نگهداری از پرندگان نیازمند آموزش و درک متقابل است

امروزه با رواج زندگی ماشینی و شهری، برخی افراد برای خروج از شرایط سخت کاری و فشارهای مختلف، اقدام به نگهداری پرندگان زینتی می‌کنند. حضور در طبیعت آرامش‌بخش است و همیشه نمی‌توان به کوه و جنگل سفر کرد، بلکه آرامش می‌تواند در خانه‌های ما و در جوار چهره زیبای یک پرنده خفته باشد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر احمد رضا الهیار ترکمن در خصوص نگهداری پرندگان در منزل طی یادداشتی نوشت: انواع مختلفی از پرندگان را می‌توان در منزل نگهداری کرد، پرندگانی مانند کاسکو، مرغ مینا، مرغ عشق، قناری، بلبل، سهره و غیره. نیازمندی‌های این موجودات زیبا و دوست داشتنی هرچند کم هزینه است ولی مستلزم آموزش، بررسی، پژوهش و درک متقابل است و باید توسط دامپزشک انجام شود.

بعضی افراد تصور می‌کنند که پرندگان نیازهای آنچنانی به نگهداری ندارند و مقداری ارزن، یک قفس با اندکی آب برای آن‌ها کفایت می‌کند. در صورتی که برعکس آنچه که باور عمومی می پندارد، نیازمند توجهات بیشتری نسبت به پستانداران هستند.

برخی از پرندگان مانند شاهین، عقاب، سارگپه، قرقی، جغد و غیره جزو حیات وحش محسوب می‌شوند و نگهداری از آن‌ها در کنار انسان اصلاً به صلاح نیست و از طرف دیگر نیز آسیب زیادی از طرف انسان به محیط زیست وارد می‌کند؛ چراکه اکثر این پرندگان وحشی، در قسمت‌های بالایی هرم غذایی قرار می‌گیرند و در صورت حذف حتی یکی از آن‌ها می‌تواند اکوسیستم در معرض خطر ایران را آسیب پذیرتر کند.


افراد برای خرید یا به سرپرستی گرفتن پرندگان، باید در مورد تغذیه، تعامل، نگهداری و بیماری‌ها اطلاعات کافی را داشته باشند و در زمان خرید حتماً از یک دامپزشک کمک بگیرند، هرچند که بسیاری از بیماری‌های آن‌ها با انسان متفاوت است اما در هر حال باید در نظر داشت که این موجود زنده نیز درد و ناخوشی را احساس می‌کند.


در مبحث تغذیه و نگهداری حتماً با دامپزشک باید مشورت کرد چرا که عمر این حیوانات طولانی ست و با جیره‌های غذایی غیر استاندارد یا تجربی، در مدت زمان کوتاهی، حیوان را دچار بیماری‌های پیچیده ای خواهد کرد که اغلب درمان بسیار سختی در پیش دارند و گاهی اصلاً درمان نمی‌شوند. شرایط نگهداری پرندگان از موارد خاصی تبعیت می‌کند، مانند دما، رطوبت، جیره، درمان و غیره که اکثر صاحبین پرندگان حتی از آن‌ها اطلاع ندارند.


در نگهداری نیز باید در نظر داشت که برخی افراد بر اساس تجربه شخصی اقدام به تجویز داروهای انسانی یا دامی، تعیین جیره و غیره می‌کنند و در زمانی که مشکلی پیش بیاید این افراد پاسخگو نخواهند بود و در نهایت ظلم به این مخلوقات زبان بسته می‌شود و طبق روایات دینی، آن‌ها شکایت خود را به همان خدایی می‌برند که ما آرزوهای خود را می‌بریم.


واکسیناسیون‌های متداول مانند نیوکاسل، آنفولانزا و غیره یکی دیگر از عوامل مورد توجه در پرندگان زینتی ست که حتماً باید در زمان سلامت کامل حیوان و زیر نظر دکتر دامپزشک باشد چرا که سیستم ایمنی پرندگان بسیار حساس و شکننده است و اگر به درستی استفاده نشوند، خود به تنهایی می‌تواند به مرگ حیوان منجر شود، کماکان که موارد زیادی از استفاده‌های غیرمجاز منجر به عواقب زیادی شده و برخی از پرورش دهندگان برای کاهش هزینه‌ها، اقدام به خود درمانی می‌کنند و در نهایت سالن پرورش را با مخاطره مواجه می‌کنند.


پرندگان سخنگو مانند مرغ مینا، کاسکو نیازمند تعامل انسانی و توجه فراوانی هستند چون این حیوانات در اسارت زندگی می‌کنند، تنها همنشین آن‌ها انسان‌ها هستند و وابستگی عاطفی شدیدی به صاحب خود دارند. در صورت عدم حضور همنشینی انسان می‌تواند به عارضه‌هایی مانند پر کنی تبدیل شده و جان حیوان را تهدید کند.


در نگهداری پرندگان نکات فراوانی وجود دارد که از حوصله این بحث خارج است اما باید در نظر داشت که در درجه اول، حیوانات نیز مانند انسان، درد، خوشی، غم و شادی را درک می‌کنند. پس نیاز به آگاهی صاحب دام دارند و با کوچک‌ترین نشانه‌های بیماری، به جای مراجعه به افراد غیرمتخصص در این زمینه، باید حتماً با دامپزشک مشورت کرد.

706

کد خبر: 962895

وب گردی

وب گردی