«پدر»؛ نوبرانه ی فصل تابستانِ تلویزیون

سریال پدر از 25ام تیرماه به روی آنتن شبکه دوم سیما رفته است.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز؛ اثر جدید حامد عنقا با نام «پدر»، از دوشنبه 25ام تیرماه به روی آنتن شبکه دوم سیما رفته است. در خلاصه داستان این سریال اینگونه آمده است که «حامد پسر جوانی است که طی یک اتفاق درگیر ماجرایی عاطفی می‌شود. او به خاطر اعتقاداتش و پدری که برایش الگویی تمام عیار است ناچار سر یک دو راهی قرار می‌گیرد که باید دست به انتخابی سرنوشت‌ساز بزند.»

پخش این سریال نوید روزهای بسیار خوبی برای شبکه دوم سیما است. سریالی که به گفته تهیه کننده، تیم تولید آن با روزی 17 ساعت آفیش و در طول سه ماه، سریال را برای پخش در ماه مبارک رمضان آماده کرده بوده که بنا به تدبیر پخش شبکه دو این سریال برای کنداکتور فصل تابستان در نظر گرفته شد.

حامد عنقا را عموما با سریال های قلب یخی1 برای شبکه نمایش خانگی، انقلاب زیبا برای شبکه 1 و تنهایی لیلا برای شبکه 3 می شناسیم. عنقا معتقد است که نویسنده باید تمام حرف خود را در 10 دقیقه اول بیان کند و مخاطب را در همان 10 دقیه اول مجاب به تماشای سریال تا انتها کند. او در سریال «انقلاب زیبا»، به روایت رابطه های غیرعادی میان کاراکترها و پدر زیبا، رابطه دخترانه­ ی زیبا نسبت به پدر و رابطه عشقی زیبا و حامد می پردازد. عنقا در قسمت اول این سریال علاوه بر پدیدآوردن ابهام و تعلیق در شناخت کاراکترها، زیبا را در شک و تردیدی قرار می دهد که با عشق او نسبت به حامد در تقابل است؛ آنگاه در سوت پایان قسمت اول می دمد. مخاطبی که قسمت اول چنین سریالی را مشاهده کند، با نویسنده و کارگردان آن قراردادی مبنی بر تماشای سریال تا انتها عقد خواهد کرد و سازنده با خیال راحت به شرح قصه در ادامه­ ی سریال می پردازد.

در سریال «تنهایی لیلا» هم به همین گونه عمل می نماید و این بار تمام قصه را در قسمت اول لو می دهد، کاری که بیشتر شبیه خودزنی است، اما او به نوشته خود اطمینان دارد و مخاطب را به تماشای چگونگی رخ داد این اتفاق فرا می خواند و در این کار نیز موفق است.

این بار نیز عنقا در 10 دقیقه ابتدایی سریال در شگرف ترین حالت ممکن؛ تمام ماجرا را شرح می دهد. سریال با آتش زدن ماشین توسط لیلا و نریشن های او در مورد مسیر اشتباهش در زندگی آغاز می شود، او آتش زدن ماشین را به مثابه آتشی می داند که در دلش برپا شده و می بایست مانند حامد از آن سالم بیرون برود. در این سریال نیز مانند سایر نوشته های عنقا، سریال در دو زمان روایت می شود، موقعیت کنونی و شرح ماجرا در زمان گذشته. همین امر باعث ایجاد تعلیق های بیشتر و قلاب های داستانی به جا می شود.

حاج علی در دانشگاه در مورد لیلا حرف می زند و متوجه می شویم که برای حامد اتفاق ناگواری رخ داده است، لیلا عروس خانواده حاج علی است. با رفتارهای حاج علی در دانشگاه متوجه احتمال درگذشت حامد می شویم اما همچنان اطمینان خاطر نداریم. لیلا بچه اش را نمی خواهد، به او شیر نمی دهد و حتی نمی خواهد صدایش را بشنود. مادر حامد روبروی عکسی از حامد با روبان مشکی می نشیند. این خلاصه ­ی 10 دقیقه اول سریال است؛ 10 دقیقه ای که مخاطب را پای تلویزیون میخکوب می کند. 10 دقیقه ای که می توان آن را در کلاس های فیلمنامه نویسی تدریس کرد.

سریال پدر هم به دو سریال انقلاب زیبا و تنهایی لیلا شباهت دارد؛ عنقا در این سریال بازهم دست بر عشقی گذارده که تمام معادلات میان کاراکترها را به هم خواهد ریخت، عشقی که بعید و دور از ذهن جلوه می کند و دست آخر دو شخصیت را به هم گره می زند، عشقی که می شود آتش. لیلایی که می بایست نقش سیاوش را بازی کند و حامدی که در گیر و دار اعتقادات مذهبی خود، خانواده ای مذهبی، پدری که همه ی دارایی اوست و عشقی که وصله ای ناجور برای او و خانواده است،گرفتار شده است.

نکته ای که پیرامون این سریال وجود دارد، نام آن است؛ پدر در این سریال مشخصا تعریف حاج علی است؛ اما تا بدین جای سریال و در طول چهار قسمت، حامد عهده دار شخصیت اصلی داستان بوده است. حال باید دید که عنقا به چه علت نام این سریال را «پدر» انتخاب کرده است.

بازیگران اصلی سریال «پدر»؛ مهدی سلطانی، لعیا زنگنه، سینا مهراد، مسعود فروتن، نیما رییسی، مجید مشیری، کاوه خداشناس، اکبر رحمتی، مژگان ترانه، الهام طهموری، ساناز طاری، شهاب مهربان، مهتاب شیروانی، پوریا سلطان­زاده، سید حسام میثاق با حضور بیژن امکانیان و ریحانه پارسا در نقش لیل هستند.

این سریال شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه دو سیما پخش می شود.

طراح، نویسنده و تهیه کننده: حامد عنقا

کارگردان: بهرنگ توفیقی

همکار نویسنده: سید حسین امیرجهانی، مدیرتصویربرداری: بهنام کریمی، تصویربردار: سامان عمارفطرت، تدوین: امیرشیبان خاقانی، طراح صحنه و لباس: محسن شریفی، طراح گریم: مهرنوش طبیبی، صدابردار: امیر حاتمی، عکاس: محمد دارایی، مدیرتولید: افشین قلی پور.

کد خبر: 962359

وب گردی

وب گردی