آمریکا اولین بازنده ی  اعمال محدودیت های علمی در جهان است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین گفت: دنیای امروز دنیای تعاملات و تبادلات بین المللی است و بسیاری از دانشمندان و محققین ایرانی جزو برترین های دنیا هستند و هر چقدر این محدودیت بیشتر شود اولین متضرر آمریکاست که از این توان علمی محروم می شود.

دکتر مرتضی موسی خانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره شرایط دانشگاه ها فارغ از نگاه سیاسی قبل و بعد از برجام و وضعیت دانشگاه آزاد واحد قزوین در مبادلات علمی بین المللی گفت: دانشگاه ها روابط آکادمیک خودشان را دارند و دانشگاه هایی که تحت تاثیر مدیریت های خاص هستند شاید یک محدودیت هایی در قبل از برجام داشتند اما سیاست تاثیرگذاری چندانی بر روابط آکادمیک ندارد چون به هرحال تمامی کشورها برای توسعه علمی نیاز به تبادلات بین المللی دارند.

رئیس کمیته ملی ربوکاپ ایران افزود: در بحث مسابقات علمی هم خیلی از تیم ها در زمان تحریم به ایران آمدند و بسیاری از تیم های مسابقات علمی ایران به بسیاری از کشورها رفت و آمد داشتند اما بعد از برجام شاید شرایط در یکسری امور مساعدتر شد از جمله اساتیدی که خط قرمزهایی داشتند، در حال حاضر به ایران راحت تر رفت و آمد و مبادلات علمی بین المللی بیشتری دارند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین در ادامه خاطر نشان کرد: قبل از برجام هم تعاملات علمی ایران با دانشگاه های خارج از کشور در سطح گسترده ای در جریان بود و در واحد قزوین هم که یکی از واحدهای شناخته شده در زمینه علم ربوکاپ در دنیا است این تبادلات علمی و حضور در مسابقات جهانی وجود داشت که قطعا بعد از برجام یکسری از دانشگاه ها تعاملاتشان را گسترده تر کردند.

موسی خانی درباره شرایط دانشگاه ها بعد از خروج آمریکا از برجام و ایجاد محدودیت بیشتر برای ایران تاکید کرد: انحصار و یک جانبه گرایی و محدودیت ایجاد کردن در درجه اول به کشور آمریکا و مراکز علمی اش آسیب می زند، چون دنیای امروز دنیای تعاملات و تبادلات بین المللی است و بسیاری از دانشمندان و محققین ایرانی جزو برترین های دنیا هستند و هر چقدر این محدودیت بیشتر شود اولین متضرر آمریکا و مراکز علمی این کشور است که از این توان علمی محروم می شوند.

وی در پایان یاد آورشد: در سال 2007 که دانشگاه آزاد واحد قزوین برای مسابقات جهانی ربوکاپ عازم امریکا بود تنها به 7 نفر ویزا دادند و به دلیل مشکلات بسیار از حضور در رقابت ها بازماندیم که در واقع عدم حضور تیم های مطرح در عرصه های مختلف علمی در مسابقات جهانی و بین المللی قطعا سطح کیفی مسابقات را پایین می آورد لذا به صلاح همه دنیا است که از مقوله یک جانبه گرایی بیرون بیایند و قطعا همه استادانی که معترض به این اقدام یک جانبه گرایانه آمریکا هستند می دانند که این اقدام ضرر جدی برای جامعه علمی در جهان است.

لازم به ذکر است که بسیاری از پزشکان حاذق و صاحب منصب در آمریکا که قطعا نقش تعیین کننده ای در فضای علمی و پزشکی آمریکا دارند ایرانی هستند و یقینا این یک علامت سوال بزرگ است که ابتدا چرا باید این سرمایه های بزرگ در خارج از ایران حضور داشته باشند و رئیس جمهور آمریکا با اعمال قوانین خصمانه نسبت به تمامی نخبگان ایرانی در کشور باید بخش گسترده ای از فعالیت های علمی این کشور را تعطیل کند چون گردانندگان بسیاری از فضاهای علمی آمریکا ایرانی هستند! آمار تعدادی از ایرانیان مطرح در کشور آمریکا در علوم پزشکی به شرح زیر است که آماری غرور آفرین و از سوی دیگر ناراحت کننده از باب دور بودن چنین سرمایه هایی از وطن است.

دکتر شهلا مسعود، محقق و رئیس گروه بیماری‌شناسی دانشگاه فلوریدا

روشن باستانی، ریاست پژوهشی دانشکده بهداشت دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس

بهمن امامی، گروه Radiation Oncology دانشگاه لویولا

علی ناجی، ریاست مرکز پیوند کبد و کلیه دانشگاه پنسیلوانیا

عبدالمحمد رستمی، ریاست دانشکده عصب‌شناسی دانشگاه توماس جفرسون

رضا حکاک، پروفسور تغذیه، و رئیس مبحث علوم پزشکی دانشگاه آرکانزاس

فرهاد معمارزاده، ریاست بخش منابع فنی موسسات ملی بهداشت ایالات متحده آمریکا

محمد کیان سلاجقه، متخصص مغز و اعصاب، فوق تخصص عصب و عضله، محقق و استادیار نورولوژی دانشگاه پزشکی هاروارد ریاست بخش نورولوژی بیمارستان زنان برایمن

انتهای پیام/

کد خبر: 963143

وب گردی

وب گردی