اظهارات نژادپرستانه وزیر خارجه هلند

وزیر امور خارجه هلند طی اظهارات جنجالی در رابطه با پناهجویان، نژادپرستی را بخشی از فطرت‌ انسان‌ها دانست.

به گزارش ایسکانیوز، "استف بلاک"، وزیر امور خارجه هلند هفته گذشته در جمع کارمندان سازمان‌های بین المللی این کشور در رابطه با مهاجران اظهارات نژادپرستانه به کار برده و گفت: نژاد پرستی به صورت فطری در انسان‌ها وجود دارد، شمار بالای مهاجران مرزهای جامعه بومی را جابجا کرده و با دشواری مواجه می کند.

بر اساس تصاویری که در برنامه پژوهشی «زمبلا» منتشر شده، "بلاک" همچنین افزوده است: "کشوری در جهان وجود ندارد که با جمعیت بالای مهاجر وضعیت صلح آمیز داشته باشد. کشوری مثال بزنید که جوامعی از گروه‌های قومی مختلف داشته و مسالمت آمیز زندگی کنند. من نمی شناسم، این سوال را از کارکنان وزرات‌خانه هم پرسیدم."

"بلاک" در واکنش به اظهارات یکی از شرکت کنندگان مبنی بر اینکه در این خصوص می توان "سورینام "(کشوری در آمریکای جنوبی) را مثال زد، می گوید: "آیا سورینام کشوری صلح آمیز است؟ سخنان جسورانه‌ای است، شیفته خوش‌بینی شما شدم، اما سورینام نمونه ناموفقی است و علت آن نیز تقسیم بندی‌های قومی در آن کشور است."

وی همچنین در پاسخ به نمونه "سنگاپور" نیز می گوید: "سنگاپور کشور کوچکی است و در مورد مهاجران نیز به شدت گزینه کار است. آنها مهاجران فقیر را نمی پذیرند، شاید در امور خدماتی و نظافتی آنها را به کار گیرند."

احتملا در اعماق وجودمان می خواهیم در کنار هم‌ قومان خود بوده و با افراد غریبه پیوندی نداشته باشیم. این موضوع را بومیانی که ساکن مناطقی با جمعیت بالای مهاجران هستند، درک می کنند.

مثلا اگر شما ساکن منطقه "Benoordenhout "که جمعیت غالب آن را هلندی ها تشکیل می دهند، بوده و یکشنبه از یک نانوایی تُرک نان بخرید خیلی خوب به نظر آمده و اتفاقات اطراف شما را اذیت نمی کند، اما برای کسانی که در آنجا زندگی می کنند به شدت آزاردهنده است.

تصور نمی کنم اروپا بر سر پذیرش برابر مهاجران به توافق برسد، اروپای شرقی به هیچ وجه این موضوع را نمی پذیرد و نباید در این خصوص اجبار به کار برد. فرض بگیریم که قبول کردند، نگاهی به کوچه های ورشو و پراگ بیاندازید مهاجری نمی بینید. آنها ظرف یک هفته آنجا را ترک می کنند، احتمالا به دلیل آنکه مورد خشونت قرار می گیرند، شانسی برای زندگی در آنجا ندارند».

این در حالیست که "بلاک" با انتشار بیانیه ای در این رابطه اعلام کرد که این نشست به صورت پرسش و پاسخ بوده و گفت‌وگوی باز و صریح صورت گرفته است. وی در ادامه از اینکه اظهاراتش موجب ناراحتی برخی شده است، ابراز تاسف کرد.

منبع : آناتولی

کد خبر: 962187

وب گردی

وب گردی