جزئیاتی از برگزاری دومین جشنواره فیلم ایثار

دبیر دومین جشنواره فیلم ایثار گفت: ما با پرداختن به موضوعاتی چون ایثار اجتماعی و سبک زندگی اجتماعی ایثارگران به سمتی رفته‌ایم که امکان نمایش این آثار در سطح بین المللی نیز به وجود بیاید زیرا اینها موضوعاتی هستند که به صورت جهانی نیز مورد توجه قرار گرفته‌اند.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، نشست خبری دومین جشنواره فیلم ایثار با حضور سیدمرتضی حسینی دبیر این جشنواره و مدیرکل اداره هنری و سینمای شاهد بنیاد شهید و امور ایثارگران امروز (شنبه، ۳۰ تیرماه) برگزار شد.

دبیر دومین جشنواره فیلم ایثار درباره آثار رسیده به دبیرخانه این جشنواره توضیح داد: در این دوره ۱۱۵۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد که در بین این‌ها هشت موضوع بیشترین فراوانی را داشتند که شامل ایثار و شهادت، ایثار اجتماعی، سبک زندگی ایثارگران، شهدای مدافع حرم، ایثار اجتماعی و اقتصاد مقاومتی، مادران، همسران و فرزندان جانبازان و شهدا، دفاع مقدس و فلسطین و شهدای غزه می‌شود.

او ادامه داد: این دوره جشنواره هفت بخش دارد، بخش اول مربوط به فیلم‌های مستند است که چهار فیلم در این حوزه پذیرفته شدند. دو مورد از آن‌ها مربوط به شهدای مدافع حرم، یک مورد درباره مادر شهید و فرزندان شهد و مورد دیگر نیز درباره دفاع از وطن و ایثار است. در بخش فیلم کوتاه داستانی سه اثر توسط هیأت داوران انتخاب شد که درباره شهدای غزه، جانبازان و جنگ تحمیلی است.

حسینی اضافه کرد: در بخش پویانمایی یک اثر که درباره فلسطین است انتخاب شد. در بخش نماهنگ دو اثر توسط هیأت داوران انتخاب شد که درباره شهدای غواص و شهید باغبانی از شهدای خبرنگار مدافع حرم است. در بخش فیلمنامه سه اثر که درباره همسر جانباز و فرزندان شهداست، انتخاب شد. در بخش ایثار اجتماعی سه اثر توسط هیأت داوران انتخاب شد که این بخش جزو سوژه‌های اصلی مورد نظر ما در این جشنواره بود. در این بخش آثار مستقیم به حوزه فرهنگ شهادت و ایثار ورود نمی‌کند بلکه بیشتر جنبه اجتماعی و فعالیت‌های خیرانه آن‌ها مورد نظر بوده است. در بخش فیلم‌های موبایلی نیز اثر منتخبی نداشتیم.

دبیر این دومین جشنواره فیلم ایثار با اشاره به بخش تجلیل‌های این جشنواره توضیح داد: در این دوره از چهار خانواده شهید و ایثارگر تجلیل خواهد شد. مادر شهید ویگن که از شهدای مسیحی ما بودند، سرتیپ خلبان عتیقه‌چی، شهید عباسی و فرزند و همسر شهید باغبانی از کسانی هستند که در اختتامیه جشنواره از آن‌ها تقدیر و تجلیل خواهد شد.

او با بیان اینکه اکران فیلم‌های این جشنواره از امروز صبح (۳۰ تیرماه) شروع شده است، گفت: این اولین دوره است که ما اکران فیلم داریم و آثار منتخب در سالن اسوه امروز و فردا (30 و 31 تیر ماه) به نمایش درمی‌آیند. اولین دوره این جشنواره در سال ۹۳ برگزار شد. بنابراین چهار سال از برگزاری اولین دوره آن می‌گذرد. رویکرد ما حمایت از آثار هنرمندان و کیفیت آنها است به همین دلیل تأکیدی بر برگزار شدن هر ساله آن نداریم. ما در این جشنواره فیلم‌ها را اگر تهیه‌کنندگان آن موافق باشند خریداری می‌کنیم و به این طریق از آن‌ها حمایت می‌شود. دانشجویان هنری هم که بخواهند با موضوع ایثار فعالیت کنند از طرف بنیاد شهید حمایت خواهند شد.

حسینی گفت: مراسم اختتامیه این جشنواره روز دوشنبه یکم مردادماه ساعت ۱۷ در تالار ایوان شمس برگزار خواهد شد و مدیران ارشد صداوسیما و همچنین بنیاد شهید از سخنرانان ما خواهند بود.

دبیر جشنواره‌ی فیلم ایثار درباره انتخاب آثار به نحوی که امکان نمایش در سطح جهانی نیز برای آنها وجود داشته باشد و فقط مناسبتی و تکراری نباشد گفت: موضوعاتی از جمله ایثار اجتماعی و سبک زندگی اجتماعی ایثارگران از موضوعات مهمی است که به صورت جهانی نیز مورد توجه قرار گرفته یعنی کشورهای دیگر نیز به این بحث می‌پردازند. این رویکرد از سال ۹۶ در بنیاد آغاز شده و مورد استقبال نیز قرار گرفته است.

او ادامه داد: تا کنون آثاری که در بنیاد تولید شده در صداوسیما نیز پخش شده اند و از آخرین اثر تولید شده در اختتامیه این جشنواره رونمایی خواهد شد. در گذشته ۹۰ درصد سوژه‌های ما در بحث شهادت و ایثار بود اما الان بیشتر به بازماندگان شهید می‌پردازیم.

او ادامه داد: فیلم‌هایی که در زمینه ایثار اجتماعی ساخته می‌شود می‌تواند جشنواره‌پسند هم باشد. همچنان که برخی آثاری که در این جشنواره حضور دارند در جشنواره‌های خارجی و داخلی دیگری نیز به نمایش درآمده‌اند. بنابراین می‌توانیم ما هم به سمت موضوعاتی برویم که جنبه بین‌المللی داشته باشد.

در ادامه نشست محمد لارتی رئیس اداره هنرهای نمایشی بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره وضعیت تئاتر و حمایت از این هنر توضیح داد: بنیاد سعی کرده در تولید محتوا نیز فعال باشد. البته که تولید این آثار وظیفه وزارت ارشاد است و ما اخیرا شاهد هستیم که عناوین موضوعی ایثار و شهادت حتی از جشنواره تئاتر فجر نیز حذف شده است. ما امسال ۲۲ عنوان نمایشنامه چاپ و رونمایی کردیم. ما تلاش داریم تا تمرکز از تهران برداشته شود به همین دلیل وضعیت تئاتر دفاع مقدس با ایثار در استان‌ها بهتر است.

سیدمرتضی حسینی در این نشست بیان کرد که فیلمنامه‌ای به نام «ساعت صفر» که درباره شهدای هفتم تیر است در مرحله جذب مشارکت قرار دارد و هر زمان که اعتبار بودجه‌ای آن مشخص شود کار کلید خواهد خورد. بنابراین فیلمنامه آن توسط فرهاد توحیدی نوشته و بسته شده است.

دراین مراسم حمید ساروخانی رئیس اداره قرآن بنیاد شهید و امور ایثارگران و همچنین ترابعلی محمد زاده رئیس اداره صداو سیما و واحد سیمای شاهد نیز حضور داشتند.

501

کد خبر: 962402

وب گردی

وب گردی