رای ممتنع به صورت نهایی تصویب کرده است که تأکید دارد اسرائیل تنها متعلق به مردم یهود می باشد.

این قانون تاکید دارد حق تعیین سرنوشت اسرائیل تنها به دست یهودیان بوده و مهاجرت که منجر به دریافت امتیاز شهروندی می‌شود تنها به یهودیان اختصاص دارد و قدس بزرگ و متحد پایتخت اسرائیل بوده و عبری رسمی آن می باشد، همچنین این قانون دولت اسرائیل را به شهرک‌ سازی یهودی تشویق می کند.

لیست مشترک عربی در کنست در ادامه بیانیه خود اعلام کرد: قانون قومیت اسرائیل قانونی ضددموکراتیک و نژادپرستانه بوده و از ویژگی‌های آپارتاید برخوردار است.

از زمان تاسیس اسرائیل مقامات آن بر یهودی و دموکراتیک بودن اسرائیل تاکید داشته اند اما این قانون وجه دموکراتیک آن را از بین برده و میان جریان های یهودی و دموکراتیک در اسرائیل تنش ایجاد خواهد کرد چرا که بر اساس این قانون جدید، اسرائیل به عنوان وطنی یهودی و غیردموکراتیک معرفی می‌شود.

در ادامه این بیانیه می خوانیم: در قانون جدید خبری از دموکراسی و تساوی حقوق نیست و به طور کلی به برتری افراد و ملت یهود در همه زمینه ها تأکید دارد تا جایی که به طور آشکار شهروندان را به درجه یک یهودی و درجه دوم عرب تقسیم کرده است.

لیست مشترک عربی در بیانیه خود افزود: انحصار حق تعیین سرنوشت برای یهودیان به معنای نفی حق تعیین سرنوشت از ملت فلسطین است و بر تفاوت حقوق میان یهود و عرب تاکید داشته و تفاوت میان افراد بر اساس نژاد را رسمیت بخشیده است.

همچنین در بخشی از این قانون، دولت اسرائیل برای افزایش شهرک‌ سازی یهودی تشویق شده و این به معنای آن است که به طور عملی اولویت در بخش خدمات و توسعه و تخصیص اراضی و امکانات اسکان به مناطق یهودی داده می شود، چنانچه در این بخش بر قانونی بودن شهرک سازی در اراضی ۱۹۶۷ نیز تاکید شده است.

بر اساس آمارهای رسمی ارائه شده از سوی مقامات اسرائیلی شهروندان عرب حدود ۲۰ درصد از ساکنان 8.5 میلیون نفری اسرائیل را تشکیل می‌دهند.

رسانه های خبری امروز اعلام کردند نمایندگان عرب کنست در جلسه رسمی امروز متن این قانون را پاره کردند.

نتانیاهو پس از تصویب این قانون گفت: پس از گذشت 122 سال از انتشار دیدگاه هرتزل قانون دربردارنده اصول وجودی ما به تصویب رسید و آن این که اسرائیل (کشوری) قوم گرا و مختص به ملت یهود است؛ تنها اسرائیل است که در خاورمیانه حقوق همه شهروندان خود را به رسمیت می شناسد.

«یوفال اشتاینتز» وزیر انرژی رژیم صهیونیستی نیز تصویب این قانون را حادثه ای تاریخی دانست و گفت: این قانون اختصاص اسرائیل به ملت یهود، سرود ملی، پرچم و حق شهرک سازی را برای آیندگان به رسمیت شناخت.

اما اسحاق هرتزوگ رهبر جریان معارض حزب حاکم اسرائیل در این خصوص گفت: تاریخ این سوال را مطرح خواهد کرد که آیا قانون به نفع اسرائیل خواهد بود یا به ضرر آن؟ امیدواریم که باعث ایجاد عدم توازن میان یهودیت و دموکراسی نشود که این می تواند برای اسرائیل مضر باشد.

پیش از این نیز تصویب این قانون مناقشاتی را میان مقامات اسرائیل در پی داشته است چنانچه «آوی دیختر» رئیس سابق شاباک جمال زحالقه نماینده عرب کنست را در جریان بررسی این قانون قاتل خطاب کرده بود.

دیختر که از پیشنهاد دهندگان این قانون بوده مدعی است: این قانون به فرهنگ و ایام تعطیلات اقلیت ها و همچنین زبان عربی خللی وارد نمی کند.

لازم به ذکر است این قانون از 7 سال گذشته در دستور کار کنست اسرائیل قرار داشته است که مقامات صهیونیست در واکنش به عدم به رسمیت شناختن اسرائیل به عنوان (کشوری) یهودی توسط طرف فلسطینی در پی تصویب آن بوده اند.

کد خبر: 962177

وب گردی

وب گردی