درخواست تحصیل در دانشگاه آزاد از کشور افغانستان بسیار بالا است

نمایندگان فراکسیون دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه با رئیس دانشگاه آزاد علاوه طرح مشکلات متعددی همچون خالی ماندن صندلی‌ها، مسائل مالی، حواشی سیاسی، راه‌حل‌هایی نیز ارائه دادند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، نمایندگان عضوفراکسیون دانشگاه آزاد مجلس شورای اسلامی امروز در نشست با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در رابطه با مسائل و مشکلات متعدد دانشگاه آزاد به بحث و گفت‌وگو نشستند.

کمبود دانشجو و سرمایه اصلی‌ترین مشکلات دانشگاه آزاد است

فردین فرمند با اشاره به مشکلات مالی دانشگاه آزاد، گفت: کمبود دانشجو و کمبود سرمایه اصلی‌ترین این مشکلات به شمار می آید که باید در مورد این دو موضوع با هدف رفع و کاهش آن ها تبادل نظر شود.

احمد همتی نماینده سمنان،مهدیشهر و سرخه در مجلس نیز با تاکید براینکه رسیدن به این مفهوم که حاشیه‌های سیاسی با سیاسی بودن دانشگاه‌ها تفاوت دارد؛ ضروری است، اظهارکرد: دانشجو باید بداند می تواند درحین داشتن فعالیت سیاسی از حاشیه‌ها پرهیز کند.

وی همچنین از ضعف دوره‌های کارورزی در بخش پزشکی و پیراپزشکی دانشگاه آزاد انتقاد کرد.

حیدرعلی عابدی نماینده مردم اصفهان مشکل اصلی واحدهای دانشگاهی پرستاری را نداشتن هیات علمی و کمبود اساتید در این حوزه دانست.

جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده مردم تربت جام در مجلس نیز با اشاره به اینکه 18 سال عضو هیات علمی دانشگاه آزاد بوده است، درخصوص درآمدزایی از طریق جذب دانشجوی خارجی، گفت: در خواست تحصیل در دانشگاه آزاد از کشور افغانستان بسیار بالا است، اما به دلیل سخت گیری‌های دولت افغانستان از این ظرفیت استفاده نشده است؛ البته در صورت برنامه‌ریزی می‌توان در نقطه صفر مرزی واحد بین‌المللی دوقارون را راه اندازی کرد.

وی اضافه کرد:در صورت راه اندازی این واحد دانشگاهی که ساختمان آن نیز موجود است، دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری افغانستانی می‌توانند بدون گذرنامه چند روز در هفته در فاصله زمانی یک ساعت و نیم به منطقه صفر مرزی آمده و تحصیل کنند.

دانشگاه آزاد به سمت کیفی شدن درحال حرکت است

سیدجواد ساداتی‌نژاد نماینده مردم کاشان درمجلس همچنین با قدردانی از عملکرد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: دانشگاه آزاد از دانشگاهی بی‌کیفیت که عموما به دنبال مسائل کمی بود؛ به سمت کیفی شدن درحال حرکت است، بنابراین افزایش کیفیت بزرگترین یادگاری است که فرهاد رهبر می‌تواند از خود به جای بگذارد.

وی همچنین از رابطه نامناسب دانشگاه آزاد و وزارت بهداشت و درمان انتقاد کرد و از رئیس دانشگاه آزاد خواست این ارتباط را قوی‌تر کنند.

محمد فیضی نماینده مردم اردبیل در مجلس با تاکید بر اینکه فراکسیون دانشگاه آزاد در حمایت از این دانشگاه چند طرح را ارائه دهد و از آن دفاع کند، گفت: متاسفانه برخی از واحدها، قارچ گونه رشد می‌کنند و دانشجو می‌پذیرند ضمن آنکه آقای فرهاد رهبر باید توضیح دهند؛ چرا در پست‌های مدیریتی از نیروهای دانشگاه آزاد استفاده نمی‌شود و مدیران دولتی را ترجیح می‌دهند، درواقع این اقدام را باید خلاف شایسته سالاری بدانیم.

وی همچنین با انتقاد از کاهش دانشجو، گفت:زمانی دانشگاه آزاد علی آباد کتول 8 هزار دانشجو داشت؛ اما اکنون به 2 هزارنفر رسیده است.

یوسف داودی نماینده مردم سراب درمجلس با بیان اینکه نگاه به اساتید دانشگاه آزاد به دید استادانی با سطح پایین و تحقیر کردن سطح علمی آن‌ها دروغ بزرگی است، گفت:به کارگیری افرادی که در دانشگاه آزاد رشد نکرده‌اند و بازنشستگان و افرادی که ربط و تجربه کافی در این دانشگاه را ندارند اشتباه است.

دکتر رهبر تمام قد برای تقویت کیفی دانشگاه‌ها ایستاده است

قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس نیز با بیان اینکه چه بخواهیم یا نخواهیم جمعیت دانشجو کم شده است و طرح‌هایی همچون ادغام یا تخصصی کردن دانشگاه‌ها باید مورد بررسی قرار گیرد، گفت: دکتر رهبر تمام قد برای تقویت کیفی دانشگاه‌ها ایستاده است اما باید تعامل خود را با مجلس بیشتر کند چراکه اگر تعامل صورت نگیرد مسائل لاینحل خواهند ماند و بیش از این گروه می‌خورند.

محمد محمودی شاه‌نشین نماینده مردم شهریار در مجلس نیز با بیان اینکه طرح تجمیع دانشگاه‌ها دارای تبعاتی است که به پیکره دانشگاه آزاد لطمه وارد کرده است، اظهارکرد: کوچک کردن به معنای کم کردن نگاه دانشگاهی نیست.

الهیار ملکشاهی نماینده مردم کوهدشت در مجلس نیز خطاب به رئیس دانشگاه آزاد، بیان کرد: شما توانستید دانشگاه آزاد را از ملک شخصی دیگران به پایگاه علمی بازگردانده و این مسئله جای قدردانی بسیاری دارد.

وی تاکید کرد: باید نقش و جایگاه دانشگاه آزاد در مجموع نظام عالی کشور تبیین شود، همچنین باید با اعضای علمی پاره وقت که عمدتا مدیران سازمان‌های مختلف هستند، قطع همکاری شود.

این نماینده با بیان اینکه دانشگاه آزاد 6 هزار صندلی خالی دارد بر استفاده از ظرفیت خالی گسترده این دانشگاه تاکید کرد.

ضرورت جذب دانشجو از کشورهای همسایه

عین الله شریف‌پور نماینده مردم ماکو چالدوران در مجلس به ضرورت جذب دانشجو از کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: در اطراف ایران کشورهای هم زبان بسیاری وجود دارد که باید در جذب دانشجو از میان این کشورها تلاش کرد،اما برخلاف انتظار جوانان ایرانی تحصیل در آن کشورها را انتخاب می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه باید مهاجرت‌ها را درسطح کارشناسی و کارشناسی ارشد کاهش داد، چراکه منافع ملی چنین مسئله ای را می‌طلبد، خواهان مستقل شدن دانشگاه چالدران و افزایش رشته‌های مقطع کارشناسی ارشد در این دانشگاه شد.

سیدحمایت میرزاده نیز با بیان اینکه سما از رسالت اصلی خود دور شده است، گفت: خیلی‌ها گمان می‌کنند دانشگاه سما صرفا یک دانشگاه است؛ بلکه سما، سازمان مدارس دانشگاه آزاد اسلامی است که هدف آن تربیت جوانان ماهر و آچار به دست است. دانشگاه سما تنها سازمان تابعه دانشگاه آزاد اسلامی با هدف کمک به وزارت آموزش و پرورش تاسیس شده است.

سیدمحمدصادق طباطبایی‌نژاد نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی همچنین با انتقاد از طولانی شدن مراحل ثبت دو رشته دانشگاهی در دانشگاه آزاد حوزه انتخابیه خود، بر محاسن تجمیع مالی دانشگاه های آزاد حتی در حد استان‌ها اشاره و تاکید کرد.

سیدجواد حسینی کیا نماینده مردم سنقر در مجلس نیز با بیان اینکه واحدهای دانشگاه آزاد در شهرستان وضع مالی خوبی ندارند، گفت: اگرچه گسترش اسلامیت در رسالت آقای فرهاد رهبر دیده می شود؛ اما گاها مغفول می‌ماند لذا تقاضا دارم به این مهم بیشتر توجه شود.

محمد خدابخشی نماینده مردم الیگودرز در مجلس نیز با بیان اینکه دانشگاه آزاد به دلیل کاهش دانشجو با مشکل مالی روبه رو شده است، گفت: انجام پروژه‌های دانش‌بنیان یکی از راه های کاربردی برای حل مشکلات مالی است اما پروژه‌های پیشنهاد شده از سمت دانشگاه آزاد الیگودرز بلاتکلیف مانده‌اند.

وی توضیح داد: پروژه تبدیل پودرکربن کلسیم به کاغذ یک پروژه اقتصادی است، اما در حالی از این پروژه حمایت نمی‌شود که 90 درصد کاغذ مصرفی در ایران وارداتی است؛ لذا حمایت از پروژه های علمی و اقتصادی درسال حمایت از کالای ایرانی ضروری است.

منبع: خانه ملت

202

کد خبر: 962639

وب گردی

وب گردی