باید سرچشمه‌ فساد و بی قانونی را باید ریشه کن کنیم

وزیر راه و شهرسازی‌، با اشاره به اینکه،مسئولیت اجتماعی در جامعه حاکمیت قانون و رعایت حقوق شهروندی است گفت: کسی که حاکمیت قانون را در این بخش زیر پا بگذار‌ باید پیگرد‌ قانونی شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، عباس آخوندی‌ وزیر راه و شهرسازی‌ در مراسم دومین جایزه مسئولیت اجتماعی در بنگاه‌های اقتصادی اظهار داشت: مسئولیت اجتماعی هم اکنون به کار خیریه‌ تنزل‌ پیدا کرده است، مسئولیت اجتماعی امری بسیار فراتر از کارهای خیریه‌ به شمار می‌رود و باید تبدیل به یک اقدام راهبردی‌ جهت افزایش کارآمدی‌ و کارآیی‌ شده و در جامعه به تحول مدیریتی‌ منجر شود به طوری که فردی هزینه‌ای به جامعه تحمیل نکند.

وزیر راه و شهرسازی ، با اشاره به اینکه تحمیل هزینه به جامعه می‌تواند در بُعد‌ زیست محیطی و یا ریختن زباله باشد،گفت: باید بنگاه‌ها در برابر مسائل زیست محیطی قوانین درستی داشته باشند تا هزینه‌ای به این بخش تحمیل نکنند.

او با اشاره به اینکه،مسئولیت اجتماعی در جامعه حاکمیت قانون و رعایت حقوق شهروندی است گفت: کسی که حاکمیت قانون را در این بخش زیر پا بگذار‌ باید پیگرد‌ قانونی شود. در شرایط فعلی که جامعه در عدم قطعیت‌ و التهاب قرار دارد نباید مسئولیت اجتماعی تحت عنوان کار خیر و فوری صورت گیرد، بلکه باید با استفاده از مسئولیت اجتماعی بتوانیم از بحران‌ها عبور کنیم.

آخوندی افزود: بسیاری از کارهای خیریه‌ای که در قالب‌ مسئولیت اجتماعی صورت می‌گیرد موجب سلب حقوق شهروندان می‌شود و در این بین بسیاری از قوانین حقوق شهروندی زیر پا گذاشته می‌شود، ممکن است برخی از کارهای خیریه‌ و نیمه کاره من باعث‌ سلب حقوق اجتماعی افراد شود و در ظاهر این کار خیر باشد اما آیا در باطن مسئولیت اجتماعی را رعایت کرده‌ام؟

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در شرایط‌ عدم قطعیت جامعه، همه از مسئولان انتظار دارند کاری کنند؟ آیا کاری را انجام دادن به آن معنا است که من قانون را زیر پا بگذارم و حقوق افرادی را سلب کنم؟انجام دادن کاری در این شرایط به معنای مداخله کردن در زندگی خصوصی افراد است و همین موضوع در چنین شرایطی باعث ملتهب‌ شدن وضعیت اقتصادی‌ کشور می‌شود.

وزیر راه و شهرساز‌ی توضیح داد: بزرگترین‌ مسئولیت اجتماعی ما در دولت آن است که قانون و حقوق مالکیت‌ را رعایت کنیم.در وضعیت اقتصادی اکنون‌ رانت مسئله بدی برای کشور به شمار می‌رود، آیا در چنین شرایطی باید فرد رانت خوار را مجازات کنیم و یا آنکه سرچشمه‌ فساد رانتی‌ را از بین‌ ببریم‌؟ به نظر بنده باید سرچشمه‌ فساد و بی قانونی را باید ریشه کن کنیم.

این مقام مسئول افزود: مداخله در قوانین رایج کشور اصلی‌ترین مشکل به شمار می‌رود و باید سعی کنیم مانع رواج فساد در کشور شویم. هم‌ اکنون کشور در شرایط بسیار سختی قرار دارد و مسئولیت‌ اجتماعی من در چنین شرایطی آن است که از تمام فشارها‌ عدول‌ نکنم و سعی کنم محکم پای قوانین بایستم‌ و مانع ضایع شدن حق شهروندان شوم.

وزیرراه و شهرسازی با بیان اینکه ،گرفتن افراد رانت خوار برای مبارزه با فساد کافی نیست گفت :باید سعی کنیم با خشک کردن سرچشمه‌های رانت از قاعده بازار عدول نکنیم.در شرایط اقتصادی کشور شاهد ثبت سفارش ۴۴ میلیارد دلار هستیم این ثبت سفارش شاید در شرایط عادی مشکلی ایجاد نکند اما در چنین شرایط سخت اقتصادی سبب ایجاد چالش‌ برای کشور می‌شود و از هر فسادی‌ بدتر‌ است و در در چنین شرایط سختی باید سعی کنیم پای قوانین بایستیم.

آخوندی در ادامه به توسعه بندر چابهار‌ اشاره کرد و گفت: توسعه بندر چابهار‌ در یک منطقه کاملاً محروم کار خیری به شمار می‌آید اما با توسعه این بندر‌ حق دسترسی مردم چابها‌ر به خلیج‌ گرفته شد و همین موضوع نمونه واضح‌ سلب حقوق شهروندی به شمار می‌رود اما بعد از بازدید از بندر چابهار‌ تمامی پروژه‌های توسعه این بندر بازنگری شد و ما سعی کردیم در طرح جدید حق دسترسی‌ مردم به خلیج فارس را محفوظ‌ نگه داریم.

او افزود :در طرح توسعه چابهار‌ سعی کردیم با راه اندازی خطوط ریلی‌ به نوعی دسترسی مردم به دریا قطع نشود و مسئولیت اجتماعی در این پروژه‌ کاملاً رعایت شود. مسئولیت‌ اجتماعی باید به نحوی صورت گیرد که هزینه‌ای ایجاد نکند، توسعه کار خیر‌ ارزش دارد و سلب نکردن حق شهروند یک نکته کاملاً استراتژیک‌ و مهم است.

وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت:مسئولیت‌ اجتماعی یک سرمایه برای کشور به شمار می‌رود و زمینه ساز ثبت آثار استراتژیک برای کشور است ،لذا برای انجام کارهای خیر‌ نباید از قانون عبور کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 963126

وب گردی

وب گردی