توافق جدید با ایران باید به تمام مسائل بپردازد

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در یک سخنرانی در لابی ضدایرانی «اف‌دی‌دی» خواستار پرداختن به «مجموعه کامل تهدیدها علیه آمریکا» در هرگونه توافق جدید با ایران شد.

به گزارش سرویس سیاسی ایسکانیوز، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در یک سخنرانی در لابی ضدایرانی «اف‌دی‌دی» خواستار پرداختن به «مجموعه کامل تهدیدها علیه آمریکا» در هرگونه توافق جدید با ایران شد.

«یلیم پابلت»، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحاتی در سخنرانی خود که جمعه شب (به وقت تهران) انجام شد ادعاهای دولت کشورش درباره «برنامه جامع اقدام مشترک» یا توافق هسته‌ای «برجام» را تکرار کرد.

او با طرح ادعاهایی مانند اینکه مکانیسم‌های راستی‌‌آزمایی در برجام مناسب نبوده‌اند و یا اینکه این توافق قادر به جلوگیری از دستیابی ایران به مواد هسته‌ای لازم برای تولید سلاح هسته‌ای نبوده از تصمیم «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای خارج کردن کشورش از توافق با ایران دفاع کرد.

«پابلت» به نقل قول سخنان «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا پرداخت و گفت: «ترامپ آماده، مایل و قادر به مذاکره بر سر توافقی جدید با ایران است. اما توافق، هدف ما نیست. هدف ما محافظت از مردم آمریکا است و ما به مذاکره مجدد درباره برجام نخواهیم پرداخت.»

این مقام آمریکایی در ادامه تأکید کرد: «هر گونه توافق جدید، بایستی به مقابله با مجموعه کامل تهدیدهایی بپردازد که عدم پایبندی ایران به تعهدات بین‌المللی‌اش متوجه امنیت و منافع آمریکا می‌کند.»

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال 1394 به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

ترامپ سرانجام سه‌شنبه 8 می (18 اردیبهشت‌ماه) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی 90 و 180 روزه امضا کرد.

فارس

کد خبر: 963230

وب گردی

وب گردی