ثمری: ارتباط مستحکم صنعت با دانشگاه سرآغاز تولید کالای ایرانی است

مدیرکل توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اگر ارتباط دانشگاه با صنعت تحکیم یابد و دانشگاه به سمت حل موضوعات و مسایل صنعتی باشدو یک اعتماد دوجانبه شکل گیردسرآغازی خوب در تحقق شعار تولید و حمایت از کالای ایرانی است.

دکتر داود ثمری مدیرکل توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره ارتباط دانشگاه با صنعت و نقش شرکت های دانش بنیان در ایجاد اشتغال گفت: یکی از مولفه های مهم در نظام آموزش عالی چگونگی ارتباط دانشگاه با صنعت است و اینکه این ارتباط چقدر شرایط بُرد - بُرد برای دانشگاه و صنعت را ایجاد می کند باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد، قطعا اگر به روش صحیح و اصولی ارتباط میان دانشگاه و صنعت صورت پذیرد، نتایج خوبی را به بار می آورد که متاسفانه در حال حاضر این حلقه ارتباطی در ایران ناپایدار است.

مدیرکل توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در حال حاضر دانشجویان تلاش می کنند تا در توسعه کشور تاثیر گذار باشند و بتوانند مشکلات بخش صنعت را حل کنند و این امر مستلزم همراهی بخش صنعت است که نیاز به همکاری دانشگاه را در خودش احساس کند و قطعا نیازمند خروج بخش صنعت از مونتاژ کاری و روی آوردن به نو آوری هایی است که سبب بهبود وضعیت تولید می شود. بعنوان مثال اگر یک کارخانه میزان تولیدش افزایش پیدا کند قطعا نیازمند استخدام نیروهای جدید خواهد بود و نیروهای جدید هم افرادی باید باشند که متخصص بوده و در حوزه نوآوری متبحر باشند، در واقع اگر در حوزه صنعت اتفاقی بیفتد باید مقوله نوآوری در صنعت را وارد کنیم و این نو آوری در دانشگاه ها ایجاد می شود.

ثمری در ادامه خاطر نشان کرد: اگر ارتباط دانشگاه با صنعت تحکیم یابد و دانشگاه به سمت حل موضوعات و مسایل صنعتی باشد و صنعت هم بجای فراهم کردن دانش فنی از جای دیگر، از دانشگاه کمک بگیرد سرآغازی خوب در تحقق شعار استفاده از کالای ایرانی است که برای کمک به بهبود اقتصاد ایران باید مورد توجه ویژه واقع شود.

وی یادآور شد: در نهایت اگر قرار است به خودکفایی برسیم و بتوانیم با شرایطی همچون تحریم ها که برکشور تحمیل می شود روی پای خود بایستیم باید به دانشگاه ها و اعضای هیات علمی به عنوان بنیه علمی کشور تکیه کنیم و دانشگاه را به سمت دانشگاه حل مساله ببریم که مسایل و مشکلات پیرامون جامعه را بررسی می کند و برای مسایل و مشکلات موجود قطعا در قالب نظام موضوعات راهکارهایی را پیدا می کند که وضعیت صنعت بهتر شود.

مدیرکل توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: آنچه که مسلم است، صنعت هم اگر ببیند که دانشگاه ها کمک می کنند تا افزایش تولید داشته باشد و براساس افزایش تولید افزایش درآمد داشته باشد قطعا به دانشگاه توجه جدی خواهد داشت که سبب اشتغالزایی و نوآوری می شود، این امر زمینه حرکت به سمت فعالیت های دانش بنیان و دانش پایه را به وجود می آورد.

داوود ثمری متذکر شد: اگر قرار است که ارتباط دانشگاه با صنعت استمرار یابد باید این نوآوری ساختار پیدا کند که این ساختار در شرکت های دانش بنیان وجود دارد و دانشگاه آزاداسلامی هم به عنوان دانشگاه مهم و تاثیر گذار چند سالی است که در حوزه شرکت های دانش بنیان و توسعه آن قدم برمی دارد همچنین با توجه به مراکز رشدی که در واحدهای دانشگاهی مستقر هستند و اعضای هیات علمی و دانشجویان نخبه ای که در این مراکز عضویت دارند کمک قابل توجهی در بحث اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد شده است.

وی در ادامه درباره چگونگی حمایت ارتباط دانشگاه با صنعت یاد آورشد: در حمایت از ارتباط دانشگاه با صنعت باید بسترهای لازم را فراهم کرده و قوانین دست و پاگیر را از بین برده تا شاهد بالندگی شرکت های دانش بنیان و کمک به بخش صنعت باشیم که اگر این اتفاق بیفتد هم به مقوله اشتغال توجه شده هم به نظام نوآوری ها و دانش های جدید در دانشگاه توجه خواهد شد و اعضای هیات علمی هم تلاش می کنند به سمت موارد پژوهشی و فناوری که به درد جامعه و صنعت بخورد حرکت کنند.

مدیرکل توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص شرکت های دانش بنیان و ایجاد اشتغال در دانشگاه آزاد متذکر شد: در حال حاضر ساختار شرکت های دانش بنیان و ایجاد اشتغال در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد به شکل گسترده در قالب کارآفرینی و سرمایه گذاری اقتصادی، مراکز تحقیقاتی مرتبط وجود دارند که بنیه های حمایتی دانشگاه آزاد در ارتباط دانشگاه با صنعت به حساب می آیند.در دانشگاه آزاد اسلامی شرکت های دانش بنیان از حمایت های لازم برخوردارند و اگر این شرکت ها راه بیفتند گام اول قطعا استفاده از فارغ التحصیلان این دانشگاه است که این امر سبب ایجاد اشتغالزایی برای فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد می شود.

ثمری درباره مراکز رشد و فناوری در واحدهای دانشگاه آزاد یاد آور شد: در حال حاضر در واحدهای دانشگاه آزاد در سراسرکشور مراکز رشد و فناوری داریم که متمرکز بر بحث توسعه محصول و تبدیل ایده به محصول هستند که در نهایت خروجی های این ها می تواند در پارک های علم و فناوری منجر به تولید و اشتغالزایی شود. در رتبه بندی واحدهای دانشگاهی در ایجاد ارتباط بهتر دانشگاه با صنعت در استان ها، استان اصفهان، خراسان رضوی، فارس، تبریز، قزوین و در تهران واحد علوم و تحقیقات جز واحدهای پیشگام در این ارتباط هستند.

وی تاکید کرد: در گسترش ارتباط دانشگاه با صنعت همه واحدهای دانشگاهی در تکاپو هستند و این مساله جز برنامه های اصلی تمام واحدهای دانشگاه آزاد به حساب می آید که امسال طی موافقت نامه ای در اردیبهشت ماه که با واحدهای دانشگاهی منعقد شد و به امضای معاونت پژوهش و فناوری رسید، فراهم سازی زیر ساخت ها و به استاندار رساندن آزمایشگاه ها در ایجاد درآمدزایی در این کار در قالب طرح ساها مورد توجه ویژه مسئولان امر قرار دارد تا با موافقت نامه ای که مبادله نزدیک 11 میلیارد تومان در حوزه درآمد زایی آزمایشگاه های دانشگاه آزاد داریم نسبت به سال قبل دو برابر درآمدزایی داشته باشیم.

مدیرکل توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر آموزش هایی که باید در آزمایشگاه ها ارائه شود آموزش های تخصصی است، کارهایی که برای آموزش در توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت داریم قابل توجه است و می توانیم از همه فضاهایی که در دانشگاه وجود دارد استفاده کنیم، اگر قرار است که دانشگاه کار آفرین باشد باید در حوزه فناوری تاکید جدی داشته باشیم و واحدهای دانشگاهی ما در این حوزه وارد شوند که خوشبختانه این اتفاق افتاده است. دانشگاه آزاد به عنوان دانشگاه حل مساله فعالیت های خودش را راهبری می کند و به سمت جلو حرکت می کند.

وی در پایان متذکرشد: در حال حاضر دانشگاه آزاد اسلامی توسعه کمی و کیفی شرکت های دانش بنیان را در دستور کار خود قرار داده است که از این طریق بتوانیم اشتغال زایی داشته باشیم و باشگاه پژوهشگران جوان هم در جذب نخبگان برای ارائه تحقیقات و پژوهش های مناسب با شرکت های دانش بنیان و حمایت ویژه از نخبگان دانشگاه آزاد و ایجاد زمینه اشتغال مناسب و درخورشان این قشر تلاش فراوانی دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 962809

وب گردی

وب گردی