برای هر ۲۰۰۰ نفر در کشور  یک دندانپزشک وجود دارد

رییس اداره دندانپزشکی امور درمان وزارت بهداشت گفت: تاکنون برای ۳۲ هزار و ۴۰۷ دندانپزشک در نظام پزشکی پروانه صادر شده است و هر ساله ۲۰۰۰ نفر به این تعداد افزوده می شود.

به گزارش ایسکانیوز رییس اداره دندانپزشکی امور درمان وزارت بهداشت، گفت: پیش از این، حوزه دندانپزشکی از عدم سیاستگذاری و برنامه ریزی مناسب رنج می برد. اما آنچه که امروزه اهمیت یافته، داشتن دید یکپارچه به بهداشت و سلامت دهان و درمان در این حوزه است.

دکتر قاسم صادقی در نشست سراسری روسا و کارشناسان امور دندانپزشکی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور گفت: همواره تلاش اداره امور دندانپزشکی معاونت درمان، تدوین برنامه هایی در راستای سیاست های کلی سلامت، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و تاکیدات وزیر بهداشت و معاون درمان بوده است.

وی ادامه داد: پیش از این، حوزه دندانپزشکی از عدم سیاستگذاری و برنامه ریزی مناسب رنج می برد. اما آنچه که امروزه اهمیت یافته، داشتن دید یکپارچه به بهداشت و سلامت دهان و درمان در این حوزه است.

دکتر صادقی با بیان اینکه تاکنون برای ۳۲ هزار و ۴۰۷ دندانپزشک در نظام پزشکی پروانه صادر شده است و هر ساله ۲۰۰۰ نفر به این تعداد افزوده می شودگفت: تا سال ۱۴۰۰، مجموع تعداد دندانپزشکان به ۴۰ هزار نفر خواهد رسید. تقریبا می توان گفت که این تعداد از استانداردهای جهانی بالاتر است، چراکه براساس استاندارها برای هر ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ نفر یک دندانپزشک لازم است، در حالی که براساس این آمار ۱ دندانپزشک برای هر ۲۰۰۰ نفر در کشور وجود دارد. البته به دلیل عدم توزیع نامناسب استفاده از خدمات دندانپزشکی برای عموم مردم در تمام مناطق کشور فراهم نشده است که تلاش می کنیم این مشکل را برطرف سازیم.

رییس اداره دندانپزشکی امور درمان وزارت بهداشت، گفت: آنچه در چند ماه گذشته اتفاق افتاده ایجاد سیاستگذاری واحد است. تجمیع تشکیلات سبب برآیند تلاش ها و فعالیت ها، دسترسی عادلانه و یکسان به خدمات این حوزه می شود. بنابراین اگر تشکیلات دندانپزشکی اعم از تعرفه، نظارت و خدمات بهداشتی در یکجا متمرکز شود، هزینه ها در یک راستا قرار می گیرد و می توان بدون اضافه شدن بودجه ۱۰ تا ۲۰ برابر شاهد خروجی موثر باشیم.

وی تصریح کرد: امروزه تعامل و همکاری موثر بین بخشی با معاونت آموزشی صورت گرفته و آموزش هایی را در زمینه های آموزش ایمپلنت، لیزر و دستیار ارائه شده است. همچنین آموزش های دندانپزشکی در شرکت ها و موسسات غیرمجاز در حال بررسی، پیگیری و ساماندهی است.

دکتر صادقی با بیان اینکه براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، با حمایت معاونت آموزشی وزارت بهداشت و اهرم نظارت، بدون تنش با 28 شرکت آموزشی متخلف در تهران و شهرستان ها برخورد صورت گرفته است، افزود: هفته گذشته شاهد افتتاح اولین مرکز خدمات دندانپزشکی برای بیماران خاص و تحت بیهوشی در سبزوار بودیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه دانشگاه علوم پزشکی سبزوار همکاری خوبی در این زمینه با ما داشت و از فضای یک اتاق عمل در بیمارستان حشمتیه سبزوار برای ایجاد این مرکز استفاده شد. براساس برنامه عملیاتی تدوین شده، فاز اول تاسیس این مراکز ایجاد زیرساخت بوده و مقرر است فاز دوم و سوم آن که به تجهیز این مراکز و تامین نیروی انسانی می پردازد به ترتیب تا پایان شهریور و پایان آذر ماه انجام می شود و در نهایت افتتاح و بهره برداری این مراکز در بهمن و اسفند صورت می گیرد.

رییس اداره دندانپزشکی امور درمان وزارت بهداشت، تاکید کرد: با توجه به رویکرد مدیریت منابع و هزینه امیدواریم بتوانیم از ظرفیت ها و پتانسیل های موجود به بهترین شکل استفاده کنیم تا خدمات یکپارچه و عادلانه و مناسبی برای مردم فراهم شود.

700

کد خبر: 962388

وب گردی

وب گردی