تاملی بر مقالات و یادداشت های تحلیلی روزنامه های عرب زبان

برخی از روزنامه‌های عرب زبان در شماره‌های امروز خود به بررسی مسائل بین المللی و منطقه ای پرداخته اند که در ادامه به بیان آنها می پردازیم.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، «قانون دولت ملی یهود، قانون احیای صهیونیسم نژاد پرست» عنوان مقاله ای است که به قلم «عبد الله بدر خان» در روزنامه «العرب» قطر به رشته تحریر در آمده است. نویسنده در این مقاله اولا، قانون دولت ملی یهود را تضییع حقوق فلسطینی ها و نژاد پرستانه می داند و ثانیا اعتقاد دارد که آمریکا در سیاست هایش در برابر قانون آپارتاید یا همان نژاد پرستی، متفاوت عمل نموده است. از یک سو، نظام آپارتاید آفریقای جنوبی را محکوم نموده اما درباره تصویب همین قانون از سوی اسرائیل ساکت است. وی در همین زمینه می نویسد: «در دهم نوامبر 1975 مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه ای به شماره 3379 صادر نمود و در آن صهیونیسم را شکلی از اشکال نژاد پرستی دانست اما اسرائیل آن را نپذیرفته و درخواست لغو آن را کرد. آمریکا هم با فشارهای سیاسی و معاملات پشت پرده؛ 72 کشور را مجبور کرد تا در 16 دسامبر 1991 این تصمیم سازمان ملل متحد را لغو نمایند. مدتی قبل، اسرائیل موافقت آمریکا را برای ساخت 400 واحد مسکونی در شرق قدس گرفت. اگر چه آمریکا ایرادات شکلی به این تصمیم اسرائیل گرفت اما هم اکنون سیاست های رسمی آن؛ قانونی بودن ساخت این واحدها را به رسمیت می شناسد و به رغم این که به ابعاد آشکار نژاد پرستی رژیم اسرائیل آگاه است دلیلی برای تعلیق و لغو قانون دولت ملی یهود نمی بیند. باید گفت که ماهیت تضاد آمیز آمریکا به طرق مختلف آشکار می شود و آمریکایی که نظام تبعیض نژادی در آفریقای جنوبی را محکوم کرد، در برابرقانون نژاد پرستی اسرائیل ساکت است.»

روزنامه «الشرق» قطر هم در مقاله ای با عنوان « طرح روسیه برای بازگشت پناهندگان سوری " به قلم«فهد الخیطان» به طرح روسیه برای بازگشت آوارگان از کشورهای لبنان، ترکیه و اردن می پردازد. این نویسنده بیان می کند که این سه کشور از طرح روسیه استقبال نموده اند. وی در همین زمینه می نویسد: «در هفته گذشته، روسیه نمایندگانش را به سه کشور اردن، لبنان و ترکیه فرستاد تا درباره طرح مسکو برای تامین امنیت پناهندگان سوری به این سه کشور گفت وگو کنند. در جعبه پیام های ارسالی از سوی روسیه، پیشنهاداتی وجود داشته که مهم ترین آن تضمین عدم پیگیری امنیتی از سوی نظام سوریه برای پناهجویانی است که تمایل به بازگشت به کشورشان دارند اما در این خصوص مشکلاتی هم وجود دارد و آن وجود افراد زیادی از سوری ها در کشورهای مختلف می باشد. بنابراین شناسنامه هایی که هویت آن ها را ثابت نماید ندارند و بر همین اساس تا زمانی که خانواده هایشان شاسنامه های آن ها را در ثبت احوال سوریه ثبت نکنند، نمی توانند به این کشور بازگردند. همچنین، مدارک شناسایی تعداد زیادی از خانه های آوارگان سوریه در غیابشان از آن ها گرفته شده است. از این رو، برخی از مسوولان روسیه اعلام کردند که در گام اول در داخل خاک سوریه مکان هایی برای استقبال از این پناهجویان و آوارگان تعبیه شود و در مرحله بعد این افراد برای بازگشت به شهرها و روستاهایشان سازماندهی گردند.»

روزنامه «الاهرام» مصر هم در یادداشتی به قلم «هشام النجارم» با عنوان «السیسی و خارج نمودن کشورهای عربی از جاده اردوغان» به این مساله می پردازد که تلاش های السیسی (در مقابله با رویاپردازی های اردوغان که با استفاده از گروه های جهادی و اسلامگراها درصدد بوده است تا به امپراطوری مد نظرش با شکاف در میان کشورهای عربی تحقق بخشد) سبب گردیده است تا هم وی موفق نشود و هم السیسی باعث وحدت میان کشورهای عربی و جلوگیری از بروز شکاف در میان آن ها شود. این نویسنده اشاره دارد: «اردوغان اسلام گراها و گروه های جهادی را برای تحقق طرح امپراطوری اش به خدمت می گیرد و اگر کشورهای عربی به رهبری مصر این هدف اردوغان را متوقف نمی کردند، الان هویت عرب بودن خود را از دست داده بودیم و به جای جنگ با کشورهایی که به دنبال شکوه و عظمت دروغین خودشان بودند، با خودمان می جنگیدیم. با این اوصاف، اردوغان هم اکنون نیز در اینجا و آنجا (در جاهای مختلف) پیروزی هایش را یادآوری می کند و برخی از خائنان کشورهای عربی را هم دور خودش جمع کرده تا بگوید شکست نخورده و طرح امپراطوریش همچنان و برای همیشه پابرجاست. حضور مصر در جاهای مختلف، ثابت می کند که این کشور به عنوان دیواری در مقابل حمله ترکیه علیه کشورهای عربی و عامل وحدت میان آن ها بوده است. تلاش های مصر در پرونده هایی مانند سوریه، لیبی و اخیرا سودان ثابت کرده است که مصر موفق عمل نمود.»

روزنامه «الوطن» عمان هم در یادداشتی با عنوان «چگونه سیاست آمریکا ترکیه را به نزدیکی با ایران و روسیه کشاند» به قلم «محمد بن سعید الفطیسی» به سیاست های اتخاذ شده از سوی ترامپ در هدایت ترکیه به سوی ایران و روسیه پرداخته و می نویسد: «در کوتاه مدت، امتیازاتی را که ترکیه، مقابل همکاری ایران و روسیه در مساله کردهایی که از سوی آمریکا به لحاظ سیاسی و نظامی حمایت و پشتیبانی می شوند به این دو کشور داده است، انکار نمی کنم. مساله کردها از بزرگترین پرونده های امنیتی ترکیه است که با همکاری روسیه تاکنون پیش برده شده است. همکاری های بین دو کشور تا جایی پیش رفته است که این سطح روابط تا همکاری های نظامی نیز ارتقا یافته است و ارتش ترکیه نیازهای تسلیحات هوایی اش را از روسیه تامین می کند. پرونده هایی مانند پرونده حمایت آمریکا از کردها،بحران دادن ویزا به مهاجران ترکیه ای، مساله سوریه و پرونده عبدالله گولن نیز از جمله پروندهایی بوده که از زمان روی کار آمدن ترامپ تاکنون به عنوان مانع میان این دو کشور مطرح می باشد؛ به گونه ای که سیاست خارجی ترامپ در مقابل ترکیه این کشور را به سوی همکاری استراتژیک با روسیه و ایران هدایت کرده است.»

کد خبر: 963420

وب گردی

وب گردی