فلاحتی: دانش آموزان در«مدارس دولتی»  از فضای نوین آموزشی محروم هستند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: عدالت آموزشی در آموزش و پرورش تعریف شده است اما برای رسیدن به نقطه ایده آل فاصله قابل توجهی با کشورهای پیشرفته دارد.

فرهادفلاحتی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز با اشاره به بحث عدالت در نظام آموزشی گفت: صحیح بودن رویکرد نظام آموزشی کشور در مسیر عدالت آموزشی یا چشم اندازهای عدالت محور برای رسیدن در این زمینه قابل بحث و بررسی است.

وی گفت: عدالت آموزشی در آموزش و پرورش تعریف شده است اما برای رسیدن به نقطه ایده آل فاصله قابل توجهی با کشورهای پیشرفته دارد. نظام آموزشی عادلانه زمانی محقق می شود، که سطح آگاهی معلمان، شیوه انتقال مطالب به دانش آموزان، استفاده از امکانات و ابزار نظام آموزشی کشور به نقطه مطلوبی برسد و شیوه ارزیابی ما در سراسر کشور به یک سطح برسد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: عدالت حاکم بر نظام آموزشی را می توان در کتب درسی اشاره کرد، که توسط یک نویسنده مشخص نوشته و به دست تمام دانش آموزان کشور می رسد و یا معلمان براساس آموزش های فراگرفته در دانشگاه فرهنگیان و دوره ضمن خدمت؛ مفاهیم را به دانش آموزان منتقل می کنند.

فلاحتی یادآورشد: آزمون های نهایی که در سراسر کشور به صورت همزمان برگزار می شود؛ هم بحث دیگری از عدالت آموزشی است و لذا آموزش و پرورش در بحث نمره دهی کاملا عادلانه رفتار می کند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه آیا ناعدالتی هایی در نظام آموزشی کشور وجود دارد؛ گفت: مشکلاتی در این زمینه وجود دارد، اما ناعدالتی نه، استفاده از برخورداری های کشور در نظام آموزشی به یک میزان نیست که این موضوع خدشه ای به عدالت آموزشی وارد می کند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس افزود: در واقع برخی از مراکز آموزشی بدلیل ضعف اقتصادی تمام تمرکز خود را بر روی کتب درسی گذاشته اند و از انجام فعالیت های عملی دوری می کنند، دانش آموزانی که صرفا به صورت تئوری آموزش می بینند با افرادی که مباحث درسی را به صورت تئوری و عملی آموزش می بینند کاملا متفاوت هستند و همین امر در یادگیری و نمره تاثیر بسزایی دارد.

فلاحتی در پایان گفت: تفاوت فضای آموزشی در مدارس دولتی و غیردولتی از دیگر مشکلات موجود محسوب می شود، در واقع دانش آموزان بخاطر پرداخت وجه به مدارس شرایط خوب برای خود فراهم می کنند اما در مدارس دولتی بدلیل ضعف های مالی در خانواده ها، دانش آموزان از فضای نوین آموزشی محروم هستند.

706

کد خبر: 962919

وب گردی

وب گردی