پدافند ناکام اسرائیل و نفوذپذیری جبهه داخلی

با گذشت 12 سال از شکست رژیم صهیونیستی در مقابل حزب الله لبنان در جنگ 33 روزه سال 2006 و به وجود آمدن احساس نیاز به یک سامانه پدافندی برای ایمن سازی جبهه داخلی اسرائیل در برابر تهدیدات موشکی مقاومت؛ اما سامانه فلاخن داوود در اولین عملیات خود در هدف قرار دادن دو موشک سوریه ناکام ماند و اسطوره بازدارندگی اسرائیل را مخدوش کرد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، شکست سامانه پدافندی « فلاخن داوود» یا همان عصای سحر آمیز سابق در هدف قرار دادن دو موشک « توچکا»ی سوریه تنها حادثه ای اتفاقی و خطایی فنی نبود، بلکه حاکی از شکست یک سامانه دفاع موشکی است که ارتش رژیم صهیونیستی برای مقابله با موشک های حزب الله بر آن تکیه می کند؛ موشک هایی که تهدیدی برای عمق استراتژیک اسرائیل محسوب می شوند. آن چه در این شکست از اهمیت بیشتری برخوردار است این که، سامانه فلاخن داوود برای اولین بار عملیاتی شد و ارتش اسرائیل برای جشن موفقیت آن آماده می شد اما در نهایت به شوکی برای هر دو طرف اسرائیلی و محور مقاومت به ویژه حزب الله از جهت موفقیت و شکست آن منجر شد.

توچکا، موشکی روسی و میان بُرد است و با این که موشکی غیرپیشرفته بوده و مربوط به دهه 70 و قرن گذشته است با این وجود دقت خوبی دارد و می تواند کلاهکی حامل 500 کیلوگرم مواد منفجره را با خود حمل کند. این در حالیست که در مقابل سامانه پدافندی فلاخن داوود، از سامانه های موشکی پیشرفته محسوب می شود که در پی نتایج جنگ 2006 و توانایی حزب الله برای تبدیل کردن جبهه داخلی اراضی اشغالی به میدان جنگی واقعی توسط رژیم صهیونیستی طراحی گردید چرا که این رژیم از قدرت کافی برای آغاز جنگی گسترده در مواجهه با قدرت موشکی طرف مقابل که می توانست جبهه داخلی را ویران کند، برخوردار نبود.

این سامانه شکستی چند وجهی را تجربه کرد زیرا هم در تشخیص جهت دو موشک سوری و هم در طی مسیر صحیح در هدف گیری موشک های مهاجم، ناکام ماند. به طور کلی رادارهای اسرائیلی تشخیص دادند که دو موشک شلیک شده از سمت سوریه، اسرائیل را هدف قرار خواهد داد و به سوی آنها دو موشک شلیک کرد که هیچکدام نتوانستند اهداف خود را مورد اصابت قرار دهند و این نشانه اختلالات اساسی در سامانه ای پدافندی است که قرار بوده یک چتر حمایتی استراتژیک محسوب شود.

رهبران اسرائیلی به دنبال این شکست علنی و پیامدهای آن دچار ناامیدی و نگرانی شدند به ویژه آن که این سامانه از چندی پیش وارد مرحله عملیاتی شده بود و تل آویو تلاش می کرد آن را ارتقا دهد و قصد داشت با این سامانه یک جهش کیفی برای مقابله با تهدیدات موشکی حزب الله ایجاد نماید تا از این طریق بتواند موشک های میان بُرد را هدف قرار دهد چرا که سامانه گنبد آهنین برای هدف قرار دادن موشک های دور بُرد طراحی شده است، اما اکنون و با تجربه ای عملیاتی، محدودیت ها و مشکلات واقعی این سامانه مشخص شد. با این که موشک های توچکا علاوه بر قدرت تخریب زیاد آن، از نسل های بسیار پیشرفته موشک به شمار نمی آید.

از سوی دیگر از جنبه عملیاتی باید گفت که رژیم صهیونیستی تلاش می کند آن چه واقع شده است را بررسی نماید و مجبور خواهد شد اعتماد خود بر این سامانه را کاهش دهد که این افزایش هوشیاری آنها را به دنبال خواهد داشت. البته این مساله از گذشته نیز مشخص بود اما به دلایل تبلیغاتی، داخلی و ایجاد حس امنیت برای ساکنان اراضی اشغالی، از اظهار آن خودداری می شد. هرچند اسرائیل در برابر فضای خارجی و بین المللی تلاش خواهد کرد تا این مساله را القا نماید که از توانایی هایی برای هدف قرار دادن موشک های مهاجم برخوردار است که ستون اصلی در معادله بازدارندگی محسوب می شود. البته باید به این مساله اشاره کرد که در رژیم صهیونیستی درباره این حقیقت اجماع وجود دارد که پیشرفت اسرائیل در سامانه های پدافندی موفق بسیار مهم و حیاتی است اما از سوی دیگر نمی تواند راه حلی قطعی برای موشک های حزب الله به حساب آمده و در برابر آنها بازدارندگی ایجاد نماید. دلیل آن نیز حجم زیادی موشک هایی است که حزب الله در اختیار دارد چرا که بر اساس ارزیابی های نهادهای امنیتی اسرائیل امکان شلیک 3 تا 4 هزار موشک در روز از سوی جبهه مقاومت امکان پذیر است. در مقابل بعید نیست رژیم صهیونیستی در روزها و یا ماه های آینده اقدام به برگزاری رزمایشی نماید تا بر روی این شکست سرپوش گذاشته و آن را توجیه نماید یا از اصلاح ایرادات در این سامانه سخن بگوید ولی از هم اکنون می توان گفت که این تلاش ها بی فایده است.

منشاء نگرانی رژیم صهیونیستی همچنین به این مساله باز می گردد که این شکست در برابر دیدگان حزب الله اتفاق افتاده است که به طور آشکار از ناتوانی و محدودیت های این سامانه حکایت داشت و دیگر هرگز رزمایش های ارتش اسرائیل که تلاش دارد قدرت استثنایی اسرائیل برای مواجهه با تهدیدات را القا کند اثر بخش نخواهد بود.

در هر صورت قرار گرفتن اسرائیل تحت معادله ایجاد شده از سوی حزب الله دلیلی آشکار و محکم بر میزان درک رهبران اسرائیلی نسبت به توانایی های هجومی و دفاعی آنان است.

کد خبر: 963231

وب گردی

وب گردی