هماهنگی منابع مالى غیرمتشکل از طریق بازار سرمایه

یک نماینده مجلس شوراى اسلامى گفت: بورس به عنوان یکى از مهمترین بخش های مولد اقتصادی مى تواند منابع مالى غیر متشکل را هماهنگ و نقدینگی را به سمت تولید هدایت کند.

به گزارش گروه اقتصادى ایسکانیوز؛ محمدحسین فرهنگى، نماینده مجلس شوراى اسلامى با بیان اینکه به طور طبیعی مردم در انتخاب محل سرمایه گذاری به سود تضمین شده و بدون ریسک تمایل بیشتری دارند، گفت: در صورتى که نقدینگى موثر جامعه به سمت و سوى بازارهاى موثر در اقتصاد کشور مانند بازار سرمایه حرکت نکند به طور حتم به سمت بازارهاى غیر مولد سرازیر مى شود و این روند باعث بر هم خوردگى نظم موجود اقتصاد است.

او ادامه داد: سرمایه گذاران معمولا ترجیح می دهند نقدینگی های خود را در بازار های کم ریسک سرمایه گذاری کنند و نسبت به بخش های مولد و واقعی اقتصاد همچون بازار سرمایه شناخت لازم را ندارند. بنابراین، لزوم فرهنگ سازی و معرفی بازار سرمایه به عموم مردم اهمیت پیدا می کند.

فرهنگى با اشاره به نقش بازار سرمایه در هدایت سرمایه هاى سرگردان جامعه و پس انداز هاى مردمى ادامه داد: بازار سرمایه کشور بازاری بسیار مطمئن و قابل اعتماد برای عموم سرمایه گذاران است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به ویژگی های خاص این بازار، هدایت نقدینگی های سرگردان به سمت آن می تواند بهترین گزینه برای تزریق سرمایه های مردمی به بخش مولد اقتصاد باشد.

فرهنگی به راه های تقویت و حمایت از بازار سرمایه اشاره کرد و بیان داشت: به عنوان مثال در حال حاضر سازمان مدیریت اقداماتی را برای هدایت سرمایه هاى مردم به سمت حوزه عمرانى انجام داده است. در بودجه سالانه سرمایه چشمگیرى به حوزه عمران تعلق نمى گیرد به همین دلیل اوراقى منتشر مى شود که صرفا جهت فعالیت هاى اقتصادى و عمرانى مورد استفاده قرار مى گیرد.

او تاکید کرد: اگر این ساز و کار در وزارت صنعت، معدن، تجارت و وزارت جهاد کشاوزى در حوزه هاى مختلف تولیدی طراحى شود مردم سرمایه هاى خود را به سمت تولید سرازیر می کنند و به جاى آنکه سرمایه به بازارهای بی ثمر اقتصاد کشور وارد شود در مسیرى که نتیجه آن رونق تولید است حرکت می کند.

فرهنگى به نتایج مثبت اوراق مشارکت اشاره کرد و افزود: دولت علاوه بر بخش عمرانى مى تواند اوراق مشابه دیگرى را براى تولید و کشاورزى منتشر کند و با عملکرد صحیح، مردم را امیدوار کند که سرمایه گذارى در این مسیر نتایج موثر مالى، به همراه دارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شوراى اسلامى در پایان خاطرنشان کرد: بورس به عنوان یکى از مهمترین بخش های مولد اقتصادی مى تواند منابع مالى غیر متشکل را هماهنگ و نقدینگی را به سمت تولید هدایت کند.

400

کد خبر: 962600

وب گردی

وب گردی