کره شمالی بقایای اجساد برخی از مفقودان آمریکایی را بازگرداند

حدود ۳۵ هزار سرباز آمریکایی در جنگ کره کشته شدند. ۷۷۰۰ سرباز نیز در جریان این جنگ مفقود شدند.

به گزارش بین الملل ایسکانیوز، ۶۵ سال از پایان جنگ کره می‌گذرد؛ جنگی که در آن ده‌ها هزار سرباز آمریکایی کشته و مفقود شدند. خانواده‌های سربازان مفقود شده اکنون می‌توانند امیدوار باشند که بقایای اجساد آنان از کره شمالی به آمریکا بازگردانده و در وطن‌شان به خاک سپرده شود.

تحویل بقایای اجساد سربازان مفقود آمریکایی بخشی از توافق‌هایی بود که در دیدار اخیر «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا و «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی به دست آمد.

«ترامپ» در نخستین ساعات جمعه (۲۷ ژوئیه / ۵ تیر) در پیام توییتری خود در این رابطه از جمله نوشت: «پس از سال‌های متمادی اکنون لحظه‌ای بزرگ برای بسیاری از خانواده‌ها فرا رسیده است. ممنون از کیم جونگ اون.»

کاخ سفید آمریکا اعلام کرد که یک هواپیمای نیروی هوایی ارتش ایالات متحده روز جمعه بقایای اجساد شماری از سربازان مفقود شده را در ونسان در کره شمالی تحویل گرفت و این کشور را به مقصد کره جنوبی ترک کرد.

طبق گزارش خبرگزاری "یونهاپ" از کره جنوبی نیز این هواپیما در پایگاه هوایی آمریکایی اوسان فرود آمد. در تصاویر تلویزیونی سربازان آمریکایی که در مراسم تحویل این بقایا صف کشیده بودند، دیده می‌شدند.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

قرار است هفته آینده هم مراسم رسمی دیگری در این راستا انجام گیرد. بقایای اجساد سربازان مفقودشده آمریکایی در نهایت به هاوایی انتقال خواهند یافت و در آنجا مورد بررسی و پژوهش‌های علمی قرار خواهند گرفت.

کارشناسان در نخستین گام بررسی خواهند کرد که آیا این استخوان‌ها متعلق به انسان است. بررسی این نکته که آیا این استخوان‌ها متعلق به سربازان مفقود شده آمریکایی هستند، گام بعدی خواهد بود.

بیش از ۵ هزار سرباز مفقود در کره شمالی

اکنون این احتمال می‌رود که کره شمالی بر خواست خود مبنی بر پایان رسمی جنگ کره بیش از پیش پافشاری کند. جنگ کره در بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ جریان داشت و در نهایت نیز با قرارداد آتش‌بس و نه یک قرارداد صلح خاتمه یافت.

آمریکا یکصد تابوت چوبی آماده کرده تا بقایای اجساد مفقودان را جهت شناسایی به ایالات متحده انتقال دهد. گروه‌های آمریکایی بین سال‌های ۱۹۹۶ و ۲۰۰۵ میلادی بقایای اجساد بیش از ۲۲۰ سرباز مفقود شده را در کره شمالی کشف کرده بودند. این پروژه اما در سال ۲۰۰۵ میلادی به خاطر نگرانی‌های امنیتی آمریکا متوقف شده بود.

در جنگ سه ساله‌ی کره بیش از ۳۵ هزار سرباز آمریکایی جان خود را از دست دادند. ۷۷۰۰ نفر نیز همچنان به عنوان مفقود به ثبت رسیده‌اند. بیش از ۵ هزار تن از این شمار در کره شمالی مفقود شدند. سربازان آمریکایی در جنگ کره پشتیبان کره جنوبی بودند و در کنار ارتش این کشور علیه کره شمالی و نیروهای حامی آن از شوروی سابق می‌جنگیدند.

کد خبر: 963091

وب گردی

وب گردی