مردم فراتر از سیاستمداران تحلیل می کنند

یک فعال سیاسی در خصوص عملیات روانی انجام گرفته برای تاثیرگذاری روی تصمیم سازان کشور اظهار داشت: هرگونه اظهار نظری که موجب تشویش اذهان عمومی، وهم و ایجاد احساس ناتوانی و ضعف شود، بازی در زمین دشمن است.

محمد مهدی اسلامی مدیر مسئول هفته نامه شما در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز در پاسخ به این پرسش که آیا امکان دارد مسئولی با اظهارات خود در زمین دشمن بازی کند، گفت: هرگونه اظهار نظری که موجب تشویش اذهان عمومی، وهم و ایجاد احساس ناتوانی و ضعف شود، بازی در زمین دشمن است.

وی ادامه داد: وقتی از مسئولی که انتظار می رود در شرایط جنگ اقتصادی، موضع تهاجمی داشته باشد و دشمن را به عقب براند، سخنی را بشنویم که در فلان تاریخ ما شاهد طوفان خواهیم بود؛ این حالت و سخنان را نمی توان موضعی خردمندانه در جنگ روانی دانست و مصداق بارز بازی در زمین دشمن است.

اسلامی در خصوص این که عملیات روانی دشمن تا قبل از تحریم ها چه اندازه در تصمیمات مسئولان می تواند اثرگذار باشد ابراز کرد: میزان تاثیرگذاری این عملیات روانی در کشور های مختلف تابع چند موضوع بوده که یکی از این موارد شناخت کسانی که عملیات روانی انجام می دهند از روحیات تاثرگیرندگان از تبلیغات است.

این کارشناس سیاسی افزود: به نظر می رسد دولت آمریکا و اندیشکده های صهیونیستی که مسئولیت برگزاری این عملیات روانی را بر عهده دارند، سال های طولانی است که هزینه های هنگفتی را برای شناخت مطالبات مردم ایران صرف کرده و دستاوردهای دانشگاهی و مقالات متعددی را منتشر کرده اند اما وقتی به آن متون مراجعه می کنید به نظر می رسد آن چه که محصول مطالعات آن ها است، از شناخت واقعی ناشی نمی شود و پیچیدگی های عاطفی ملت ایران را درک نکرده اند.

عضو هیات مرکزی حزب موتلفه اسلامی در ادامه تصریح کرد: به همین جهت است که بارها در شرایطی که دشمنان فکر می کردند مردم در مورد انقلاب اسلامی دچار یاس و نا امیدی شده اند، از حضور گسترده ملت در مناسبت هایی مانند 22 بهمن، اعلام شگفتی کرده و در پی تحلیل آن و تطبیق با نظریات خودشان برآمده اند.

وی در خصوص یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار عملیات روانی گفت: عامل دیگری که در عملیات روانی موثر است، میزان آگاهی گروه هدف تبلیغات است. بهترین پدافند در برابر پروپاگاندا، افزایش آگاهی سیاسی، شفافیت و اطلاع رسانی توسط مسئولان است. هرگونه ابهام و کاستی اطلاعات می تواند کمک کننده به شایعات و تقویت کننده عملیات روانی دشمن باشد.

اسلامی با اشاره به شرایط موجود در عرصه اطلاع رسانی دولت اظهار داشت: به نظر می رسد عزم جدی وجود دارد که در این راستا گام هایی برداشته شود و با اطلاع رسانی، برخی از نقاط ابهام افکار عمومی را نسبت به واقعیات امروز آگاه کنند؛ اما همچنان بخش هایی از مسئولان به ویژه دستگاه های اجرایی نسبت به اطلاع رسانی شفاف اقدامات کافی انجام نداده اند.

مدیر مسئول هفته نامه شما ادامه داد: برای کاهش اثرات عملیات روانی دشمن، قطعا یکی از اقدامات موثر، تقویت ارتباط مردمی و کمک به انتقال اطلاعات واقعی به صورت شفاف و به هنگام است که منجر به کاهش اثرگذاری تبلیغات مسموم دشمن خواهد شد. این همان چیزی است که می توان نامش را بصیرت گذاشت. این همان آگاهی است که مانع از پذیرش خط تهاجمی تبلیغاتی دشمن خواهد شد.

وی با اشاره به گذشت 40 سال از انقلاب ایران بیان کرد: گذشتن حدود چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی تا امروز نشان می دهد مردم در بزنگاه ها، تحلیل هایی فراتر از سیاستمداران داشته و بارها جلوتر از آن ها به درکی درستی دست یافتند و مانع از آسیب دیدن انقلاب خودشان شده اند، از این جهت به نظرم می رسد که خیلی نگران در برابر تبلیغات دشمن نیست.

اسلامی در پایان گفت: قطعا برخی از رفتارها می تواند میزان آسیب پذیری ما را در برابر جنگ روانی دشمن کاهش دهد. یکی از آن موارد اهمیت دادن به اولویت های سیاسی در رفتار های گروه های مختلف مسئول و فعال در عرصه سیاست است که می تواند کمک کند در شرایطی که دشمن بنای خودش را بر جنگ اقتصادی و روانی همچنین ایجاد اغتشاش در جامعه گذاشته وضعیت جامعه را بدتر کند؛ اما با این حال وحدت و همدلی مانع از توطئه دشمن می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 963207

وب گردی

وب گردی