ناتوی عربی ضد ایرانی، نمایشی است یا اجرایی؟

طرح مجدد تشکیل ناتوی عربی که چندین بار در دهه های گذشته نیز مطرح شد، در راستای تلاش های آمریکا برای فشار بر ایران قابل بررسی بوده و با توجه به مشکلات و اختلافات موجود و همچنین رقابت هایی که میان برخی کشورهای عربی برای رهبری جهان عرب وجود دارد، تشکیل چنین ائتلافی حداقل پیش از رفع این اختلافات بعید به نظر می رسد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، بار دیگر ماجرای تشکیل ائتلاف امنیتی و سیاسی جدیدی از سوی آمریکا و این بار از سوی دولت ترامپ با هدف جلوگیری از گسترش نفوذ ایران در منطقه مطرح شده است. آمریکایی ها به دنبال آن هستند تا با تقویت همکاری با کشورهای عربی خلیج فارس، به اضافه اردن و مصر در زمینه دفاع موشکی، آموزش نظامی و مبارزه با تروریسم و دیگر مسائل، با گسترش این نفوذ مقابله نمایند.

بر اساس آنچه برخی منابع کاخ سفید اعلام کرده اند، هدف اجرایی کردن این طرح از سوی آمریکا، تشکیل نسخه دیگری از پیمان آتلانتیک شمالی یا به عبارت دیگر همان «ناتوی عربی» است که از متحدان مسلمان سنی آمریکا تشکیل می شود و پیامد آن نیز افزایش تنش میان آمریکا و قدرت شیعی ایران است که از زمان روی کار آمدن ترامپ بر وخامت آن افزوده شد.

یک منبع آمریکایی اعلام کرد که مسئولان عربستان کمی پیش از دیدار ترامپ از این کشور در سال گذشته، همزمان با اعلام قرارداد خرید سلاح از آمریکا، ایده ایجاد پیمانی امنیتی را مطرح کرده بودند اما این پیشنهاد مسکوت ماند تا در جای خود به آن پرداخته شود.

طرح مجدد تشکیل ناتوی عربی همزمان با سخنان قابل توجه « انور قرقاش» وزیر امور خارجه امارات بود که از آمادگی کشورش برای برعهده گرفتن مسئولیت بزرگ امنیت خاورمیانه خبر داد و این در حالی است که این کشور از ظرفیت های لازم برای اعتماد متحدان غربی مانند آمریکا و انگلیس به آن برخوردار نیست.

با توجه به این مسائل سوالاتی مطرح می شود که مهمترین آنها عبارتند از: دلیل تشکیل ناتوی عربی در سایه اختلافات موجود میان برخی کشورهای عربی چیست؟ و آیا واشنگتن موفق به ایجاد این ائتلاف می شود در حالی که ایده آن ماه ها پیش مطرح شده است؟ و ساختار مورد انتظار این ناتو چگونه خواهد بود؟

دکتر ضیاء عباس از اساتید روابط بین الملل ضمن بعید دانستن موفقیت تشکیل ناتوی عربی می گوید: با پیگیری واقعیت های موجود در جهان عرب امکان موفقیت این طرح بسیار مشکل است چرا که جمع کردن کشورهای عربی تحت یک پوشش نظامی واحد به دلیل اختلافات موجود در شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب کار سختی است.

عباس افزود: تهدیدات ایران برای برخی از این کشورها جدی تر است اما به هر حال اختلافات عمیق است و باید حل و فصل آن به عنوان اولین قدم پیش از ایجاد هر گونه ائتلافی محقق شود.

عباس در ادامه سخنان خود گفت: به عنوان مثال بحران قطر مانعی اساسی برای تشکیل ناتو در میان کشورهای عربی خلیج فارس به شمار می رود و طرح مجدد این ایده از سوی واشنگتن در این زمان تنها برای افزایش فشار بر تهران است، چرا که آمریکا اعلام کرده تحریم های بیشتری علیه ایران اجرا خواهد کرد.

این تحلیلگر سیاسی معتقد است: آمریکا برای جلوگیری از گسترش نفوذ ایران در منطقه به کشورهای عربی خلیج فارس فشار می آورد و به دنبال آن است که در صورت امکان یک ناتوی عربی به رهبری عربستان که برای زعامت کشورهای عربی نیز تشکیل دهد؛ همچنان که این کشور ریاست ائتلاف نظامی عربی در یمن را نیز برعهده دارد.

وی در ادامه گفت: استراتژی ایران در قبال عرب ها مبتنی بر درگیری مستقیم نیست و سعی می کند با استفاده از بازوهای منطقه ای، رقبای خود را درگیر مشکلات داخلی نماید. البته در صورت موفقیت ایجاد ناتوی عربی، احتمال درگیری مستقیم میان عرب ها و ایران افزایش می یابد اما حتی در صورت تحقق ناتوی عربی نیز احتمال درگیری در کوتاه مدت قابل تحقق نیست.

در همین راستا روزنامه ینی شفق ترکیه اعلام کرد: تنش های رو به افزایش میان آمریکا و ایران، ترامپ را به فکر طرح مجدد تشکیل ناتوی عربی علیه تهران انداخته و پیش بینی می شود ائتلافی متشکل از 6 کشور عربی خلیج فارس به اضافه مصر و اردن تاسیس شود.

این روزنامه در گزارش خود آورده است: آمریکا سعی می کند ایده ناتوی عربی را به طور اساسی در اجلاس قریب الوقوع واشنگتن که در نیمه اکتبر آینده برگزار می شود مطرح کند و این در حالی است که تلاش دولت های گذشته آمریکا برای تشکیل ائتلافی رسمی با کشورهای خلیج فارس و دیگر متحدان عرب آمریکا بی نتیجه بوده است.

اما در مقابل، تهران طرح مجدد تشکیل یک ائتلاف علیه خود را در چارچوب تلاش های آمریکا برای افزایش تنش در منطقه به بهانه تامین امنیت و برقراری ثبات در خاورمیانه می داند و معتقد است حرکت در این مسیر بی نتیجه خواهد بود و نمی تواند منجر به شکاف میان ایران و متحدان منطقه ای آن و همچنین کشورهای عربی شود.

کد خبر: 963453

وب گردی

وب گردی