135 دشت کشور "ممنوعه بحرانی" است/ اضافه برداشت سالانه 7.5 میلیارد مترمکعب منابع زیرزمینی

معاون حفاظت و بهره‌ برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران با تاکید بر اینکه 388 دشت کشور دارای وضعیت ممنوعه و ممنوعه بحرانی است، گفت: از این تعداد 253 دشت کشور دارای وضعیت ممنوعه و 135 دشت دارای وضعیت ممنوعه بحرانی است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، جهانگیر حبیبی، معاون حفاظت و بهره‌‌برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران، با تاکید بر اینکه 388 دشت کشور دارای وضعیت ممنوعه و ممنوعه بحرانی است، عنوان کرد: در پی تدوام خشکسالی، افت بارندگی‌ها، تبعات ناشی از کم آبی و بی آبی و... در حال حاضر از میان 609 دشت کشور، 388 دشت دارای وضعیت ممنوعه و ممنوعه بحرانی است که از این تعداد 253 دشت کشور دارای وضعیت ممنوعه و 135 دشت دارای وضعیت ممنوعه بحرانی است.

معاون حفاظت و بهره‌‌برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به وجود 808 هزار حلقه چاه در کشور، ادامه داد: از این بین 487 هزار حلقه چاه مجاز و 321 هزار حلقه مربوط به چاه‌های غیرمجاز است.

حبیبی با اشاره به اینکه سالیانه به طور متوسط 7.5 میلیارد مترمکعب از مخازن آب‌های زیرزمینی دچار اضافه برداشت می‌شوند، ادامه داد: سفره‌های زیرزمینی کشور امروزه با چالش‌های متعددی همچون برداشت بیشتر از ظرفیت آبخوان‌ها، عدم نصب ابزار اندازه‌گیری، گره زدن معیشت و زندگی بخش زیادی از کشاورزان به کشاورزی و برداشت از این منابع محدود، عدم تغذیه کافی آب خوان‌ها به دلیل کاهش بارش‌ها و برداشت‌های بی رویه از آب سطحی، کاهش کیفیت آب به دلیل افت زیاد سطح آبخوان‌ها، وابستگی بالای ۵۵ درصدی مصرف آب کشور به منابع زیرزمینی و... روبه‌رو است.

او با بیان اینکه قرارداد اجرای پایلوت برنامه استقرار مدیریت مشارکتی در چهار دشت نیشابور، رفسنجان، ارسنجان و اسدآباد بسته شده است، تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته، پایلوت این برنامه با مشارکت یک موسسه ژاپنی انجام خواهد شد و امیدواریم تا سال 1400 به یک الگوی مناسب در این زمینه دست پیدا کنیم.

معاون حفاظت و بهره‌ برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران در بخش دیگری از سخنان خود به آخرین وضعیت منابع آبی کشور اشاره کرد و گفت: میزان بارندگی‌های کشور از ابتدای سال آبی تاکنون به 167 میلیمتر رسیده است که در مقایسه با سال گذشته 28 درصد و در مقایسه با مدت متوسط بلندمدت 31 درصد کاهش داشته است.

حبیبی اضافه کرد: حجم ورودی به سدهای کشور از ابتدای سال آبی تاکنون نیز به 24.17 میلیارد مترمکعب رسیده که در مقایسه با سال گذشته 33 افت داشته است. همچنین در این بازه زمانی آب ذخیره شده در مخازن سدها نیز در مقایسه با سال گذشته کاهش 16 درصدی را به ثبت رسانده و به 24.59 میلیارد مترمکعب رسیده است.

402

کد خبر: 962378

وب گردی

وب گردی