می‌نویسیم مهارت؛ بخوانید زبر دستی در کار

اگر سری به لغت نامه های مختلف بزنید می بینید مهارت را استادی، زیرکی، چابکی و زبردستی در کار معنا کرده است. مهارت در واقع از توانایی های اکتسابی افراد است که از آن برای انجام امر و کاری خاص استفاده می کنند که به نتیجه ای مشخص برسند. 

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، همان طور که می دانید برخی مهارت های انسانی فردی اند، برخی عمومی هستند اما برخی دیگر از آن ها ممکن است مربوط به یک شغل یا حرفه ای خاص باشند. علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در روز سوم مرداد ماه نرخ بیکاری کل کشور را در بهار سال‌جاری، ۱۲.۱ درصد اعلام کرد.

مهارت آموزی آن چنان که باید جدی گرفته نمی‌شود

ششم مرداد ماه هر سال روز ملی کارآفرینی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نام گذاری شده است، امروزه عدم داشتن مهارت منجر شده بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاه خانه نشین شوند و یا به مشاغل دیگر رو بیاورند. مهارت آموزی یکی از مواردی است که باید به طور جدی به آن توجه کرد. در همین راستا سلیمان پاک سرشت رئیس سازمان فنی حرفه ای کشور امروز در مراسم اختتامیه هجدهمین مسابقات ملی مهارت در روز ملی کارآفرینی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای اعلام کرد: موضوع مهارت آموزی آن چنان که باید جدی گرفته نمی‌شود و انتظار داریم در چنین رویدادهایی از جریان مهارت و جوانان ماهری که می‌توانند در کشور ثروت‌آفرین باشند، حمایت شود.

پاک سرشت مهارت‌آموزی را هنر تبدیل دانایی به توانایی می داند، وی معتقد است: دانستن برای توانستن کافی نیست و باید تجربه و دانش عملی را بیش از هر زمان مورد توجه قرار بدهیم و تلاش مهارت آموزانی که آسایش یادگیری مدرک محور بودن را با رنج مهارت آموختن جایگزین کرده‌اند، قدر بدانیم.

آموزش و مهارت‌آموزی؛ محورهای اصلی توسعه کارآفرینی کشور

به اعتقاد شما محورهای اصلی توسعه کار آفرینی در کشور کدام ها هستند؟ احسان قاسمی رئیس سازمان ملی کارآفرینی ایران، آموزش و مهارت‌آموزی و همچنین لزوم زدودن قوانین زائد در بخش کارآفرینی و فرهنگ‌سازی را محور اصلی توسعه کارآفرینی در کشور دانست. وی در همایش روز ملی کارآفرینی و آموزش‌های فنی وحرفه‌ای که امروز در سالن همایش دانشکده شریعتی دانشگاه فنی وحرفه‌ای کشور برگزار شد، اعلام کرد که ترویج منجر به تشویق کارآفرینان برای راه اندازی کار و اشتغال خواهد شد.

مهارت سواد انجام کار است​

علی ربیعی وزیر کار، امروزدر اختتامیه هجدهمین مسابقات ملی مهارت اعلام کرد: در 2 حوزه عرضه و تقاضای مهارت دچار مشکل هستیم. وی در این باره گفت: در سمت عرضه و در سیستم‌های رسمی تولید دانش رابطه بین آکادمیسین و نیاز جامعه درست نیست و حتی تولید آکادمیسین در برخی موارد نداریم و در تولید تکنسین هم مشکلات جدی داریم.

وی معتقد است امروز با پدیده بیکاران شیک مواجهیم و باید در عرصه تقاضای مهارت باید انقلاب بزرگی ایجاد کنیم. ربیعی در این باره گفت: باید علاوه بر گروه‌های هدف و زنان سرپرست خانوار، معتادان نیازمند بازیابی و غیره سراغ مدرسه‌ها برویم و مهارت‌آموزی را با برنامه‌های مشترکی که با وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم داریم، جدی‌تر دنبال کنیم.

ربیعی معتقد است مهارت با تحصیل تفاوت دارد، وی در این باره گفت: مهارت سواد انجام کار است. خیرین مهارت می‌توانند علاوه بر ساخت مراکز و تأمین تجهیزات، مهارت‌آموز نیز بپذیرند اما اگر کسی اعلام کند به عنوان خیریه در کسب و کار خود مهارت‌آموز می‌پذیرد هم او را خَیِر مهارت معرفی می‌کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 963192

وب گردی

وب گردی