پدیده ی بیکاران شیک از زبان وزیر کار

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه هیچ‌گاه برای سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای منابع مالی مناسب تامین نکرده‌ایم، ابراز امیدواری کرد که احیای شورای ملی مهارت بتواند نواقص و مشکلات پیش‌روی نظام آموزش فنی و حرفه‌ای و آموزش‌های مهارتی را برطرف کند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ علی ربیعی در اختتامیه هجدهمین مسابقات ملی مهارت که در وزارت کار برگزار شد، اظهار کرد: امروز درصدی از جی دی پی باید برای تولید تکنسین در کشور صرف شود و بخشی از هزینه رشد را مهارت بدهد.

او افزود: در کشورهای دیگر ۳۰ درصد هزینه رشد را مهارت و بهره‌وری محقق می‌کند نه منابع مالی، بنابراین واحدهای کارآموزی ما نباید به زنگ‌های تفریح تبدیل شوند، بلکه مهارت‌آموزی واقعی در آن‌ها باید به وجود آید.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درعین حال از احیای شورای عالی مهارت در سال جاری خبر داد و گفت: در حالی که بیشتر اشعار سعدی و فردوسی سرشار از مفاهیمی است که افراد کاردان و ماهر را تبلیغ کرده است، متاسفانه در ۵۰ سال گذشته مفهوم استخدام جای خود را با شغل عوض کرده به نحوی که هر کسی که یک پست کوچک دولتی یا آب باریکه‌ای از منصب داشت بیشتر مورد استقبال بود.

ربیعی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در بحث مهارت هم در سمت عرضه و هم سمت تقاضا دچار مشکل هستیم، اظهار کرد: متاسفانه بین فرد دانشگاهی، نیاز جامعه و تولید و فرد دانشگاهی رابطه‌ای وجود ندارد، در حالی که هیچ منبع قدرتی مثل انسان نیست که نقش تعیین‌کننده و مهمی داشته باشد.

او با بیان اینکه آلمان پس از جنگ را تکنسین‌های آن سرپا نگه داشتند، تصریح کرد: امروز ۲۳ میلیون نیروی کار داریم که اگر آن‌ها را ضرب در هشت ساعت کاری و ۳۰ روز کاری کنیم، بیش از ۵۵ میلیارد ساعت به دست می‌آید که این عدد ثروت یک جامعه است‌.

وزیر کار با انتقاد از رواج پدیده "بیکاران شیک" گفت: در این جریان افراد بیکار حاضر به پذیرفتن هر شغلی نیستند و در خانواده‌هایشان هم تامین می‌شوند لذا در سمت تقاضای مهارت هم باید انقلاب بزرگی ایجاد کنیم.

به گفته ربیعی افزایش قدرت ملی با روحیه اجتماعی حاصل می‌شود و اگر بتوانیم انسان‌های دارای روحیه و دانش و مهارت را ساعاتی در کشور مشغول کنیم، تنها حضور فیزیکی آن‌ها کمک نمی‌کند، بلکه آنچه مهم است روحیه و جوهره کار است که می‌تواند تحولات شگفت‌انگیز خلق کند.

اختتامیه هجدهمین مسابقات ملی مهارت در روز ملی کارآفرینی و آموزش‌های مهارتی با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و معاونان وزارت کشور و آموزش و پرورش در مجموعه تلاش وزارت کار برگزار شد و در پایان این مراسم از مدال‌آوران مسابقات با اهدای لوح، تقدیر به عمل آمد. در هجدهمین مسابقات ملی مهارت، جوانان مهارت آموز کشورمان ۴۷ مدال طلا، ۴۱ مدال نقره و ۴۳ مدال برنز کسب کردند.

منبع: ایسنا

کد خبر: 963197

وب گردی

وب گردی