اقتصاد دانش بنیان،  دانشگاه آزاد را از وابستگی شهریه ای خارج می کند

رییس دانشکده فنی مهندسی دانشگاه آزاد قم گفت: عدم وابستگی دانشگاه آزاد به شهریه و تلاش برای تعریف حرکت اقتصادی دانش بنیان موجب علمی شدن جامعه و حضور متخصصین داخلی در تولید ملی است.

دکتر عباس سیدمیرزایی رییس دانشکده فنی مهندسی دانشگاه آزاد قم در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با تشریح مشاهدات خود از طیف‌های مختلف مدیریتی این دانشگاه اظهار داشت: در هر مقطعی با توجه به شرایطش نقاط مثبت و بعضا منفی وجود داشته است. چیزی که در زمان مدیریت دوره اول دانشگاه بسیار بارز شد تصمیم مدیران در گسترش دانشگاه آزاد به تمام نقاط کشور بود. در آن زمان کشور ما این پتانسیل را داشت و شاید کار بجایی بود ولی از یک جایی به بعد این گسترش‌ها و ایجاد واحدها باید محدودتر و مثلا استانی میشد. کاری که الان انجام می‌شود و مقداری هم دیر شده است.

وی بخشنامه‌های دقیق را نقطه مثبت دیگر مدیریت نخست دانشگاه آزاد دانست و گفت: الان می‌بینید که بخشنامه‌ها بعضا کامل و جامع نمی‌باشند و موجب سرگردانی دانشجویان و کارکنان می‌شوند. در این مورد می‌توان بخشنامه‌های مربوط به امتحان جامع و آزمون زبان را مثال زد.

رییس دانشکده فنی مهندسی دانشگاه آزاد قم وابستگی به شهریه و ممانعت از ورود دانشگاه آزاد به کار اقتصادی دانش بنیان را نقطه منفی کارنامه مدیریت دوره اول عنوان و بر لزوم ورود دانشگاه به این حوزه و کاهش یا قطع وابستگی به شهریه تاکید کرد و اظهار داشت: اگر سیاست کنونی این است که اقتصاد دانش بنیان داشته باشیم و دانشگاه ارتباط بیرونی برای اجرای پروژه‌های تعریف شده با سایر مراکز علمی و صنعتی برقرار کند باید ابزارش را هم فراهم کنیم. باید حوزه پژوهش و حوزه ارتباط با صنعت را توانمندتر کنیم.

وی عملیاتی نبودن و عدم شفافیت در مسائل مالی را از جمله اشکالات موجود در بخشنامه‌های اقتصادی جدید دانست و گفت: مهمترین مسئله در امر حرکت به سمت اقتصادی شدن دانشگاه مسائل مالی است. یعنی اگر قرار باشد گروه‌های پژوهشی و مراکز تحقیقاتی منبع درآمدی هم برای استاد و هم برای دانشگاه باشند باید مسائل مالی آن شفاف باشد ولی در بخشنامه‌های ارسالی اشاره دقیقی به آن نشده است.

رییس دانشکده فنی مهندسی دانشگاه آزاد قم عدم وابستگی دانشگاه آزاد به شهریه و تلاش برای تعریف حرکت اقتصادی دانش بنیان را موجب علمی شدن جامعه و حضور متخصصین داخلی در تولید ملی عنوان کرد و همچنین با انتقاد از میزان نرخ بالاسری طرح‌های تحقیقاتی، آن را موجب کاهش انگیزه اساتید دانشگاه در تعریف پروژه‌های پژوهشی و صنعتی با واسطه‌گری دانشگاه آزاد دانست و تاکید کرد: اگر دانشگاه می‌خواهد پل ارتباطی بین استاد و نهاد‌های مختلف باشد یکی از وظایفش این است که باید "حق بالاسری" اش یک حد معقول و منطقی داشته باشد تا استاد رغبت کند و بپذیرد دانشگاه در قبال خدمت برقراری ارتباط، 10 – 15 درصد از مبلغ را بردارد. درواقع این بخش نیاز به کارشناسی بیشتر دارد.

دکتر سیدمیرزایی تناسب تعریف رشته‌ها و فعالیت اساتید با نیاز صنعت و ارائه راهکارهای عملیاتی و مشخص از سوی سازمان مرکزی دانشگاه و تغییر ساختار ارتباطی را لازمه تعامل موثر و قوی با صنعت و داشتن خروجی مناسب دانست و اظهار داشت: چارت قدیمی ارتباط با صنعت هیچ تغییری نکرده و تقویت نشده است. این کار در بیشتر واحدها همچنان در قالب "دفتر ارتباط با صنعت" انجام می‌شود. درحالیکه یک دفتر ظرفیت ایجاد پل ارتباطی بین پتانسیل کشوری دانشگاه و هیئت‌های علمی آن با نیاز اقتصادی و مراکز صنعتی را ندارد و می‌بایست در حد اداره یا اداره کل و حتی معاونت تعریف شود تا بتواند توانایی‌ها و نیازهای طرفین را شناسایی کرده و لینک ایجاد کند.

معاون سابق دانشجویی دانشگاه آزاد قم ضمن تایید طرح تجمیع واحدها، برنامه‌ریزی برای آینده شغلی اساتید را لازم دانست تا ابهامات موجود در این طرح موجب ناامیدی و بی‌انگیزگی هیئت‌های علمی بخصوص در شهرستان‌ها نشود.

وی با معرفی تجهیزات کارگاهی و هیئت علمی بسیار خوب در رشته صنایع واحد قم، به پتانسیل بالای این واحد در جذب دانشجوی ارشد و دکترا اشاره کرده و گفت: کارگاه‌های صنایع ما در سطح استان نمونه است. ما پرونده‌های گسترش این رشته‌ها را آماده کرده‌ایم تا در صورت تشخیص سازمان و وزارت علوم ایجاد شوند. امیدوارم وزارت علوم بطور عادلانه و منصفانه در گسترش رشته‌ها عمل کنند.

کد خبر: 962683

وب گردی

وب گردی