مالیات ۲۰درصدی بر فروش مسکن در راه است

بر اساس طرح دو فوریتی مجلس، از فروش مکرر مسکن مالیات ۲۰ درصدی دریافت خواهد شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، شادمهر کاظم زاده نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 65 درصد از منازلی که ساخته می شوند جنبه سود آوری دارد گفت: در طرح دو فوریتی که در مجلس مطرح است، قیمت هر ملک مسکونی ای که به فروش می رسد در سند فروش قید می شود و در مرحله فروش بعدی 20 درصد مالیات تعلق می گیرد.

او افزود: به عنوان مثال از 25 میلیون 400 هزار خانه مسکن مهر، 2 میلیون 600 هزار خانه خالی از سکنه است. این نشان می دهد بسیاری از مسکن ها به قصد سودآوری و افزایش قیمت ساخته می شود.

کاظم زاده در توضیح موارد گنجانده شده در طرح مجلس گفت: مجلس با افزایش مالیات بر عایدات مسکن سعی بر گرایش به مصرف گرایی در ساخت و سازها دارد. در این طرح دو فوریتی بعد از دریافت پایان کار برای 5 سال از پرداخت مالیات معاف است و اگر مسکن شخصی باشد برای 2 سال مالیات تعلق نمی گیرد.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه دولت باید تصدی گری را کنار بگذارد، گفت: مسائل اقتصادی را نمی توان با دستور حل کرد. در سال 92 با جهش 70 درصدی در قیمت مسکن روبرو بودیم و پس از آن تا چند سال بازار دچار رکود بود. این نشان دهنده آن است که قوانین دستوری برای مقطعی مناسب است و با توجه به شرایط و مسائل دیگر، شرایط اقتصاد تغییر می کند و دیگر آن قوانین گذشته کارآمد نیستند.

او در رابطه با مبحث خانه های خالی نیز گفت: در کلان شهرهایی مثل تهران، مالک ها بدلیل رکود در بازار مسکن و رشد آمار خانه های خالی، دست به فروش مسکن نمی زنند زیرا در صورت فروش باید قیمت بالاتری برای خرید مجدد مسکن بپردازند.­

قلی خسروی­ رئیس اتحادیه املاک در ارتباط تلفنی درباره معافیت های مالیاتی در بخش مسکن گفت: این معافیت های­ در حمایت از مستاجران می تواند صد درصد مفید باشد و بهره دهی خوبی خواهد داشت اما ضمانت اجرایی این ده درصد هنوز مشخص نیست.

معافیت مالیاتی قطعا امتیاز خوبی است و اثر مطلوبی خواهد داشت. ما با افزایش مالیات مخالفیم و معتقدیم مالیات ها باید کاهش یابد و متعادل شود تا تاثیر خوبی در مسکن داشته باشد.
رئیس اتحادیه املاک در ادامه افزود: ما اعتقادی به خانه های خالی نداریم مگر اینکه بانک ها این کار را کرده باشند چون در بین افراد عادی به ندرت پیش می آید که خانه خالی داشته باشند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کد خبر: 962859

وب گردی

وب گردی