فارغ التحصیلان دانشگاهی کارجو هستند نه کارآفرین

عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: در حوزه توانمندی، فارغ التحصیلان دانشگاهی ما دچار مشکل هستند و بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی تنها از لحاظ تئوری بسیار قوی هستند؛ اما یک فارغ التحصیل کارآفرین نیستند.

دکتر سید جواد ساداتی نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی گفت: در حال حاضر معضل بیکاری در فارغ التحصیلان دانشگاهی وجود دارد و قطعا در ساماندهی فارغ التحصیلان ضعف های بسیاری حاکم است که نمی توانند جذب بازار کار شوند. یکی از مهم ترین ضعف ها در این فرآیند ناصحیح در چرخه اشتغال در جامعه امروز ایران، عدم تناسب میان تعداد فارغ التحصیلان و نیاز موجود در بازار کار است.

نماینده مردم کاشان افزود: در حوزه توانمندی، فارغ التحصیلان دانشگاهی ما دچار مشکل هستند. متاسفانه در حال حاضر در دانشگاه های کشور کارجو فارغ التحصیل می کنیم نه کار آفرین و بسیاری از افرادی که از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند تنها از لحاظ تئوری بسیار قوی هستند اما یک فارغ التحصیل کارآفرین نیستند.

ساداتی نژاد در ادامه خاطر نشان کرد: آنچه که مسلم است نحوه اشتغال و به کار گیری فارغ التحصیلان دانشگاهی را باید در دانشگاهها و مراکزآموزش عالی کشور با یک برنامه ریزی دقیق و منسجم پیش برده تا کسی که از جیب بیت المال به تحصیل می پردازد بتواند بعد از فارغ التحصیلی غیر از خودش چند نفر دیگر را هم مشغول به کار کند و کار آفرین باشد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در حال حاضر این ضعف و نگرانی در بین صاحبان صنایع وجود دارد که کسانی که فارغ التحصیل دانشگاه هستند کار را نمی شناسند و مهارت و توانمندی لازم را ندارند، این یک ضعف اساسی است که بارها مورد بررسی قرارگرفته است، یکی از وظایف وزیر علوم در این حوزه ایجاد توانمندی برای فارغ التحصیلان دانشگاهی از طریق یک برنامه ریزی صحیح توسط وزارت علوم است.

عضو کمیسیون آموزش مجلس تاکید کرد: در شرایط کنونی مغفول ماندن علوم انسانی و هجوم حداکثری به رشته های علوم تجربی موضوع مهمی است که بسیاری از رشته ها در علوم پایه اقبالی ندارند و قطعا عدم توجه به علوم پایه که بستر اصلی علم است در آینده می تواند مشکل ساز شود و عوارض جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

ساداتی نژاد در پایان متذکر شد: آنچه مسلم است وجود بازار کار مناسب مهم ترین دلیل هجوم به رشته علوم تجربی در شرایط کنونی کشور است و وزارت کار یکی از وظایفش ساماندهی بازار کار است، دانشگاه هم باید وظیفه خودش را انجام دهد که نیروی کارآمد و کار آفرین در تمام رشته ها فارغ التحصیل کند چون کشور تنها به پزشک نیاز ندارد بلکه به تمامی رشته ها و مشاغل نیازمندیم که در این بین رشته های علوم انسانی از جایگاه ویژه ای برخوردارند و چون مبنای مدیریت جهان بر پایه علوم انسانی است باید رسیدگی به وضع فارغ التحصیلان آن در اولویت برنامه ریزی قرار گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 963201

وب گردی

وب گردی