فرآیند اجرایی طرح تحول خوابگاه ها و سلف سرویس های دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه ای آغاز شد

رئیس دانشگاه فنی حرفه‌ای از بازسازی 147 خوابگاه دانشجویی در قالب برنامه تحولی این دانشگاه با اعتبار 10 میلیارد تومان در تابستان امسال خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز از اداره کل روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه ای، دکتر ابراهیم ‌صالحی‌عمران در مراسم آغاز فرآیند اجرایی طرح تحول در خوابگاه‌ های دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه ای که امروز با حضور رسانه‌ها در دانشگاه فنی حرفه‌ای برگزار شد، اظهارکرد: همزمان با پایان ترم و آغاز تعطیلات تابستانی، برنامه‌های تحولی در ابعاد مختلف آموزشی،‌ پژوهشی،‌ عمرانی و دانشجویی این دانشگاه آغاز شده است و با توجه به اینکه دانشگاه فنی حرفه‌ای به عنوان یکی از دانشگاه‌های مادر جامعه محسوب می‌شود، در عرصه‌های مختلف اشتغال،‌ رفع معضل بیکاری و‌ مسائل اجتماعی رسالت مهم و کلیدی دارد که باید با اجرای یکسری فعالیت‌های تحولی این رسالت‌ها در سطح ملی اجرایی شود.

رئیس دانشگاه فنی حرفه‌ای بازسازی و بهسازی خوابگاه‌های دانشگاه فنی حرفه‌ای در کشور را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های تحولی در دانشگاه‌ها در تابستان امسال عنوان کرد و گفت: به طور کلی 188 خوابگاه در دانشگاه فنی حرفه‌ای وجود دارد و یکی از آرزوهای ما این بود که فضای مناسب کالبدی برای خوابگاه‌های دانشگاه ایجاد کنیم، چرا که معتقد هستیم ایجاد فضای مناسب در خوابگاه‌ها از لحاظ روحی، روانی و انگیزه‌ای زمینه‌های مناسبی برای رشد و ارتقای آموزشی دانشجویان نیز فراهم می‌کند. در واقع ما معتقد هستیم محیط‌های کارگاه‌ها نیز باید از نظر کالبدی فضای مناسبی داشته باشد.

دکتر صالحی‌عمران اظهارکرد: برنامه‌های تحولی خوابگاه‌های دانشگاه‌های فنی حرفه‌ای با همکاری صندوق رفاه دانشجویان و حوزه معاونت دانشجویی وزارت علوم شروع شده است. با توجه به اینکه اغلب دانشجویان شاغل و تحصیل این دانشگاه از طبقات محروم جامعه هستند، به همین دلیل وزارت علوم توجه خاصی به دانشگاه فنی حرفه‌ای دارد.

وی همچنین از بازسازی 147 خوابگاه دانشجویی دانشگاه فنی حرفه‌ای در تابستان امسال خبر داد و گفت: با پیش‌بینی منابع مالی حدود 10 میلیارد تومان که بخش عمده آن توسط اعتبارات دانشگاه و بخشی دیگر توسط صندوق رفاه دانشجویان تامین می‌شود، این خوابگاه‌ها تحت تاثیر برنامه‌های تحولی بازسازی و بهسازی قرار می‌گیرند.

به گفته دکتر صالحی‌عمران در برنامه تحولی خوابگاه‌های دانشگاه‌های فنی حرفه‌ای وضعیت رتبه‌های این خوابگاه‌ها ارتقا خواهند یافت. در واقع حدود 30 خوابگاه از رتبه 5 به رتبه 4 ، 60 خوابگاه از رتبه 4 به 3 و حدود 57 خوابگاه نیز از رتبه 3 به رتبه 2 ارتقاء خواهند یافت.

رئیس دانشگاه فنی حرفه ای همچنین به بهسازی و بازسازی سلف‌سرویس‌های دانشگاه‌ فنی حرفه‌ای اشاره کرد و گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته،‌ سلف‌سرویس‌های این دانشگاه نیز شامل برنامه‌های تحولی خواهند شد و آشپزخانه‌های دانشکده‌های فنی حرفه‌ای از حالت سنتی به مدرن تبدیل می‌شوند و حتی نوع و الگوی پخت نیز برای دانشجویان تغییر خواهد یافت.

دکتر صالحی‌عمران تاکید کرد: در کنار برنامه های تحولی در خوابگاه‌های دانشگاه‌های فنی حرفه‌ای تفاهم‌نامه‌ای با صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم تدوین شده است تا در کنار خوابگاه‌ها بتوانیم 30 کارگاه دانشجویی نیز ایجاد کنیم تا براساس آن دانشجویان بتوانند در دوران تحصیل خود از اوقات فراغت استفاده بهینه‌ای داشته باشند.

وی در خصوص آخرین وضعیت اجرای طرح سفیران جوان اقتصاد مقاومتی (سجا3) نیز گفت: در این طرح تلاش خواهیم کرد از وجود خود دانشجویان در تولیدات، تعمیرات و امور عمرانی دانشگاه‌ بهره بگیریم. در واقع بر این اساس محیط‌های کارگاهی باید به محیط تولیدی تبدیل شوند و می‌توانیم از فضاهای خوابگاهی به منظور صرفه‌جویی در هزینه‌ها استفاده مطلوبی داشته باشیم.

صالحی عمران در خصوص تعاملات بین المللی و پذیرش دانشجوی خارجی توضیح داد: روابط بین الملل و پذیرش دانشجوی خارجی از اولویت‌های دانشگاه است که خوشبختانه کشور‌هایی نظیر عراق و افغانستان این دانشگاه را به رسمیت می‌شناسند و طی مذاکراتی که با عراق داشته ایم می‌خواهیم از عراق دانشجوی خارجی جذب کنیم که در حال گفتگو و مذاکره هستیم و در صورتی که این دانشجویان خارجی جذب دانشگاه شوند ترجیح می‌دهیم در خوابگاه‌ها اسکان داشته باشند.

رئیس دانشگاه فنی حرفه‌ای با اشاره به انعقاد تفاهم نامه با صندوق نوآوری و شکوفایی توضیح داد: هفته آینده بین دانشگاه فنی حرفه‌ای و صندوق نوآوری و شکوفایی تفاهم نامه‌ای به امضا می‌رسد که یکی از بند‌های این تفاهم نامه این است که صندوق به دانشجویانی که می‌توانند شرکت دانش بنیان تاسیس کنند کمک کند و برنامه‌های تشویقی برای این شرکت‌های دانش بنیان ایجاد شود. همچنین حدود ۳۲ مرکز رشد در داخل این دانشگاه تاسیس می‌شود که از لحاظ اقتصادی و اشتغال می‌تواند کمک زیادی کند. کار‌های مقدماتی آن انجام شده و مجوز‌های لازم را اخذ کرده ایم.

رئیس دانشگاه فنی حرفه‌ای از اجرای برنامه مدیریت سبز در 65 خوابگاه فنی حرفه‌ای خبر داد و گفت: با اجرای این طرح می‌توانیم در مصرف انرژی، آب، برق‌، تصفیه فاضلاب، آبیاری قطره‌ای، دوجداره سازی پنجره‌ها به منظور کاهش مصرف انرژی، موفقیت‌هایی را به دست آوریم. در واقع اجرای مدیریت سبز در دانشگاه‌ها نوعی عمل به مسئولیت اجتماعی مراکز آموزش عالی است.

دکتر صالحی عمران همچنین از برنامه این دانشگاه‌ برای ساخت 24 خوابگاه دانشجویی خبر داد و گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده 19 خوابگاه برای پسران و 5 خوابگاه برای دانشجویان دختر طی یک برنامه پنج ساله احداث خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر از مجموع خوابگاه‌های دانشگاه‌های فنی حرفه‌ای 62 خوابگاه مخصوص دانشجویان دختر و 126 خوابگاه نیز مخصوص دانشجویان پسر قرار داده شده است که 135 خوابگاه توسط خود دانشگاه احداث شده، 8 خوابگاه توسط صندوق رفاه دانشجویان و 15 خوابگاه نیز توسط خیرین نیک اندیش آموزش عالی در دانشگاه فنی حرفه‌ای احداث شده است.

رئیس دانشگاه فنی حرفه‌ای همچنین تعداد دانشجویان خوابگاهی این دانشگاه را 32 هزار و 845 نفر عنوان کرد و گفت: در حال حاضر بیش از 60 هزار دانشجوی متقاضی خوابگاه در دانشگاه فنی حرفه ای وجود دارد که تنها می‌توانیم نصف متقاضیان در محیط‌های خوابگاهی اسکان بدهیم. بنابراین دانشگاه فنی حرفه‌ای به شدت نیازمند ساخت خوابگاه‌های جدید است.

وی در ادامه از صرفه‌جویی حدود 50 درصدی هزینه‌های دانشگاه فنی حرفه‌ای با اجرایی شدن طرح سجا در این دانشگاه خبر داد و گفت: در حال حاضر در سال سوم اجرای این طرح هستیم، 2 هزار نفر دانشجو برای مشارکت در اجرای این طرح ثبت نام کرده‌اند و ساخت 8 هزار تخت در دست اقدام قرار گرفته، ضمن اینکه از سوی صندوق رفاه دانشجویان پیشنهاد ساخت 2 هزار صندلی دانشجویی چپ‌دست در قالب اجرای این طرح به دانشگاه فنی حرفه‌ای اعلام شده است، به طور کلی می‌توان گفت با اجرای این طرح می‌توانیم تا 50 درصد از هزینه‌ها کاهش بدهیم.

انتهای پیام /

کد خبر: 962834

وب گردی

وب گردی