برگزاری اولین نشست شورای راهبردی گردشگری شهرداری تهران 

نخستین نشست شورای راهبردی گردشگری شهرداری تهران با حضور معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در سالن کنفرانس این معاونت برگزار شد. 

به گزارش ایسکانیوز، در این نشست شجاع پوریان معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ضمن خیر مقدم در ضرورت تشکیل جلسه شورای راهبردی نکاتی را برشمرد و افزود: یکی از سنگ بناهای اصلی در اقدامات، می تواند ارتباط با صاحبنظران هر بخش باشد لذا از همه مدیران خواستیم در هر بخش، شورای راهبردی را با حضور فرهیختگان همان بخش برای دریافت نظرات تشکیل دهند و با این شیوه ما نخبگان را به مدد فرا بخوانیم.
شجاع پوریان گفت: بحث های نظری در حوزه گردشگری بسیار عنوان شده است اما تلاش داریم تصمیمات و مباحث طرح شده در این جلسات،کاربردی و عملیاتی باشد.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی با بیان پیشینه اقدامات در جهت تبدیل ستاد گردشگری به سازمان گردشگری افزود: برای ارائه لایحه تبدیل ستاد به سازمان کارگروهی تشکیل داده ایم که امیدواریم با کمک و هم فکری شما، بتوانیم در مدت کوتاهی، این لایحه را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نماییم.
مهدی سیف رییس ستاد گردشگری شهرداری تهران ضمن تقدیر از حضور همه اعضا با اعلام اینکه قصد داریم نقش خود را به عنوان تسهیلگر به درستی ایفاد کرده و از تصدی گری فاصله بگیریم افزود: تجربه گذشته نشان داده است که صرف توجه به کمیت نمی توان امیدوار به کیفیت در کارها بود.
سید محمد بهشتی رییس پژوهشکده میراث فرهنگی کشور، ضمن اظهار خوشحالی از توجه شهرداری به این مقوله گفت: در گذشته اگر تهران به عنوان یک شهر تاریخی یاد می کردیم آن را به استهزا می گرفتند اما الان تهران یکی از شهرهای تاریخی ایران قلمداد می شود.
وی با بیان اینکه الزاما این تغییر دیدگاه حاصل اقدامات دستگاه های متولی مثل میراث فرهنگی و شهرداری نیست افزود: یکی از اقداماتی که در سال 1385 صورت گرفت، ساخت فیلم هایی با مضمون پرداخت به شهر تهران بود که به لحاظ تعدد، از زمان تاسیس سینما در ایران بی سابقه بود و این اتفاق بسیار مهم بود.
وی در تشریح فعالیت های سابق سازمان میراث فرهنگی افزود: با شناسایی هر بنای دارای ارزش تاریخی،از ارزش ملک کاسته می شد و مالک از لحاظ اقتصادی متضرر می شد اما امروزه خود صاحبان این ابنیه به سراغ مرمت این ساختمان ها می روند که مجموع این اتفاقات نشان می دهد تحولات اجتماعی در تهران صورت گرفته،که در حقیقت به رشد مدنیت کمک می کند.
وی افزود: در گام اول باید مدیریت شهری،آن را به جا بیاورد و آن را رصد کند و باید بدانیم که چه بخواهیم و چه نخواهیم معاونت امور اجتماعی و فرهنگی پیشانی مدیریت شهری است.
قاسمی دبیر کمیته هنر شورای اسلامی شهر تهران توجه به برنامه سوم شهر تهران که در حال نگارش است،خواستار شد و افزود باید معاونت امور اجتماعی و فرهنگی از فرصت موجود استفاده کرده و جایگاه گردشگری را در این برنامه تقویت کند.
دیگر عضو جلسه فریدون عموزاده خلیلی مشاور امور کودکان و نوجوانان معاونت امور اجتماعی و فرهنگی،با اظهار امیدواری از خروجی این شورا با حضور صاحب نظران افزود: باید تجربیات جهانی برای ترغیب قشر کودک و نوجوان به این مقوله و ایجاد حسن تعلق برای آنان شد.

وی یادآور شد: گردشگری را باید امری پویا و مستمر بدانیم تا در نسل های بعدی تداوم داشته باشد.

اسماعیل قادری استاد دانشگاه دیگر عضو این شورا هم با ابراز خوشحالی از اقدام شهرداری تهران برای توسعه گردشگری در شهر تهران گفت: برای اینکه گردشگری شهری توسعه پیدا کند نیاز به یک سری الزامات و زیرساخت ها داریم.
وی افزود: شهر تهران به عنوان گذرگاه اصلی گردشگری داخلی است اما فعلا وضع موجود پاسخگوی نیازهای گردشگری نیست.
همچنین حسن امامی عضو دیگر این شورا با بیان الزام پیگیری مصوبات این شورا گفت: با تبدیل شهرداری از یک سازمان خدماتی به یک نهاد اجتماعی، وظایفی به عهده شهرداری است که باید بدرستی به سرانجام برسد و در این راستا در قوانین بالادستی، سازمانهای متولی گردشگری موظفند وظایف خود را به نهادهای عمومی و خصوصی مثل شهرداری ها واگذار کنند.
وی در ادامه گفت: تا کمیته های فرعی در این شورا شکل گرفته و کار را به صورت موضوعی دنبال کند.
وی افزود:با ایجاد سازمان گردشگری شهرداری تهران،می توان کارکردهای متفاوتی از آن انتظار داشت. البته باید نقش تسهیلگری ایفاد کرد.
دکتر علی محمد سعادتی مدیر بافت تاریخی شهرداری تهران نیز گفت: به نظر می رسد ظرفیت های قانونی خوبی در اختیار شهرداری به منظور توسعه گردشگری داریم که بدرستی از آن استفاده نشده است.
محیط طباطبایی رئیس ایکوم ایران بود به عنوان آخرین سخنران این جلسه گفت: تهران یک شهر تاریخی است و نمی توان صرفا بخشی از تهران را به عنوان بافت تاریخی جدا کرد. وی افزود در واقع این صفت اصلی گردشگری است که نزدیکی بوجود می آورد که به تبع آن امنیت بوجود آمده و در نهایت رونق اقتصادی به همراه خواهد داشت.
وی همچنین خواستار توجه ویژه شهرداری به اقدامات خودجوش نظیر ایجاد کافه ها و یا ایجاد موزه های شهری مانند موزه آتش نشانی شد و گفت: شهرداری می تواند با توجه به پتانسیل خود در این حوزه ها نسبت به اعطای مجوز و پشتیبانی لازم اقدام نماید.
در پایان احکام اعضای شورا توسط معاون امور اجتماعی و فرهنگی به حاضران تقدیم شد.

706

کد خبر: 962541

وب گردی

وب گردی