رشته مدیریت فرهنگی را بهتر بشناسیم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل گفت: مدیریت فرهنگی رشته ای جدید است و در  بخش های مختلف می تواند منشا تاثیر و کارایی باشد و در حوزه هایی که فعالیت فرهنگی وجود دارد از بازار کار مناسبی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، رشته مدیریت فرهنگی یکی از رشته هایی است که داوطلبان کنکور انسانی می توانند برای تحصیلات دانشگاهی خود انتخاب کنند. این رشته با هدف تعلیم و تربیت افرادی متخصص برای سرپرستی و مدیریت مراکز فرهنگی و هنری در سال ۱۳۸۰ به پیشنهاد حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برای نخستین بار در مؤسسه آموزش عالی سوره تأسیس شد.

این رشته یکی از دوره‌های رسمی آموزش عالی کشور است که دانشجویان این رشته از میان دیپلم‌های گروه‌های آموزشی چهارگانه ریاضی، تجربی، علوم انسانی و هنر پس از موفقیت در کنکور سراسری پذیرفته می‌شوند و پس از طی دوره چهار ساله (حداقل ۸ ترم و حداکثر ۱۲ ترم) مدرک این رشته را دریافت می‌کنند. کارشناسان این رشته پس از اتمام دوره می‌توانند فعالیت‌های فرهنگی ـ هنری را در فرهنگسراها، خانه‌های فرهنگ، کانون‌های فرهنگی و هنری، دفاتر کانون پرورش فکری کودک و نوجوان و … سرپرستی نمایند.

دانشجویان رشته مدیریت فرهنگی و هنری در طی دوران تحصیل خود علاوه بر فراگرفتن دروس مدیریت، با مباحثی دیگر از قبیل تعالیم دینی، امور هنری، مسائل اجتماعی، فرهنگی و ارتباطی و … آشنا می‌شوند تا بتوانند ضمن پاسداری از حریم فرهنگی خود به نشر و ترویج آن در سطح جامعه بپردازند.

در همین خصوص اسحاق رسولی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل فارغ التحصیل دکتری مدیریت فرهنگی واحد علوم و تحقیقات در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره رشته مدیریت فرهنگی و بازار کار این رشته گفت: مدیریت فرهنگی رشته ای جدید است و در بخش های دولتی و عمومی همچنین در بخش خصوصی می تواند منشا تاثیر و کارایی باشد و در حوزه هایی که فعالیت فرهنگی وجود دارد از بازار کار مناسبی برخوردار است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل افزود: متاسفانه در حال حاضر با وجود هزینه در حوزه فرهنگ بهرهوری فعالیت های فرهنگی آن طور که باید خودش را نشان نمیدهد و دلیل عمده اش به مهارت های مدیریتی بر می گردد، علی رغم اینکه کشور ما با سابقه طولانی فرهنگ و تمدن است اما در حوزه مدیریت های فرهنگی خلا های بسیاری داریم.

رسولی در ادامه خاطر نشان کرد: در حال حاضر در کشور سازمان فرهنگی بسیاری داریم اما توانایی در زمینه تربیت مدیریت مدیرانی که کارایی و بهرهوری لازم را داشته باشند نداریم، اگر مبنای ورود به این رشته صرفا گرفتن مدرک باشد کارایی ندارد و قطعا باید مهارت های لازم دراین زمینه به فارغ التحصیلان این رشته آموزش داده شود و با توجه به نقش تاثیر گذار فرهنگ در همه جوانب اقتصاد و صنایع خلاق اگر مهارت هایی که در این زمینه لازم است یادگرفته شود قطعا زمینه کار در این رشته زیاد است.

وی خاطر نشان کرد: نیاز به فرهنگ و مدیریت فرهنگی تقریبا در تمامی دستگاه های اجرایی کشور وجود دارد و این امر در سازمان هایی که مستقیما با معقوله فرهنگ در ارتباط هستند بیشتر به چشم می خورد همچنین بحث پیوست فرهنگی که بنا به فرموده مقام معظم رهبری همه پروژه ها باید پیوست فرهنگی داشته باشد امری قابل توجه است که مسئولان امر باید به توسعه و به کارگیری صحیح این رشته در تمام امور مربوط به آن توجه کنند.

اسحاق رسولی در ادامه یاد آورشد: نیاز به تخصص حوزه فرهنگی بسیار وسیع است و در همه جا وجود دارد، به افراد علاقه مند به این رشته توصیه می کنم اگر دغدغه فرهنگی دارند وارد این رشته شوند تا بتوانند با دل و جان برای تعالی فرهنگی جامعه تلاش کرده و خلق ارزش کنند.

برخی از دانشگاه هایی که در این رشته دانشجو می پذیرند

دانشگاه غیر انتفاعی علم و فرهنگ تهران، دانشگاه غیرانتفاعی سوره، در میان دانشگا های دولتی و دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب یکی از واحدهای مطرح در زمینه تدریس رشته مدیریت فرهنگی است.

آینده شغلی

بعد از فارغ التحصیلی می توانید در صداو سیما و دانشگا ه ها مدرسه ها و فرهنگسراها و کلیه ارگان ها و سازمان هایی که مرتبط با امور فرهنگی هستند مشغول به کار شوید البته به دلیل نوپایی این رشته نمی توان گفت بازار کار خوبی دارد اما قطعا در مراحل روبه رشد قرار دارد که نیازمند توجه و رسیدگی مسئولان امر است.

انتهای پیام /

کد خبر: 963294

وب گردی

وب گردی