نظارت نامحسوس آمریکا بر مسافران هوایی

مطبوعات آمریکایی از یک برنامه نظارتی بر مسافران هوایی آمریکا خبر دادند که بر اساس آن در یک دوره زمانی مشخص رفتارها و واکنش های شهروندان آمریکایی در فرودگاه ها و سفرهای هوایی مورد بررسی قرار می گیرد.

به گزارش گروه بین المللی ایسکانیوز، مسافران هوایی آمریکا هم اکنون تحت عملیاتی نظارتی از سوی نیروهای فدرال هوایی قرار دارند که برنامه آن از چند ماه پیش به صورت محرمانه تحت عنوان «آسمان های آرام» آغاز شده است. این برنامه از سوی اداره امنیت حمل و نقل که پس از حملات ۱۱ سپتامبر ایجاد شده است، اجرا می شود.

روزنامه «بوستون گلوب» اعلام کرد: این برنامه که پیش از این رسانه ای نشده بود، بر روی مسافرانی اجرا می شود که هیچ یک از آژانس های امنیتی آمریکا در خصوص آنها تحقیقی انجام نداده باشد و نام آنها در پایگاه های اطلاعاتی موجود در خصوص تروریسم وجود ندارد.

این روزنامه با استناد به اطلاعیه اداره امنیت حمل و نقل در مارس گذشته افزود: هدف از اجرای این برنامه کاهش تهدیدات سفرهای تجاری هوایی است که تروریست ‌های ناشناس و یا شناخته شده جزیی از آنها هستند.

تمامی شهروندان آمریکایی به این کشور وارد می شوند به صورت خودکار تحت نظارت این برنامه محرمانه قرار می گیرند. چنانچه هزاران آمریکایی هم اکنون در چارچوب این برنامه در فرودگاه و سفرهای هوایی خود تحت نظارت قرار دارند. مسافران آمریکایی که نام آنان در این لیست وارد می شود طی ۹۰ روز و یا در 3 سفر هوایی تحت نظارت هستند و به هیچ وجه به آنان اخطاری داده نمی‌ شود.

این برنامه از ۱۵ معیار برای بررسی مسافران برخوردار است اما روزنامه بوستون گلوب تمامی همه این معیارها تشریح نکرده و اعلام کرد: این معیارها حتی برای افسرانی که بر مسافران نظارت می کنند نیز نامشخص است.

به محض این که نام شهروندان آمریکایی وارد این برنامه می شود افسرانی که با آنها همراه می‌شوند، برخی از رفتارهای آنان را زیر نظر دارند مانند میزان قدرت مراقبت افراد از اطراف خود و رفتارها و واکنش های آنان و همچنین مدتی زمان که در طول سفر می خوابند.

پس از رسانه ای شدن برنامه «آسمان های آرام» سوالاتی در خصوص قانونی بودن این برنامه و همچنین اهداف آن مطرح شده است و حتی ابهاماتی را نسبت به بودجه ای که از مالیات شهروندان برای آن هزینه می‌شود به وجود آورده است که می توان از این بودجه برای ارائه خدماتی استفاده کرد که برای جلوگیری از تهدیدات ضروری تر است.

لازم به ذکر است حدود ۲ تا ۳ هزار مرد و زن در نیروی فدرال هوایی خدمت می کنند و برخی از آنان نسبت به اقدام خود برای مراقبت از مسافرین که هیچ گونه تهدیدی ندارند، شکایت دارند و نگران آن هستند که کار آنها غیر قانونی و عبور از محدوده های قانونی و اخلاقی باشد.

جان کاساریتی رئیس جمعیت افسران هوایی در بیانیه ای گفت: به نظر ما این برنامه از معیارهای مورد قبولی برخوردار نیست و بهتر است از افسران مشغول در این برنامه برای نظارت بر فرودگاه ها و مقابله با جرایم فدرالی به طور مناسب و ادامه دار در جهت خدمت به مردم آمریکا استفاده شود.

کد خبر: 963449

وب گردی

وب گردی