برق مجانی برای هیچ کشوری نداریم/ صرفه جویی 2 هزار مگاوات برق در کشور

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر با تاکید براینکه ما هیچ قراردادی با هیچ کشوری در مورد واردات و صادرات برق مجانی نداریم، گفت: زمانی که خودمان نیاز شدید به تامین برق داریم، به هیچ کشوری صادرات انجام نمی‌دهیم.

محمودرضا حقی‌فام، معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر و سخنگوی صنعت برق کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، در پاسخ به این سوال که چرا با وجود ارائه برنامه قطعی برق در استان تهران بازهم شاهد بی‌برنامگی و قطعی های پراکنده هستیم، اظهار کرد: ما جمعه قطعی برنامه ریزی شده برق نداشتیم ولی بحثی که وجود دارد، این است که شبکه از دو نظر با قطعی برق مواجه می‌شود. یکی اینکه ما کمبود تولید داشته باشیم که در این صورت ما کمبود برق را یک روز جلوتر اعلام می‌کنیم. دوم اینکه بخاطر اشکالاتی است که در شبکه ایجاد می‌شود. بنابراین، اینطور نیست که ما برنامه ریزی شده برق را قطع کنیم.

او تصریح کرد: فرض کنید الان یک پست فوق توزیع دچار مشکل شود طبیعتا خاموشی ایجاد خواهد کرد؛ چون از قبل ما این موضوع را نمی دانستیم؛ بنابراین این موضوع ناشی از کمبود تولید نبوده است بلکه ناشی از اشکال در سیستم بوده است.

حقی‌فام تاکید کرد: ما فقط کمبود تولید را که مدیریت شبکه به ما اعلام می‌کند، می‌توانیم در برنامه‌های خاموشی لحاظ کنیم.

سخنگوی صنعت برق کشور در پاسخ به این سوال که با توجه به تغییر ساعت کار ادارات چه میزان مصرف انرژی در کشور ذخیره شده است، گفت: در استان تهران حدود 400 مگاوات و در کل کشور 2هزار مگاوات صرفه جویی شده است.

سخنگوی صنعت برق کشور در پاسخ به این سوال که آیا این موضوع صحت دارد که ایران قرار بود برق رایگان به عراق صادر کند، افزود: نه ما هیچ قراردادی با هیچ کشوری در مورد واردات و صادرات مجانی نداریم.

او با تاکید براینکه ما به هیچ وجه برق مجانی برای هیچ کشوری نداریم نه برای عراق بلکه هیچ کشوری، خاطرنشان کرد: زمانی که خودمان نیاز شدید به تامین برق داریم به هیچ کشوری صادرات را انجام نمی‌دهیم.

حقی‌فام همچنین در خصوص برق دزدی از شبکه برق اظهار داشت: متاسفانه زمانی که ما برنامه قطعی برق را اعلام می‌کنیم ممکن است برخی از سارقین تجهیزات، اقدام به برق دزدی ‌کنند. در این خصوص در کل کشور گزارشاتی به ما اعلام می‌شود به هر صورت نمی توانیم بخاطر این قضیه به مردم اطلاع رسانی نکنیم، ما اطلاع رسانی را انجام می‌دهیم ولی در واقع هم خودمان مراقبت‌های لازم را انجام می‌دهیم و هم اگر احیانا مشترکان با این موضوع مواجه شدند که یکسری عملیاتی در حال انجام است، به سرعت اطلاع رسانی کنند تا باعث سرقت تجهیزات برقی نشود.

او افزود: ما سیستم های بازرسی را فعال می کنیم. همچنین تمهیدات لازم را در این خصوص انجام می دهیم ولی سیستم های امنیتی کشور روی این قضیه فعال شوند تا دزدی از تجهیزات برقی رخ ندهد. مهم‌تر از همه اینکه خود مشترکین می توانند به شبکه برق خود نظارت داشته باشند تا اتفاقی نیفتد.

402

کد خبر: 962372

وب گردی

وب گردی