سیری در روزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در سرمقاله های امروز خود به مطالب قابل تاملی اشاره کرده بودند که در زیر به گزیده ای از آن ها اشاره شده است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روزنامه «الحیات» عربستان در مقاله ای به قلم «سلیم نطار» با عنوان «اهداف دیدار رییس جمهور چین از کشورهای عربی» به اهداف دیدار «شی جین پینگ» رییس جمهور چین از کشورهای عربی اشاره داشته است. این نویسنده اعتقاد دارد که هدف اصلی از این دیدار جبران کمبودهای نفتی چین برای سال های آینده می باشد و پکن به دنبال آن است تا در همکاری با کشورهای عربی از بحرانی که در آینده با آن مواجه می باشد، جلوگیری کند. وی در همین زمینه می نویسد: «چین اعتقاد دارد که محرومیتش از نفت خاورمیانه و میزان نفتی که در ده سال آینده به آن نیاز دارد، به معنای قرار گرفتن رشد اقتصادی اش در معرض یک بحران بزرگ می باشد. درست است که ذخایر نفتی این کشور برای مصرف داخلی مناسب است اما به نفت اضافی نیاز دارد تا بتواند شرایط بحرانی را که در آینده با آن مواجه می شود، کنترل نماید. دیدار پینگ از امارات متحده عربی هم در این راستا است؛ به گونه ای که این دیدار به امضای سیزده تفاهم نامه برای همکاری های مشترک منجر گردید. قابل ذکر است که رییس جمهور چین هشتمین نشست انجمن همکاری های چینی- عربی را با حضور امیر کویت و «احمد ابوالغیط» دبیر کل اتحادیه عرب افتتاح کرد.»

روزنامه «الایام» بحرین هم در یادداشتی به قلم «عبد الله الایوبی» با عنوان «اسرائیل نژاد پرستی اش را قانونی می کند» به قانونی که در کنست اسرائیل برای تشکیل دولت ملی وضع شده، می پردازد. این نویسنده اعتقاد دارد که اسرائیل با تصویب قانون دولت ملی یهود، نژاد پرستی اش را از نظر خود قانونی کرده و با تغییر زبان مناطق اشغالی به زبان رسمی عبری به عنوان تنها زبان در قدس و مناطق اشغالی حق فلسطینی ها را از این منظر نادیده گرفته است. وی می نویسد: «برای حفظ ماهیت رژیم صهیونیستی و عملیاتی نمودن فرایند طرح جناح راست افراط گرای اسرائیل که با روش های گوناگون به دنبال جداسازی کامل سرزمین های اشغالی از ساکنان اصلی آن یعنی فلسطینی ها می باشد؛ کنست این کشور ( رژیم ) در نوزدهم جولای سال جاری سند دولت ملی یهود را به تصویب رساند که در آن قدس اشغالی با کرانه غربی و شرقی آن فقط پایتخت اسرائیل می باشد. این قانون حتی فراتر از این هم رفته و زبان عبری و یهودی را تنها زبان رسمی خوانده، به این معنا که زبان عربی در مناطق اشغال شده توسط اسرائیل کاملا از میان می رود. بر اساس قانون جدید، حق بیست درصد از فلسطینی هایی که در سرزمین های اشغال شده زندگی می کنند و یا حق سی و پنج درصد از فلسطینی های ساکن مناطق قدس ، نادیده گرفته می شود.»

روزنامه «الاهرام» مصر هم به قلم «هاله مصطفی» با عنوان «روسیه به معامله قرن می پیوندد» مطلبی را به رشته تحریر درآورده که در آن اشاره می کند که روسیه به طور غیرمستقیم به معامله قرن مورد حمایت آمریکا و اسرائیل پیوسته و به احتمال زیاد یکی از محورهای گفت وگوی میان ترامپ و پوتین در کنفرانس هلسینکی نیز همین مساله بوده است. نگارنده می نویسد: «ترامپ، رییس جمهوری آمریکا همیشه از اوباما به خاطر همکاری با روسیه مخصوصا در مساله سوریه انتقاد می نمود اما هم اکنون به طریق دیگر و برای حل برخی از پرونده های بین المللی از جمله کاهش سلاح، میزان فعالیت های هسته ای، برنامه موشکی کره شمالی و ممانعت از صادرات این سلاح ها به کشورهای مخالف با آمریکا به روسیه نیاز پیدا کرده است. در سطح منطقه ای هم مهم ترین مساله کمک روسیه برای کاهش نفوذ ایران در سوریه است. این درحالی است که حضور روسیه در سوریه امنیتی برای اسرائیل و آغازی برای معامله قرن می باشد که تاکنون جزئیات آن اعلام نگردید. این معامله دو قسمت دارد که قسمت اول آن مربوط به نقش ایران در منطقه و قسمت دوم آن، پایان دادن به مساله فلسطین و اختلاف میان آن ها و اسرائیلی ها می باشد.»

روزنامه «الخلیج »امارات هم در مقاله ای با عنوان «دو سال حالت اضطراری در ترکیه» به قلم «محمد نور الدین» به دو سال حالت اضطراری در ترکیه اشاره داشته و نتایج آن را از منظر رسانه های این کشور نامشخص دانسته اند. وی در همین زمینه می نویسد: «نوزدهم ماه جاری حالت اضطراری که از سال 2016 در ترکیه شروع شده بود، پایان یافت. این حالت در دو سال قبل و بعد از کودتای نافرجام در ترکیه، به دنبال نشست شورای امنیت ملی این کشور و توصیه به دولت، شکل گرفت. برخی از گروه های مخالف دولت با این قانون مخالفت نموده و از مجلس ترکیه خواستند تا برای مقابله با پیامد های کودتا همکاری نماید. به موجب این قانون، بستن روزنامه ها و رسانه ها و مصادره همه دارایی های آن ها،منع تجمعات و تظاهرات، محدود کردن فعالیت های تجاری و همچنین ممنوعیت هر نوع فعالیتی را که دولت توصیه نماید، امکان پذیر است. برخی از روزنامه ها و نهادهای مدنی ترکیه گزارش هایی را منتشر نمودند که در آن اعلام شده بود: نتایج اجرای این قانون بعد از گذشت دو سال مخفی بوده و مشخص نیست.»

کد خبر: 963198

وب گردی

وب گردی