انتظار کاهش قیمت برآورده نشد/ گرانی سکه و طلا در راه است

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا گفت: استخراج فلز طلا در دنیا کمیاب و پرهزینه شده است؛ با توجه به این فاکتور قیمت طلا حتی بالاتر از این هم خواهد رفت، بنابراین مراقب ریسک در بازار باشید.

عباداله محمدولی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، اظهار کرد: آن چه که در مورد بازار تهران در هفته گذشته می توان عنوان کرد این است که اگر برآوردی برای این هفت روز داشته باشیم تقریبا در هر دو روز ما شاهد نوساناتی در بازار طلا بودیم؛ یعنی قیمت‌ها دارای فراز و نشیب‌هایی بود. تا جایی‌که از مثقالی 992هزار تا 997 هزار تومان شروع شد تا به امروز که به یک میلیون و 34 هزار تومان رسید؛ بنابراین این نوسانات را ما در بازار طلا شاهد بودیم.

او تصریح کرد: این موضوع بیشتر به مباحث تحریم، پساتحریم و بازی های سیاسی که در دنیا اتفاق افتاده و نیز مسائل اقتصادی و اعلام ارز تک نرخی و بعد از آن کالای غیر اساسی و بازار ثانویه که در داخل کشور شکل گرفت، برمی‌گردد.

محمدولی تاکید کرد: اگر بازار ثانویه ارز به درستی نظارت، کنترل و مدیریت شود و به دنبال آن نیز دلار به بازار تزریق شود، پیش بینی می شود که ظرف یک ماه و یا چند روز آینده به ثبات قیمت در بازار برسیم. مگر اینکه اتفاقات جانبی در کنار این موارد رخ دهد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا افزود: در نهایت پیش بینی بنده برای هفته آینده این است که به جز این مسائل کاذبی که در سطح بازار شاهد هستیم، قیمت‌ها روند افزایشی خواهند داشت با همین حرکتی که در هفته گذشته داشتیم. در هفته آینده افت و خیزهایی را در بازار طلا خواهیم داشت ولی در نهایت جدای از این مباحث داخلی و بین‌المللی روند قیمت طلا افزایشی است.

او یادآور شد: استخراج فلز طلا در دنیا کمیاب و پرهزینه شده است و با توجه به این فاکتور قیمت طلا حتی بالاتر از این هم خواهد رفت.

محمدولی توصیه‌هایی به خریداران داشت و گفت: مردم در ارتباط با خریدهای خودشان به خصوص در این گونه بازارها که دارای فراز و نشیب‌هایی است، مواظب ریسک ها باشند که خدای ناکرده متضرر نشوند؛ ولی پیشنهادم این است که چنانچه می خواهند وارد بازار طلا شوند، خرید طلا را برای حفظ سرمایه خودشان انجام دهند.

در ادامه محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، درباره تغییرات قیمت طلا در بازار طی هفته گذشته، گفت: در هفته گذشته قیمت جهانی طلا حدود 20 دلار کاهش داشت. بنابراین علت اصلی کاهش قیمت جهانی طلا، بالا رفتن ارزش دلار و قیمت نفت در بازارهای جهانی بود و همین موضوع باعث شد که قیمت جهانی طلا نیز روند نزولی به خود بگیرد.

او تصریح کرد: در حال حاضر بازار طلا و سکه تحت تاثیر سه عامل اصلی یعنی قیمت جهانی طلا، قیمت ارز و تقاضا قرار گرفته است. انتظار می رفت که با واگذاری سکه‌های پیش فروش شده در هفته گذشته تقاضا کاهش پیدا کند و تا حدودی تقاضا در بازار تعدیل شود ولی این اتفاق مهم رخ نداده است و تقاضا همچنان در بازار وجود داشت به طوری که قیمت سکه حدود 150 هزار تومان افزایش یافت. همین طور قیمت طلا نیز روند افزایشی پیدا کرد.

کشتی‌آرای تاکید کرد: در مجموع در هفته گذشته طلا و سکه با روند افزایشی مواجه شد.

کشتی آرای تاکید کرد: این افزایش قیمت‌ها برخلاف انتظار بود که اتفاق افتاد و یکی از عوامل اصلی آن افزایش تقاضا در بازار و نوسانات نرخ ارز است.

او خاطر نشان کرد: با توجه افزایش تقاضا برای خرید، سکه در بازار حباب پیدا کرد. انتظار می رفت که این حباب کاهش پیدا کند ولی به دلیل وجود تقاضا کاهش نیافت.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا افزود: پیش بینی به دلیل همین اتفاقات یا به اصطلاح تحولات سیاسی و اقتصادی که در حال حاضر وجود دارد امکان‌پذیر نیست؛ چرا که هر لحظه ممکن است مسائلی پیش آید که این مسائل قیمت سکه و طلا را تحت تاثیر قرار دهند؛ بنابراین مقداری پیش بینی غیر ممکن است.

402

کد خبر: 962207

وب گردی

وب گردی