افزایش خزنده  نرخ دلار، مشکل بازار را حل نمی‌کند/ دولت باید از تصمیمات شتاب زده پرهیز کند

کارشناس بازارهای مالی ، با اشاره به اینکه افق بازار ارز و دلار روشن نیست، گفت: تصور براین است که بازار می تواند پتانسیل افزایش قیمت های فراتر از این را هم داشته باشد.

میثم رادپور، کارشناس مسائل مالی، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، در خصوص بازار ارز و دلار طی هفته گذشته اظهار کرد: در خصوص بازار ارز می‌توان گفت که ما در یک دوره پرنوسان هستیم و در این دوره نوسانات به شدت بالا بوده به طوری که قیمت دلار طی چند ماه اخیر با افزایش 100 درصدی در بازار رو‌برو بوده است.

او تصریح کرد: با توجه به اتفاقات موجود دولت تلاش کرد سیاست هایی را اتخاذ کند تا بازار دلار را سروسامان دهد اما متاسفانه این سیاست ها نه تنها به بازار کمکی نکرد، بلکه حتی نوسانات نرخ دلار را تشدید کرد.

رادپور تاکید کرد: متاسفانه سیاست ارزی دولت به بازار سکه و طلا و دلار کم و بیش به همان شکل ادامه دارد و الان سیاست جدیدی برای سکه و طلا در نظر گرفته نشده است. مسأله‌ پر واضح این است که دولت با این سیاست‌ها از جمله راه‌اندازی سامانه نیما و بازار ارز ثانویه نمی‌تواند بازار را مدیریت کند؛ چرا که هم‌اکنون ابعاد بازار ارز ثانویه و سامانه نیما هنوز مشخص نیست که چقدر معامله انجام شده است و این امر نگرانی‌های زیادی را به وجود آورده است.

این استاد دانشگاه افزود: بعد از این تحولات و افزایش قیمت در بازار ما این سیاست ارزی را مفید نمی‌دانیم و به نظر می رسد که این سیاست کمکی در جهت برگشتن آرامش به بازار نخواهد کرد.

کارشناس بازارهای مالی، با تاکید بر اینکه ما در حال حاضر در دوره‌ای به سر می‌بریم که آینده نامطمئنی پیش روی ماست، اظهار داشت: ما از آینده صادرات نفت خبر نداریم، تنها براساس حدس و گمان است که بتوانیم حداقل یک میلیون بشکه را صادر کنیم. سیاست هایی که ترامپ در پیش گرفته خیلی خصمانه است و خیلی از تهدیدات جدی است. همچنین اکثر شرکت ها که سال‌های گذشته با ایران همکاری می کردند دیگر حاضر نیستند با ایران همکاری کنند، بنابراین نگرانی ها در این حوزه تشدید شده است.

او افزود: اینکه چه اتفاقی می خواهد بیفتد، هیچ تصور بدون خطایی از آینده نداریم در این شرایط تصور کنید دولت بدون ارزیابی دقیق و اصولی دلار 4200 تومان را روانه بازار می‌کند؛ بنابراین، با این سیاستی که در پیش گرفتند، افق بازار ارز روشن نیست و تصور براین است که بازار می تواند پتانسیل افزایش قیمت های فراتر از این را هم داشته باشد.

رادپور تاکید کرد: حداقل با سیاست ارزی جاری و عدم اطمنیان‌های موجود و با اقتصاد شکننده‌ای که ما داریم، حفظ وضعیت بازار دلار در شرایط فعلی کار سختی است و حتی اگر اصلاحاتی را هم انجام دهیم، بازهم نگران کننده است.

کارشناس بازارهای مالی، تصریح کرد: با وجود اینکه الان دلار در بازار آزاد 8 هزار تومان شده و انتظار داریم که تقاضا کاهش پیدا کند ولی ارز متقاضی برای واردات با دلار 4200 تومان هم رقم بالایی است؛ بنابراین می توان گفت که دولت برای حرف خودش هم ارزش قائل نیست و دلار بانکی را مدام افزایش می‌دهد. افزایش خزنده دلار، مسأله ما را در بازار حل نمی‌کند. دولت باید تصمیمات جدی را برای کنترل بازار ارز اتخاذ کند و به‌جای چند نرخی کردن ارز روش های دیگری را برای بازار لحاظ کند و به بازار اجازه دهد که حداقل دلار 8 هزار تومانی را در بازار تثبیت کند، واردات با این نرخ انجام شود و صادر کنندگان هم با این نرخ کالای خود را بفروشند تا بیشتر از این متحمل ضرر و زیان نشوند.

او با اشاره به اینکه با این وضعیت، سیاست ارزی آینده نظام ارزی کشور به شدت مسأله دار خواهد شد، گفت: دولت باید از تصمیمات متعدد و شتاب زده در حوزه اقتصاد پرهیز کند. از اواخر فروردین ماه سال جاری تاکنون که سیاست‌های جدید ارزی دولت ابلاغ شد، هر دو یا سه روز یک بار شاهد ارائه یک سیاست جدید در حوزه اقتصاد بوده‌ایم.

رادپور با تاکید بر اینکه سیاست‌گذاری‌ها باید براساس مطالعه باشد، گفت: اطلاع‌رسانی باید به گونه‌ای باشد که مردم در آن صداقت ببینند. وقتی اصرار است که بخشی از واردات با دلارهای ارزان قیمت‌تر از ارز بازار آزاد انجام شود، این به آن مفهوم است که سیاست‌گذار در مبدا به واردکننده ارز ارزان می‌دهد تا در مقصد مصرف‌کننده کالای ارزان‌تری خریداری کند.

او افزود: این در حالی است که چنین سیستمی اجرایی نمی‌شود و قیمت همه کالا‌ها در بازار گران می‌شود تا جایی که قیمت همه کالاها براساس قیمت بازار آزاد محاسبه خواهد شد.

این کارشناس خاطرنشان کرد: بازار ارز از جنس بازارهای غیرمتمرکز و غیر رسمی است و نظارت به بازار احمقانه است، دولت باید در تصمیمات خود تجدیدنظر کند.

402

کد خبر: 962295

وب گردی

وب گردی