طرح‎ جمع‎آوری روزانه ۷۶۰ میلیون فوت مکعب گاز در شرق کارون کلید می‎خورد

مدیر سرمایه‎گذاری و کسب‎وکار شرکت ملی نفت ایران از تعریف ۳۰ طرح برای جمع‎آوری گازهای همراه نفت منطقه شرق کارون خبر داد و گفت: با امضای ۲ قرارداد به ارزش ۱,۲ میلیارد دلار در روزهای آینده، این طرح‎ها تعیین‎تکلیف شده و با اجرای آنها در ۲ سال آینده، از سوزاندن روزانه بالغ بر ۷۶۰ میلیون فوت مکعب (معادل ۲۲ میلیون متر مکعب) گاز جلوگیری می‎شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، محمد مصطفوی، با اشاره به برنامه شرکت ملی نفت ایران برای مقابله با گازسوزی در سطح این شرکت افزود: با توجه به تجمع بخش عمده آلایندگی‎های ناشی از گازهای مشعل در مناطق عملیاتی شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب به ویژه در استان خوزستان، به زودی شرکت ملی نفت ایران قرارداد بهسازی و نوسازی تاسیسات جمع‎آوری گازهای مشعل مناطق نفت‎خیز جنوب را با هلدینگ خلیج فارس و شرکت پتروشیمی مارون (هر یک به طور مجزا) امضا می‌کند.

او با بیان این‎که این ۳۰ طرح اغلب کوچک‎مقیاس هستند و ۲ساله به پایان می‎رسند، توضیح داد: با اجرای این طرح‎ها روزانه ۵۱۰ میلیون فوت مکعب به خوراک پتروشیمی در حال احداث بیدبلند۲ و روزانه ۲۵۰ میلیون فوت مکعب به خوراک پتروشیمی مارون اضافه خواهد شد. با جمع‎آوری این گازها، تولید مایعات گازی شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب هم حدود ۳۸ هزار بشکه در روز افزایش می‎یابد که سبب افزایش خوراک پتروشیمی بندرامام خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول، به این ترتیب سالانه در مجموع ۱.۶ میلیون تن اتان و ترکیبات گازی سنگین‎تر از آن و ۱۴ میلیون بشکه مایعات گازی به خوراک واحدهای پتروشیمی افزوده می‎شود که گامی بلند در مسیر رفع مشکل کمبود خوراک بخش بزرگی از واحدهای پتروشیمی کشور به شمار می‎رود. ارزش این میزان خوراک برای شرکت ملی نفت ایران سالانه حدود ۱۳۰۰ میلیون دلار است و ارزش تولید محصولات پتروشیمی حاصل از خوراک اضافی این طرح‎ها نیز سالانه حدود ۲۶۰۰ میلیون دلار برآورد می‎شود.

مدیر سرمایه گذاری و کسب‎وکار شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد: این طرح‎ها همچنین سبب خواهد شد روزانه حدود ۱۶ میلیون متر مکعب گاز طبیعی سبک در اختیار شرکت ملی نفت ایران قرار گیرد که می‎تواند برای تزریق گاز به میدان‌ها یا تامین سوخت کشور استفاده شود.

مصطفوی با بیان این‎که روزانه حدود ۱۰۰ میلیون فوت مکعب گاز نیز در حوالی مسجدسلیمان می‎سوزد که برای جمع‎آوری این گازها با پتروشیمی در حال تاسیس مسجدسلیمان توافقنامه‎ای نهایی شده است، اظهار کرد: به این ترتیب به جز غرب کارون که جمع‎آوری گازهای همراه نفت آن در قالب طرح احداث ان‎جی‎ال ۳۲۰۰ در دست اقدام است، با اجرای این طرح‌ها به روند گازسوزی‎ها در استان خوزستان خاتمه داده خواهد شد.

او با اشاره به بهره‎برداری از ایستگاه جمع‎آوری گازهای مشعل میدان پارسی به عنوان نخستین طرح جمع‎آوری گازهای مشعل که با حضور و مشارکت بخش خصوصی اوایل امسال به ثمر رسید و همچنین برنامه‎ریزی برای بهره‎برداری از سه طرح جمع‎آوری گازهای مارون ۳، مارون ۶ و منصوری تا پایان سال، تصریح کرد: با بهره‎برداری از این طرح‎ها، اجرایی شدن ۲ قراردادی که در روزهای آتی امضا می‎شود، عملیاتی شدن توافق با پتروشیمی مسجدسلیمان و بهره‎برداری از پتروشیمی بیدبلند۲ که سال آینده به مدار می‎آید، گازسوزی‎ها در شرق کارون پایان خواهد یافت و آلایندگی‎های ناشی از گازسوزی‎های پروژه‎های نفتی دیگر گریبانگیر مردم شریف استان خوزستان نخواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 963531

وب گردی

وب گردی