گاز نوویچوک عامل فشار« ام آی6» روی اعصاب « کا گ ب»

تنش ها بر سر مسمومیت « سرگئی اسکریپال» جاسوس دو جانبه تا جایی بالا گرفت که دو طرف تعداد زیادی از دیپلمات های خود را اخراج کردند. در واقع اسکریپال بهانه ای شد تا انگلیس با گوشه چشمی به ماجرای برگزیت، سعی در نشان دادن قدرت خود به تنهایی داشته باشد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، سرویس اطلاعاتی تعقیب سلطنتی انگلستان اعلام کرده که در رابطه با مسمومیت جاسوس دوجانبه روس و دخترش 2 شهروند روسیه را دستگیر کرده که مدارک کافی، دال بر دست داشتن این افراد در حادثه مذکور وجود دارد. این مسئله تنش های بین این دو کشور را بالا برده و به نوعی سازمان های جاسوسی لندن و مسکو پیام هایی را هم در این مورد به یکدیگر مخابره کردند. مسئله مسمومیت «سرگئی اسکریپال» جاسوس روس تبار باعث به وجود آوردن موجی از اختلافات بین این کشور و انگلستان شد تا جایی که لندن به تازگی اعلام کرد که در رابطه با این حادثه دو فرد 40 ساله روس تبار را با ادله کافی دستگیر نموده است.

دادستان های انگلستان اعلام کردند مدارک کافی مبنی دخالت دو شهروند روس به اسامی «الکساندر پتروف» و «روسلان بوشیرف » در سوء قصد به جان اسکریپال و دخترش دارند و حکم بازداشت آن ها را صادر کردند.

این افراد به تلاش برای قتل جاسوس مذکور، دخترش و یک مامور پلیس متهم شدند. شایان ذکر است که بریتانیا برای استراد این افراد از مسکو تقاضایی نمی کند و برای دستگیری آنها حکم اروپایی صادر شده است.

یک منبع آگاه در پارلمان گفت: ترزا می نخست وزیر انگلیس در ساعت 12:00 به وقت لندن در پارلمان این کشور در مورد پرونده مسمویت اسکریپال توضیحاتی ارائه خواهد کرد.

اسکریپال که به عنوان سرهنگ اداره اطلاعات روسیه شناخته می شد، به اتهام خیانت به وطن و جاسوسی برای بریتانیا بازداشت و به ۱۳ سال زندان محکوم شد. وی بعد از مبادله جاسوس های آمریکا و روسیه در وین آزاد گردید.

چندی از شروع سال جدید میلادی نگذشته بود که اسکریپال و دخترش جولیا در حالی که بیهوش بودند در نزدیکی یک مرکز خرید در سالزبری پیدا شدند.

در همان ابتدا مسموم شدن این افراد با گاز عامل اعصاب تایید شد و مقامات بریتانیا از جمله ترزا می روسیه را به دست داشتن در این حمله محکوم کردند چیزی که مقامات روس آن را رد کرده اند.

تنش ها بر سر مسمومیت این جاسوس تا جایی بالاگرفت که دو طرف تعداد زیادی از دیپلمات های خود را اخراج کردند.

در واقع اسکریپال بهانه ای شد تا انگلیس با گوشه چشمی به ماجرای برگزیت، سعی در نشان دادن قدرت خود به تنهایی داشته باشد.

در این بین زن دیگری به نام «داون استورگِس» در سالزبری با عامل اعصاب مسموم شد که پلیس اعلام کرد این فرد با همان عامل اعصابی که اسکریپال را مسموم کرده بود، کشته شده است.

کشته شدن این زن و زنده ماندن اسکریپال خود می تواند نشانه ای از سوی سازمان جاسوسی «ام آی6» انگلیس به «کا گ ب » در روسیه باشد که تا قبل از زنده ماندن اسکریپال از او به عنوان ابزاری برای افزایش فشار بر روسیه از سوی غرب استفاده می کردند.

در واقع پرونده اسکریپال به عنوان ابزاری در دستان غربی ها قرار گرفت تا به روسیه فشار وارد کرده و مسکو را در زمینه های نظامی و سیاسی به انزوا بکشند.

در واقع انگلیس به دنبال این مساله بود که نشان دهد روسیه در حال توطئه و انجام خرابکاری در کشورهای غربی است که با دست آویزی از این موضوع بتواند با همراهی آمریکا و متحدانش تحریم های بیشتری را بر مسکو اعمال کند.

در هر حال روابط و چالش هایی بین روسیه و غرب همواره وجود داشته است ولی نباید این مسئله را فراموش کنیم که روس ها همواره منافعشان در اولویت بوده تا تنش هایی که به وجود می آید.

به این معنا که اگر بریتانیا با نیت بهبود روابط و منافع به سمت روسیه مایل شود روس ها آماده مذاکرات هستند. همانطور که دیدیم ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه با همتای آمریکایی خود دونالد ترامپ بعد از تنش هایی که بین دو کشور به وجود آمده بود، در نشست هلسینکی پای میز مذاکره رفتند هر چند که برخی معتقدند این نشست برتری پوتین را در پی داشته و برخی دیگر خبر از مذاکرات در مورد معامله قرن می دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 963264

وب گردی

وب گردی