دلایل احتمالی سفر هیأت سیاسی - نظامی مسکو به تل آویو

عبدالباری عطوان سفر دیروز هیات روسی به اسرائیل را با افزایش حملات اخیر اسرائیل به سوریه و همچنین افزایش تهدیدات لفظی میان روسای جمهور آمریکا و ایران مرتبط دانست و معتقد است احتمالاً روسیه برای هشدار به اسرائیل برای ورود به جنگی بی سابقه در منطقه به تل آویو سفر کرده است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، عبدالباری عطوان تحلیلگر برجسته عرب در روزنامه فرا منطقه ای رای الیوم نوشت: دو تحول بسیار مهم را می توان در سایه افزایش تنش ها در دو جبهه سوریه و ایران و همچنین تبادل تهدیدات میان رؤسای جمهور ایران آمریکا در دور روز گذشته مشاهده کرد .

تحول اول: سفر ناگهانی و فوری دیروز سرگی لارورف وزیر خارجه و ژنرال والری گراسیموف رئیس ستاد ارتش روسیه به تل آویو و برگزاری نشستی با نتایاهو در پشت درهای بسته با حضور دو نفر از مقامات بلند پایه امنیتی و نظامی اسرائیل.

تحول دوم: تهدید ایران از سوی ترامپ برای پرداخت هزینه سنگین و پیامدهای وخیم بی سابقه در تاریخ که در واکنش به تهدیدات حسن روحانی رئیس جمهور ایران که جنگ با آمریکا را بی نظیر ترین جنگ تاریخ توصیف کرده بود.

برای ما مشکل است که دلایل انجام این سفر ناگهانی از سوی وزیر امور خارجه و رئیس ستاد ارتش روسیه را بیان کنیم اما اطمینان داریم مساله ای بسیار مهم در چند روز گذشته به وجود آمده که باعث انجام چنین بازدیدی شده که دارای جنبه سیاسی و نظامی است.

سوالی که سریعاً مطرح می شود در خصوص آن چیزی است که رئیس جمهور روسیه بر اساس آن احساس کرده احتمال آغاز درگیری هایی میان ایران و اسرائیل در سوریه و تبدیل آن به جنگی منطقه ای وجود دارد.

بمباران های هوایی و موشکی برخی اهداف در سوریه توسط اسرائیل افزایش یافته است و آخرین آن بمباران شهر مصیاف در استان حماه بود که البته بر اساس بیانیه رسمی منتشر شده سوریه تنها خسارت مادی در پی داشته است.

احتمالاً رهبران روسیه احساس کرده اند تنش آفرینی های اسرائیل مشکلات بزرگی در پی خواهد داشت و در صدد هشداری بی سابقه به نتانیاهو بر آمده باشند و یا تصمیم به تقویت سامانه دفاعی سوریه با موشک های اس 300 گرفته باشند، در غیر این صورت چه دلیلی دارد که رئیس ستاد ارتش روسیه به درخواست شخصی نتانیاهو با نخست وزیر اسرائیل دیدار کند؟

نتانیاهو تنها کمتر از دو هفته پیش به مسکو رفته و جلسات فشرده ای با پوتین داشت، بنابراین چه تحول جدیدی در این مدت زمانی کوتاه به وجود آمده که رئیس جمهور روسیه از لاوروف و گراسیموف خواسته به طور ناگهانی و فوری به اسرائیل بروند؟

اما هنگامی که تحول دیگر که همان تهدیدات ترامپ علیه ایران و روحانی رئیس جمهور این کشور و همچنین اظهارات اخیر مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا علیه ایران و تهدید این کشور به تسریع در بازگشت تحریم های اقتصادی را بررسی می کنیم شاهد آن هستیم که هر تهدید آمریکا تنها نگرانی های آمریکایی و تمایل به همبستگی سیاسی و روحی بیشتری را در تهران به دنبال دارد، در اینجا همچنین لازم است مجادلات لفظی مشابه با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی پس از اتمام نشست سنگاپور در حدود یک ماه و نیم پیش را یادآوری کنیم.

معتقدم مقایسه میان کره شمالی و ایران در اینجا مناسب نیست، چرا که در این میان عامل تحریک کننده ای به نام اسرائیل علیه ایران وجود دارد که پس از پیروزی های ارتش سوریه که طی آن شهر قنیطره در نزدیکی جولان و درعا آزاد شده و نیورهای سوری به مرزهای اردن رسیدند فشارهای خود را افزایش داده است و در سایه فقدان توافقی رسمی میان سوریه و اسرائیلی برای فعال شدن مجدد توافقات آتش بس سال 1974 و حفظ فاصله 80 کیلومتری نیروهای ایرانی از مرزهای فلسطین اشغالی احساس خطر می نماید.

اسرائیل و هم پیمانان عرب سنی آن نمی خواهند میان ایران و آمریکا جهت ثبیت اوضاع کنونی توافقی حاصل شود از جمله در خصوص حضور نیروهای ایرانی در سوریه و بازوهای قوی منطقه ای آن که ارتش هایی موازی در لبنان (حزب الله)، عراق (حشد الشعبی و حزب الله عراق) و یمن (انصار الله) تشکیل داده است، آنها معتقدند راه حل در حمله به ایران است چرا که این کشور در مقابل شروط آمریکایی – اسرائیلی پرچم سفید بلند نخواهد کرد و این همان موضعی است که این کشورها در برخورد آمریکا با اشغال کویت توسط عراق آن را برگزیدند.

ادامه بمباران های هوایی و موشکی اسرائیل در سوریه بدون پاسخ ادامه نخواهد یافت و تحمیل هر گونه تحریم اقتصادی علیه ایران از جمله قطع کامل صاردات نفت این کشور با واکنش ایران مواجه خواهد شد چرا که این طرحی برای تغییر نظام در ایران است و همه کشورهایی که از ابتدا در برابر این تحریم ها مقاومت نکردند مانند عراق و لیبی سرنگون شدند.

آنچه بیانگر صلابت موضع ایران و فهم مسئولان این کشور از این خطرات است پاسخ محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران به تهدیدات ترامپ است که گفت: دیوانه، هشیار باش که بیش از 50 هزار نفر از نیروهای نظامی آمریکا در تیر رس ایران قرار دارند.

مقصود رضایی از این پیام نیروهای آمریکایی موجود در عراق، سوریه، افغانستان و پایگاه های نظامی آمریکا در کشورهای عربی خلیج فارس است که در تیر رس موشک های ایران و همپیمانان این کشور خواهد بود که البته اسرائیل را نیز باید به آنها افزود، ترامپ از ترس 30 هزار نیروی خود در کره جنوبی در مقابل رئیس کره شمالی تسلیم شد و با وی در سنگاپور دیدار کرد و همچنین ژاپن و کره جنوبی نیز برای بهبود اوضاع اقتصادی این کشور با رهبر کره شمالی دیدار کردند.

معتقدم این تنها زبانی است که آمریکا و رئیس جمهور گستاخ آن می فهمد، کافی است به وی یادآور شویم که محاصره ظالمانه غزه که بیش از 10 سال ادامه دارد نتوانسته مردم این منطقه را که مساحت آن بیش از 150 مایل مربع نیست تسلیم کند، پس چگونه قاره ای به نام ایران را از محاصره می ترساند؟

همانطور که رئیس جمهور روحانی گفت اگر جنگی آغاز شد، بی نظیر ترین جنگ تاریخ خواهد بود و شاید یکی از دلایل سفر لاوروف به تل آویو برای جلوگیری از این جنگ و هشدار به اسرائیل در خصوص ورود منطقه و جهان به این جنگ بوده است.

کد خبر: 962741

وب گردی

وب گردی