ربیعی: واحدهای کارآموزی در دانشگاه‌ها باید به طور واقعی برگزار شود

وزیر کار ۵۵ میلیارد ساعت کار فاقد بهره‌وری را عامل سکون کشور دانست و گفت: اگر ما نتوانیم انسانهای دارای روحیه دانش و مهارت تربیت کنیم این ۵۵ میلیارد ساعت با حضور فیزیکیِ صرف، شاید تنها وضع موجود را حفظ ‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اختتامیه هجدهمین «مسابقات ملی مهارت» که صبح امروز در این وزارتخانه برگزار شد، گفت: به عقب که نگاه می‌کنم و خودم را به عنوان کسی که سالها در ساختار سیاسی کشور بودم می‌بینم، اگر بخواهم از نقطه ضعفی بگویم این است که برنامه مشخصی نداشتیم در خصوص اینکه دو نسل آینده ما چگونه می‌اندیشد و قرار است در این جامعه چه کند.

وی افزود: امروز یکی از برنامه‌های ما و از مهمترین اهداف ما برنامه‌ریزی برای فردایی است که نیستیم. برنامه ریزی برای اینکه نسل آینده چگونه می‌خواهد زندگی راحتی داشته باشد. نسل‌های آینده چگونه جامعه پرکار و پر تلاش بسازند، هویت و دین خود را سرافرازانه حفظ کنند و در جهانی که سراسر آن چون مسابقه است، عقب نمانند.

ربیعی مسابقه ملی مهارت را فراتر از یک مسابقه به معنای سطحی آن دانست و گفت: این مسابقه فقط مسابقه راه‌اندازی یک سیستم فنی نیست. مسابقه‌ای است تا همه ما آماده شویم تا در دنیای آینده نقش و جایگاه خود را پیدا و به جلو حرکت کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: این مسابقات نمادی برای آمادگی در جهان پر تلاطم است تا جایگاه اصلی جمهوری اسلامی را به دست بیاوریم.

ربیعی با اشاره به وجود بیش از ۲۳ میلیون نیروی کار در کشور،گفت: اگر این تعداد را ضرب در هشت ساعت، ضرب در سی روز کاری بکنیم و نتیجه را ضرب در ده کنیم حدود بیش از ۵۵ میلیارد ساعت کاری به دست می‌آید و این ۵۵ میلیارد ساعت کار و تلاش سرمایه یک جامعه است.

وی ۵۵ میلیارد ساعت کار فاقد بهره‌وری را عامل سکون کشور دانست و گفت: اگر ما نتوانیم انسانهای دارای روحیه دانش و مهارت تربیت کنیم این ۵۵ میلیارد ساعت با حضور فیزیکیِ صرف، شاید تنها وضع موجود را حفظ ‌کند.

ربیعی با بیان اینکه امروز روحیه ملی هدف قرار گرفته است، افزود: ما امروز نیاز به امید ملی داریم. ما باید این روحیه که «حتما میتوانیم موفق شویم» را رشد دهیم و این افرادی که در مسابقه ملی مهارت آمدند نماد این روحیه هستند.

وزیر تعاون با اشاره به مشکلات پیش روی مهارت آموزی و تربیت افراد با مهارت، گفت: صرف دانش هم نمی‌تواند ارزش افزوده خوبی به ارمغان بیاورد.

ربیعی با بیان اینکه در دو حوزه عرضه مهارت و تقاضای مهارت مشکل داریم، گفت: سیستم‌های ما توان تربیت تکنسین ندارند و در سیستم های رسمی تولیدِ دانش، رابطه‌ای بین آکادمیسین و نظام تولید در جامعه نداریم. پس این سیستم قطعا نمی‌تواند تکنسین تربیت کند و توفیقات در حوزه تربیت و استفاده از تکنسین پایین می‌آید.

وی ادامه داد: در هر جمعی می‌نشینیم تئوریسین داریم. از مسائل مربوط به فوتبال تا مباحث مربوط به انرژی هسته ای اما زمانی که به تکنسینی می‌رسیم نمی‌توانیم اثر بخش باشیم و حرفی در عمل نداریم.

وزیر کار به عدم توفیق مطلوب در سازمان فنی حرفه‌ای اشاره و اظهار کرد: نتوانستیم سازمان فنی و حرفه‌ای را پر قدرت کنیم و منابع مالی مناسب برایش تامین کنیم.

وی از تشکیل شورای عالی مهارت برای رفع ناهماهنگی سازمان‌ها در عرصه مهارت افزایی خبر داد و گفت: سی درصد هزینه رشد را باید مهارت و بهره‌وری تامین کند و اگر ما نتوانیم تکنسین تربیت کنیم نمی‌توانیم رشد ارزان قیمت به دست بیاوریم.

وی افزود: ما در حوزه عرضه مهارت نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر هستیم وسعی می کنیم از امسال شورای عالی مهارت آموزی را تشکیل دهیم.

وزیر کار، همکاری مستمر با دیگر دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها را دستور کار امروز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای افزایش مهارت‌آموزی اعلام کرد و گفت: واحدهای کارآموزی در دانشگاه‌ها به طور واقعی باید برگزار شود و دانشجویان چند ترم تحصیلی در کنار آموزش و فراگیری دانش رشته تحصیلی دارای مهارت شوند.

ربیعی به اشکالات موجود در حوزه تقاضای مهارت هم اشاره کرد و گفت: در دهه‌های گذشته به یکباره مفهوم استخدام جای خودش را با مفهوم شغل عوض می‌کند. روزی که دولت مدرن آغاز می‌شود و منابع نفتی به آن اضافه می‌شود ما از نیاز به مهارت آموزی دور می‌شویم. فرهنگسازی غلط در چند نسل اخیر باعث به وجود آمدن این شرایط شده است تا از استخدام به عنوان خوشبختی تعبیر شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ظهور پدیده «نیت» خبر داد و در توضیح آن گفت: امروز با پدیده ای به عنوان نیت روبرو شدیم. با افرادی در جامعه که نه مهارت دارند و نه سراغ هر کاری می‌روند و برای کار کردن تلاش می‌کنند.

وی با قدردانی از سردار سرلشگر باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح، افزود: با توافقی که صورت گرفت قرار شد سالانه ۲۰۰هزار نفر را در سربازخانه ها مهارت دهیم که این یک اتفاق و اندیشه بزرگ است.

ربیعی با تاکید بر تقویت همکاری‌ها با دیگر دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها برای افزایش مهارت آموزی، گفت: باید اندیشه‌های مهارت آموزی را در دوران دبستان تثبیت کنیم‌‌. مهارت فقط در عرصه آموزش نیست کسی که مهارت می‌آموزد دارای خوداتکایی می‌شود. مهارت با تحصیل کاملا متفاوت است و در واقع مهارت سواد انجام کار است.

وی به اهمیت کار خیرین در مهارت‌افزایی اشاره و اظهار کرد: کار خیرین در این سالها فراتر از اهدای تجهیزات است و آن پذیرش مهارت آموز است‌. یک کارخانه‌دار می‌تواند خیر مهارت آموزی باشد.

در پایان این مراسم از برترین‌های مسابقه ملی مهارت و همچنین جمعی از خیرین قدردانی شد.

انتهای پیام /

کد خبر: 963139

وب گردی

وب گردی