توسعه تجارت با قطر تا جام جهانی 2022

رئیس اتاق مشترک ایران و قطر با اشاره به افزایش صادرات ایران به قطر گفت: برنامه‌ای توسط اتاق مشترک ایران و قطر برای توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری بین این دو کشور در حال تدوین است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ عدنان موسی‌پور در رابطه با تجارت ایران و قطر در صورت تحریم‌های پیش‌رو گفت: معمولا تجارت با کشورهای عربی کمتر دچار چالش‌های جدی ناشی از تحریم‌ها می‌شود، اما تحریم‌های داخلی اثرات بیشتری بر روی تجارت ایران با کشورهای عربی دارد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر با بیان اینکه با کشورهای عربی مثل عمان و عراق روابط تجاری خوبی برقرار است،‌ افزود: وضعیت روابط تجاری ایران با این کشورها بیشتر متاثر از مسائل داخلی و زیرساخت‌ها است.

او افزود: سالهاست تجار ما بدون ارتباطات بانکی و با شبکه حمل و نقل سنتی و بدون هیچ‌گونه حمایت ویژه‌ای از صادرات با این کشورها تجارت می‌کنند.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه کشور قطر از قدیم حتی در حادترین شرایط با ایران رابطه داشته است، گفت: بنابراین ارتباطات اقتصادی بین دو کشور ایران و قطر از قدیم برقرار بوده و بعد از اینکه این کشور با کشورهایی مثل عربستان و امارات مشکلاتی را پیدا کرد، ارتباطات اقتصادی آن با ایران تقویت شد.

صادرات 250 میلیون دلاری به قطر

موسی پور اظهار داشت: قبل از این اتفاقات تجارت ایران با قطر حدود 70 میلیون دلار بود، اما طی 8 ماه و تا پایان سال 1396 صادرات ایران به قطر به 250 میلیون دلار افزایش یافت.

او افزود: در مدت مذکور روابط تجاری ایران با قطر تسهیل شد و بعضی از کالاهای ایران جایگزین کالاهای عربستان شد.

رئیس اتاق مشترک ایران و قطر با بیان اینکه رشد تجارت ایران با قطر قابل توجه است، بیان داشت: اما این عدد در مقایسه صادرات ایران به سایر کشورهای عربی از جمله عراق رقم بسیار ناچیزی است.

او با بیان اینکه هیچ مشوق صادراتی از سوی دولت برای توسعه صادرات به این کشور وجود ندارد گفت: دولت باید زیرساخت‌ها از جمله حمل و نقل را توسعه دهد.

موسی‌پور با اشاره به جلسه چند روز قبل کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران با خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: در این جلسه مسائل و مشکلات صادرکنندگان مطرح شد و آقای خسروتاج قول داد که تجارت با قطر در مسیری حرکت کند که محوریت با بخش خصوصی به ویژه اتاق مشترک ایران و قطر باشد.

تدوین برنامه توسعه تجارت با قطر تا جام جهانی 2022

او در ادامه با اشاره به تدوین یک برنامه توسط اتاق مشترک ایران و قطر برای توسعه تجارت با قطر تا پایان سال جام جهانی 2022 گفت: این برنامه با دو هدف صادرات و سرمایه‌گذاری مشترک در حال تدوین است که اگر دولت به وعده‌های خود عمل کند، پیش‌بینی می‌شود، در گام نخست یعنی سال 2020 صادرات ایران به قطر از 250 میلیون دلار به حدود 800 تا 900 میلیون دلار افزایش یابد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر اظهار داشت: هدف از سرمایه‌گذاری مشترک بین ایران و قطر صادرات است، طوری که سرمایه‌گذاری قطر در کشور قطر منجر به صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران به این کشور شود و یا اینکه سرمایه‌گذاری‌ قطر در ایران هم منجر به صادرات به این کشور شود.

او افزود: عمده صادرات ایران به کشور قطر صادرات کالاهای ساختمانی و کشاورزی است و قطر به صورت جزئی برخی ماشین‌آلات را به ایران صادر می‌کند.

منبع : فارس

کد خبر: 962937

وب گردی

وب گردی