دانشگاه های  آکسفورد و هاروارد برای پوشش دانشجویان چه ضوابطی دارند؟

فرقی ندارد دانشجو باشید یا درستان تمام شده باشد، محال است در دوران تحصیل خود یک بار هم که شده به این فکر نکرده باشید که می خواهید برای رفتن به دانشگاه کدام لباستان را بپوشید.

به گزارش خبرنگار دانشگاه ایسکانیوز، انتخاب لباس از ابتدا تا کنون از مهم ترین دغدغه های افراد بوده است، طبیعتا همگی ما می دانیم لباس ها بر اساس موقعیت مکانی که قصد داریم در آنجا باشیم، انتخاب می شوند. مثلا نمی توان لباس مهمانی را در محل کار پوشید یا با لباس ورزشی سر کلاس درس حاضر شد.

خود شما چند دقیقه از روز را صرف انتخاب و آماده کردن لباس هایتان می کنید؟ 5 دقیقه؟ 15 دقیقه؟ یک ساعت؟! بیایید کمی به دوران عقب برگردیم مثلا زمانی که دبستانی بودیم. یادتان می آید صبح ها حدودا 10 دقیقه صبحانه می خوردیم، یونیفرم و کیفمان را برمی داشتیم و به مدرسه می رفتیم، دیگر دغدغه این را نداشتیم که کدام لباسمان را انتخاب کنیم. آیا ترکیب رنگ فلان لباس یا مانتو با کفشی که می خواهیم بپوشیم هم خوانی دارد یا خیر؛ اما زمانی که بزرگتر شدیم و به دانشگاه رفتیم اوضاع کمی فرق کرد، دیگر از یونیفرم ساده خبری نبود. حداقل باید 30 دقیقه ای را به «آماده شدن» اختصاص می دادیم، حال تصور کنید که دانشگاه فرد در شهری که زندگی می کند، نباشد؛ دانشجو در چنین شرایطی باید ساعت 4.30 از خواب بیدار و آماده شود پس از طی کردن مسیر 3-4 ساعته به دانشگاه برسد.

شاید از خودتان بپرسید مگر می شود با یونیفرم به دانشگاه رفت؟! نه، ما قصدمان نیست شما را ترغیب کنیم تا با یونیفرم به دانشگاه بروید، هرچند استفاده از آن در دانشگاه های مطرح جهان رایج بوده است. ما تنها می خواهیم بررسی کنیم دانشگاه های جهان برای پوشش دانشجویان خود چه قوانینی را مد نظر گرفته اند، نتیجه گیری این بررسی را نیز به عهده خودتان می گذاریم.

دانشگاه هاروارد

دانشگاه هاروارد در ایالات متحده آمریکا یکی از مطرح ترین دانشگاه های جهان است که در سال 1636 تاسیس شد. این دانشگاه در بازه زمانی سال های 2003 تا 2016، 13 بار موفق به کسب نخستین رتبه آکادمیک دانشگاه‌های دنیا شده است. دانشگاه هاروارد قوانین خود را در سایت «ضمیمه کتاب راهنمای دانشجویی» قرار داده است که بخش مرتبط با پوشش آن به شرح زیر است:

در ابتدا فرم لباس دانشگاه برای بانوان، پیراهن سفید با یک دامن آبی دریایی بلند و برای مردان نیز پیراهن سفید با شلوار آبی بود، زیرا در آن زمان مسئولان این دانشگاه معتقد بودند دانشجویان در محیط های یکنواخت احساس بهتری دارند و درس را جدی تر دنبال می کنند، زیرا احساس یکپارچگی در میان آن ها وجود دارد.

در این دانشگاه، کفش های دانشجویان باید جلو بسته و پوشیده، بدون پاشنه باشد، استفاده از صندل نیز ممنوع است، همچنین دانشجویان باید در تمام مدت جوراب به پا داشته باشند. پوشیدن لباس هایی که از وابستگی به گروه های خاص حکایت می کند و باعث اختلال و تهاجم می شود، ممنوع است.

دانشجویان زن باید از دامنی با اندازه متناسب استفاده کنند. دانشجویان می توانند در حیاط دانشگاه برای محافظت از نور خورشید، از کلاه استفاده کنند اما نمی توانند از کلاه در کلاس درس و یا کارگاه های آموزشی استفاده کنند.

دانشجویان نباید آرایش داشته باشند. ناخن‌های مصنوعی یا کاشت های ناخن معمولا سست و شکننده هستند، اما در صورتی که طول آن ها متناسب باشد، دانشجویان می توانند از آن استفاده کنند. دانش آموزانی که از این دستورالعمل پیروی نمی کنند باید ناخن های مصنوعی را بردارند.

خالکوبی ها نباید در محیط مدرسه به نمایش گذاشته شود و باید در ناحیه ای باشد که دانشجویان بتوانند آن را بپوشانند. استفاده از گوشواره ها و زنجیرهای آویزان ممنوع است لذا دانشجویان باید گوشواره ها و سایر جواهراتی که ممکن است منجر به بروز حادثه شود، به همراه نداشته باشند.
استفاده از تی شرت با کلمات، عبارات و تصاویر نامناسب ممنوع است. در چنین شرایطی دانشجویان باید لباس خود را عوض کنند در غیر این صورت به خانه فرستاده می شوند.

دانشگاه آکسفورد

دانشگاه آکسفورد قدیمی‌ترین دانشگاه انگلیسی‌ زبان جهان است، این دانشگاه در بازه زمانی سال های 2003 تا 2016، 9 مرتبه رتبه دهم، 2 مرتبه رتبه نهم، یک مرتبه رتبه هفتم و یک مرتبه رتبه هشتم آکادمیک دانشگاه‌های دنیا را کسب کرده است. بر اساس گزارش گاردین، قوانین این دانشگاه به گونه بود که دانشجویان مرد موظف به پوشیدن کت شلوار تیره و جوراب، به همراه کفش های سیاه و یا سفید بودند. همچنین مردان باید پیراهن سفید یا سیاه بر تن کرده و از کروات سفید یا سیاه استفاده می کردند.

دانشجویان زن نیز مجبور بودند دامن یا شلوار های تیره به همراه بلوز سفید بر تن کنند. همچنین جوراب های سیاه یا سفید، با کفش های سفید یا سیاه به پا داشته باشند. در آخر باید یک نوار سیاه و سفید نیز دورگردنشان آویزان می کردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 963112

وب گردی

وب گردی