تحریم‌ها علیه ایران به زیان ترکیه است

مقامات ترکیه پس از دیدار با هیات آمریکایی اعلام کردند که ترکیه نگران تاثیرات منفی احتمالی تحریم‌های آمریکا علیه ایران بر اقتصادش است.

به گزارش ایسکانیوز، "ریفات حیصارجیکلی‌اوغلو"، رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی و بورس‌های ترکیه، امروز اعلام کرد که بازگشت تحریم‌ها علیه ایران "ناراحت‌کننده" است و ترکیه از پیامدهای منفی تحریم‌های آمریکا بر اقتصاد خود نگران است.

"حیصارجیکلی‌اوغلو" بعد از مذاکره با هیات آمریکایی در "آنکارا"،پایتخت ترکیه اعلام کرد: "ایران یکی از تامین‌کنندگان اصلی انرژی برای کشور ماست همچنین یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری ما در منطقه است"

به گفته "حیصارجیکلی‌اوغلو" ،ایران یکی از مسیرهای اصلی ترانزیتی برای کالاهای صادراتی ترکیه به کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای آسیای‌میانه است.

او همچنین خاطرنشان کرد: "ترکیه در گذشته نیز بیشترین آسیب ها را از تحریم علیه عراق و ایران متحمل شده و ما مایل نیستسم چنین اتفاقی دوباره تکرار شود، به همین دلیل معتقدیم که باید ضررهای احتمالی ما جبران شود."

فشار آمریکا به ترکیه برای قطع خرید نفت ایران

آمریکا بعد از خروج از برجام در ماه مه سال جاری و اعمال تحریم‌ها علیه ایران از کشورهای متحدخود خواست به واردات نفت از ایران پایان دهند. آمریکا تلاش می‌کند ترکیه را وادارکند که با شروع تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران در ماه نوامبر سال جاری واردات نفت از ایران را متوقف کند. اما مقامات ترکیه اعلام کرده‌اند که این کشور بر اساس تصمیم‌های سازمان ملل به تجارت با ایران ادامه می دهند.

"نیهاد زیبکچی"، وزیر اقتصاد ترکیه درخواست آمریکا برای توقف خرید نفت از ایران تا ماه نوامبر آینده را "غیرالزامی" دانست و گفت: "چنانچه قطعنامه و تحریمی از سوی سازمان ملل علیه ایران تصویب شود، آنکارا آن را اجرا می‌کند. ترکیه تنها به منافع خود توجه می‌کند."

تامین نیمی از نفت ترکیه توسط ایران

ترکیه با ایران مناسبات تجاری گسترده‌ای دارد. بیش از نیمی از نفت ترکیه توسط ایران تامین می‌شود.

مقامات ترکیه پیش از دیدارهیات آمریکایی آشکارا اعلام کردند که از درخواست آمریکایی‌ها برای تحریم علیه ایران پیروی نخواهند کرد.

کد خبر: 962313

وب گردی

وب گردی