ایجاد مکانیزم صحیح فروش نفت و اصلاح زیرساخت‌‌ها، تودهنی بزرگ برای ترامپ

کارشناس اقتصادی نفت و انرژی گفت: اگر زیر ساخت ها، راهکارها و مکانیزم های فروش نفت درست تعریف و چینش شود از طریق بورس و بخش خصوصی قابل اعتماد و وابسته به اتاق های بازرگانی می توان نفت را فروخت و شفافیت ایجاد کرد.

عبدالصمد رحمتی کارشناس اقتصادی نفت و انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، اظهار کرد: ایران بعد از موضوع برجام و به‌واسطه گشایش هایی که توسط کابینه روحانی و تیم مذاکره کننده حاصل شد توانست موضوع صادرات نفت کشور را که یکی از موضوعات مهم بود را پیگیری کند. زمانی که وزیر محترم نفت وارد کابینه دولت روحانی شد با تجربه و زیرکی که در مذاکرات به خرج داد توانست اوپک را متقاعد کند که ایران باید به بازار نفت برگردد و سهم خود را بازپس گیرد و یک میلیون بشکه صادراتی که در تحریم سال 88 در بحبوحه سال های 91-90 از بین رفته بود دوباره احیا کند.

او تصریح کرد: متاسفانه با به روی کار آمدن ترامپ از روز اول، برجام را در واقع به نوعی یک تعهد بد می دانست و همیشه دنبال این بود که این تعهد را به شکل جو روانی یا از طریق قدرت سیاسی خود تهدید کند و با این امر ایران را محدود کرده و دوباره موضوع گوشه گیری ایران که در سال 88 اتفاق افتاده بود را مجدداً احیا کند. تا پیش از اینکه موضوع تحریم ایران در دولت ترامپ مطرح شود.

رحمتی تاکید کرد: کشور ما حدود 2.7 میلیون بشکه نفت و میعانات گازی صادر می‌کرد که از این رقم یک سوم را به سمت اروپا یعنی کشورهای ترکیه، اسپانیا، ایتالیا، یونان و مابقی را به سایر کشورها صادر می کرد. همچنین چین و هند بزرگترین خریداران نفت ایران هستند و حدود یک میلیون بشکه نفت ایران را خریداری می‌کنند. همچنین کشورهای چین و هند حدود 40 درصد نفت صادراتی ونزوئلا را نیز خریداری می کردند که این کشور به دلیل مشکلات اقتصادی و تحریم هایی که آمریکا به این کشور اعمال کرده پیش بینی می شود تا پایان سال 2018 صادرات نفت آن به صفر برسد.

این کارشناس اقتصادی نفت و انرژی اظهار داشت: تحلیلگرها اعداد و ارقام مختلفی را در خصوص کاهش کنونی نفت ایران ارئه کردند لیکن در گزارش اخیر اوپک 22.7 هزار بشکه در روز کاهش صادرات نفت ایران را اعلام کرد. اگر به صورت واقع بینانه در خصوص کاهش صادرات کشور اظهارنظر کنیم با تحلیل هایی که وجود دارد می توان دریافت در نهایت در بازه یک ساله شاید یک میلیون و حتی بیشتر از میزان صادرات نفت کشور کاشته شود. از 2 میلیون و 700 هزار بشکه صادرات نفت ایران بخشی مربوط به میعانات گازی است که عمدتاً به کره جنوبی و ژاپن صادر می شود.

او ادامه داد: اگر بخواهیم بررسی کنیم که کدام کشورها تحت تاثیر تحریم آمریکا قرار می گیرد می توان گفت چین حتی در سالهای تحریم قبلی تا جایی که می توانست نفت ایران را خریداری کرد. یک دلیل عمده این است که شرکت های نفتی چینی سرمایه گذاری مستقیم در پروژه های نفتی کشور دارند و اکثر پالایشگاهای دولتی و نفتی چین کمترین مبادلات ارزی به دلار با کشورهای دیگر حتی امریکا دارند و با توجه به تغییر بازه قیمت جهانی نفت ایران توانسته تخفیف هایی به خریداران عمده نفت خود بدهد. چین به احتمال زیاد تحت تاثیر تحریم ها قرار نخواهد گرفت و طبق روال قبلی مشتری ایران خواهد ماند.

رحمتی افزود: در خصوص کشور هند در واقع مقامات هند گفته اند ما هر چه به صلاح کشور هند باشد به آن عمل خواهیم کرد. تحلیلگرها دلیلشان بر این است که هند در حال حاضر به دنبال یک جایگزین برای ایران است که در بازار کنونی با وجود عربستان، عراق و امارات متحده عربی که به دنبال افزایش تولید نفت خود هستند می توانند جایگزین ایران شوند.

او در پاسخ به این سوال که به چه دلیل ما فعلا نفت مان را می فروشیم و کاهش صادرات نداریم؟ گفت: واقعیت امر این است که پالایشگاه های خریدار نفت نمی توانند بگویند که از همین الان نفت ایران را نمی خریم بلکه یک بازه زمانی می بایست طی شود تا بتوانند جایگزین پیدا کنند تا پالایشگاه با کمبود خوراک و در نتیجه با ضرر سهامداران مواجه نشود، یعنی پالایشگاه ها به یک بازه زمانی جهت پیدا کردن جایگزین نیاز دارند و در این مدت به خرید نفت از منبع اولیه ادامه می دهند و این طبیعی است در وضعیت کنونی نفت ایران با افت شدید صادرات مواجه نشده باشد.

این کارشناس اقتصادی نفت و انرژی تاکید کرد: کشورهای اروپایی مثل اسپانیا، ترکیه، یونان و ایتالیا با توجه به موضعی که اتحادیه اروپا برای حفظ برجام پیگیری می کند ممکن است تا حدودی ملاحظه کنند لیکن طرف خریدار نفت ایران شرکت های خصوصی هستند و دولتی نیستند و مبادلات ارزی حتی سهامداری‌شان از کشورهای آمریکایی است و طبیعی است با تهدید آمریکا خرید نفت ایران را کنار بگذارند. لیکن اتحادیه اروپا به دنبال این است که این موضوع اتفاق نیفتد. کره جنوبی و ژاپن قبل از موج‌های تحریم و سیگنال های منفی که ترامپ می داد کلا کاهش خرید از ایران داشتند و جز اولین کشورهایی هستند که با سرعت هرچه تمام تر نفت ایران را کنار خواهند زد و یک جایگزین پیدا می کنند. اخیرا هم خزانه داری امریکا به خریداران نفت ایران توصیه کرده برای اینکه کشورها قادر به ارائه درخواست معافیت به واشنگتن در دوره 180 روزه باشند بهتر است واردات و خرید خودشان را از نفت و پتروشیمی و همچنین سرمایه گذاری بنادر و کشتیرانی و... کاهش دهند.

او ادامه داد: اخیراً نیز مقامات سیاسی کشورهای فرانسه، انگلیس و آلمان یک بیانیه مشترک مبنی بر پایبندی ایران به توافق هسته ای و به برجام صادر کرده اند و دنبال به وجود آوردن یک شبکه بانکی شبیه سوئیفت بر مبنای ارز یورو هستند. از طرف دیگر این مقامات به دنبال برآورد درخواست ایران مبنی بر خرید یک میلیون کاهشی که امکان دارد در خصوص تحریم ایران اتفاق بیفتد هستند.

او در پاسخ به این سوال که برای عبور از این شرایط بحرانی و دور زدن تحریم ها و رسیدن به اهداف توسعه ای باید چه اقداماتی صورت گیرد گفت: براساس چشم انداز ترسیمی باید تولیدمان در نفت به 4 میلیون و 500 هزار بشکه در روز، میعانات گازی حدود یک میلیون بشکه در روز برسد که این اعداد و ارقام برای برنامه ششم توسعه در نظر گرفته شده است. با این موج تحریم کابینه دولت و همچنین سیستم اجرایی کشور به دنبال این است که با توجه به تعاملی که می تواند با اروپا داشته باشد و آنها نیز تمایل دارند که ایران به برجام پایبند باشد، بتوانند کمترین تزلزل را با وقوع تحریم ها داشته باشند.

رحمتی تصریح کرد: اگر ما واقعا نتوانیم به هر شکلی یا به هر طریقی نفت را بفروشیم می توانیم آن را به فرآورده با ارزش پتروشیمی تبدیل کنیم. پتروشیمی در سال های 90 و91 در موج تحریم ها کمترین تزلزل را داشت و به راه خود هر چند با سرعتش کند ادامه داد. بازاریابی هایی که در جنوب امریکا ، افریقا و آسیا و حتی بازارهای خوب اروپایی اتفاق افتاد، موجب شد سهم خوبی در فروش محصولات داشته باشیم. منهای این، اگر بخواهیم به موضوع نفت بپردازیم تنها راه فروش نفت این است که ما بتوانیم با اروپا یک توافق و یک تعامل مشترک برسیم و اروپا بتواند مواضعی که امریکا آنها را تهدید می کند از طریق راهکارهای پیشنهادی مرتفع کند.

این کارشناس ادامه داد: بعضی ها معتقدند که نفت را در بورس عرضه کنیم برای بررسی این موضوع می بایست ابتدا به سوالات ذیل پاسخ داده شود: آیا شرکت ملی نفت ایران تحریم شده است یا فروش نفت ایران؟ پول فروش نفت از طریق چه مکانیزمی وارد خزانه کشور می شود؟ آیا قرار است نفت با قیمت کمتر در بورس ارائه شود؟ دریافت تضامین خریداران نفت چگونه خواهد بود؟

او افزود: در واقع موضوع دور زدن تحریم ها و فروش نفت از طریق بورس و تشکل های فعال صادراتی وابسته به اتاق های بازرگانی بسیار بهتر و قابل اعتماد تر از فروش نفت به اشخاص با هر سابقه ای است. لیکن می بایست ابتدا سازوکارها را درست تعریف نمود چرا که ما نمی خواهیم با مشکلات و اشتباه های گذشته مواجه شویم. اگر زیر ساخت ها، راهکارها و مکانیزم های فروش نفت درست تعریف و چینش شود از طریق بورس و بخش خصوصی قابل اعتماد و وابسته به اتاق های بازرگانی می توان نفت را فروخت و شفافیت ایجاد نمود لیکن تبیین سازوکارهای اصولی و درست در این مسیر بسیار حائز اهمیت است.

انتهای پیام/

کد خبر: 962795

وب گردی

وب گردی