آخرین وضعیت پرونده برادر رییس جمهور و برادر جهانگیری/قبلا نمی توانستیم  ازبقایی حرف بزنیم

سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده های برادر رییس جمهور و برادر جهانگیری گفت: این اقدام قاضی است که ملاحظه نکرده برادر رییس جمهور است و پرونده تشکیل داده و بعد قرار وثیقه صادر کرده و الان ادامه می‌دهد. اگر طولانی شده آن‌ را قبول دارم، زیرا ما به میزان  ماموریت‌مان بودجه و کادر اداری نداریم.

به گزارش ایسکانیوز حجت الاسلام محسنی اژه ای در نشست دانشجویی با عنوان «قوه قضائیه در بوته نقد» در اردوگاه حضرت سیدالشهدا(ع) آبعلی گفت: ما باید کار را از خودمان شروع کنیم و اگر از خود شروع نکنیم موفق نخواهیم شد.

وی ادامه داد: ما و جوانان، امروز خود را مدیون مردم و نظام و شهدا می‌دانیم. نسبت به تمام زحماتی که در طول تاریخ کشیده شده، مدیونیم .در زمان غیبت یک نظام اسلامی برقرار شده، چقدر گله مندیم و چقدر توقع داریم، نسلی از اول انقلاب تا کنون کار کرده و ما از برخی راضی نیستیم، اما آیا به وظیفه خودمان عمل می‌کنیم.

وی تاکید کرد: ما انسان‌های پیروی داریم، مهم است که از چه کسی و چه چیزی پیروی می‌کنیم. بستگی دارد که ما از الله پیروی می‌کنیم یا از شیطان یا از هوای نفس.

اژه ای افزود: ما دو حجت اعم از حجت عقل و حجت ظاهری (ولی، نبی و وصی) داریم. عقل می گوید از کسی پیروی کنیم که خیرخواه ماست و رحمان و رئوف است.

وی افزود: اگر از شیطان و هوای نفس اطاعت کردیم همان می شود که شما الان دارید ناله می زنید و می‌گویید چرا کاری کردید که عدالت اجتماعی برقرار نشد و ... . اگر یک چشمک زدند و نتوانستید خود را نگه دارید، باید گفت که آن چشمک همان و هزار مفسده بعد از آن همان.

معاون اول قوه قضاییه گفت: از سال ۵۸ تاکنون در قوه قضاییه بودم و فقط در یک دوره چهارساله در دولت نهم وزیر اطلاعات شدم و بعد مراعزل کردند. احساسم این است که خیلی کوتاهی داشتم و خیلی باید بیشتر کار می‌کردم، ولی همیشه از خدا خواستم که من آگاهانه به این نظام خیانت نکنم. به ولله اگر عنایت خدا نبود به هیچ وجه ما نمی توانستیم کار کنیم، زیرا شیطان صفتان برای من بسیار دام گذاشتند، لذا شما مراقب باشید و از الان بخواهید که خدا به شما کمک کند.

محسنی اژه ای با اشاره به پرونده های ارزی گفت: توضیح خواهم داد.

وی با طرح این سوال که منظور از شفافیت قضایی چیست؟ گفت: اگر منظور این است که پرونده با تمام جزییاتش برای مردم باز شود آیا خوب است یا بد؟ اگر این توقع را ایجاد کنیم که تمام جزییات پرونده ها را باز کنیم به نظرم درست نیست که این جزو ارزش ها باشد. گاهی یک پرونده در جریان است و اگر برخی مطالبش گفته شود ادامه تحقیقات میسر نیست. مثلا شهرام جزایری دستگیر شده، الان ابهامات و سوالاتی است آیا می توانم همه سوالات را بگویم ؟ نمی‌شود و درست نیست. اگر شفافیت به این معناست که همه موارد پرونده ها بیان شود باید گفت که نه به نفع متهم است و نه شاکی.

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده های برادر رییس جمهور و برادر جهانگیری گفت: این اقدام قاضی است که ملاحظه نکرده برادر رییس جمهور است و پرونده تشکیل داده و بعد قرار وثیقه صادر کرده و الان ادامه می‌دهد. اگر طولانی شده آن‌ را قبول دارم، زیرا ما به میزان ماموریت‌مان بودجه و کادر اداری نداریم.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره اینکه با متخلفان ذخیره فرهنگیان برخورد شده است، گفت: چندین بار گفتم بانک سرمایه و صندوق دخیره فرهنگیان دو پرونده مرتبط است و افرادی کثیری دستگیر شدند.تعداد قابل توجهی از اموالی که برده بودند بر گشت داده شده و مقداری توقیف شده است. بیش از سی نفر قرار گذاشتند که معوقات را بدهند و برخی هم پس دادند. یکی دو نفر خلاف عمل کردند که مجددا بازداشت شدند. یکی از مسایل این نوع پرونده ها کارشناسی هاست که باید نتیجه ان بیاید. بیش از ۵۰ نفر تحت تعقیب قرار گرفتند.

وی در ادامه درباره پرونده برخی قضات گفت: من دو سه بار از دادگاه خواستم پرونده‌هایی که مربوط به قضات است حکمشان قطعی شود تا آن را اعلام کنیم و تا زمانی حکم قطعی نشود نمی توانیم آن را بگوییم.

قبلا نمی توانستیم در مورد بقایی حرف بزنیم

محسنی اژه‌ای درباره پرونده بقایی هم توضیح داد: ما قبلا نمی توانستیم راجع به پرونده بقایی حرف بزنیم ولی بعد که حکم قطعی شد آن را گفتیم.

دانشجویی گفت شفافیت قضایی یعنی عدالت. یعنی در مورد برخی پرونده ها نگاه سیاسی نشود؟ در مورد پرونده مهدی هاشمی می‌گفتید م. ه. ولی در مورد بقایی از اول اسمش را گفتید. چرا هنوز حکم یک قاضی فاسد نیامده است. چرا دادگاه دانشجویان شیرازی علنی نبود؟ محسنی اژه ای پاسخ داد: قانون اجازه نمی دهد دادگاه هایی که علنی هم برگزار می شود منتشر شود این تصمیمی بود که مجلس گرفت. به نظر بنده دادگاه هایی که علنی است منتشر هم شود. بارها و بارها گفته ایم برای شفافیت ، دادگاه های علنی که برگزار می شود منتشر شود، با قانونی که تصویب شده است جلو آنرا گرفته اند.رای چندمین بار اصلاحیه به مجلس بردیم که استدعا می کنیم و اعتقادمان بر این است که دادگاهی که علنی برگزار می شود منتشر شود، تقصیر ما چیست؟.اینطور نیست لایحه ای که دولت و قوه قضاییه به مجلس می برند حتما تصویب شود.

وی در باره پرونده مشایی گفت: پرونده‌اش رفته دادگاه نمی‌توانم حرف بزنم. دانشجویان با اعتراض گفتند چرا؟ او رفته زندان. چرا راجع به آن صحبت نمی‌کنید؟

معاون اول قوه قضاییه در ادامه و درباره حقوق‌های نجومی گفت: این پرونده سه قسم بود و از طرف دولت و دیوان محاسبات چیزی اعلام نشد و قوه قضاییه خودش وارد شد. یک قسم کسانی بودند که حقوق‌های اضافی گرفته بودند و جرمی مرتکب نشده بودند و افرادی هم علاوه بر اینکه پول گرفته بودند تخلف کردند که مجازات شدند و برخی پول را برگرداندند و برخی نیز باید بررسی شود.

وی درباره حساب‌های قوه قضاییه گفت: عمده وثایق سند ملکی است و وثیقه نیست .پول‌های قوه قضائیه وثیقه نیست و پولهایی که وارد حساب می‌شود از مواردی است یکی اینکه قاچاقچی که دستگیر شده و پول مبهمی از او کشف شده و تا زمانی که دادگاه حکم دهد باید مدتی حساب باز شود و در آنجا نگهداری شود. اموالی است که بلاصاحب است و تا زمانی که بلاتکلیف شود باید آنجا بماند. دیگر اینکه حسابی بوده که از قبل بوده و به آن سود تعلق نمی‌گرفته و بانک‌ها از آن استفاده می‌کردند.

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: از سال ۷۴ گفتند پولی که در این حساب‌ها می‌ماند اجازه گرفتند که پول در حسابی سپرده شود و سودش به حساب قوه بیاید و شخصی نیست و متعلق به قوه نیست و برای کارهای مشخص از آن استفاده می‌شود. یکسری از نمایندگان آمدند و تمام حساب‌ها را دیدند. خیلی از ساختمان‌های ما ملکی نیست و استیجاری است و عمده این سود ساختمان سازی می‌شود و در موارد خاص استفاده می‌شود و یک ریال در جیب رییس قوه نمی‌رود. از این حساب همه پول برداشته نمی‌شود و بخشی از پول برداشته می‌شود.

فردی در چهار ماه ۲۸۰۰ چک برگشتی داشت

معاون اول قوه قضائیه درباره چک‌های برگشتی هم توضیح داد: یک فرد ظرف چهارماه ۲۸۰۰ چک برگشتی داشت. چه کسی بستر را فراهم کرده؟ ما به بانک مرکزی گفتیم. یا یک فرد پیدا می شود که ۹۰۰ حساب جاری دارد که آنها را به بانک گفتیم و البته مردم هم رعایت نمی‌کنند. آنجاهایی که اختلاف نیست سریع موضوع حل می‌شود ولی گاهی وقت‌ها طول می‌کشد البته جایی هم ممکن است نقص از ما باشد. به نظرم باید لایحه بدهیم که لایحه چک قبلا هم دادیم. البته طرح دادیم و امیدوارم زودتر به نتیجه برسد.

محسنی اژه‌ای درباره دستگیری چهار نفر از دانشجویان که مورد سوال دانشجویان بود گفت:اگر فرضا شما نظری داشتید و دیگری نظر دیگری از کجا معلوم است که او باطل را میگوید و شما حق را. آیا این بی عدالتی است؟ شما می‌گویید شما امدید و وقت مارا ضایع می کنید و جواب نمی‌دهید. شما مرا دعوت کردید؟ من سرم شلوغ است ولی برای این جلسات همه را زمین گذاشتم و آمدم. من ازدستگیری افرادی که می‌گویید خبر ندارم.

وی افزود: مگر نبود دانشجویی که ایستاد و ترور کرد؟ بنابراین صرف دانشجو بودن نمی‌شود گفت او را تحت تعقیب قرار ندهید. کما اینکه در سال ۸۸ چقدر دانشجو داشتیم که به آنها آزادی مشروط دادیم اما اگر کسی مرتکب جرم شد و پشیمان نباشد، باید مجازات شود و اما اگر مستحق ارفاق بود به آنها ارفاق می‌شود
روزی ۱۵ساعت باید کار می کردم که نکردم
دانشجویی گفت که دو تا از مشکلات قوه که به خودتان بر می‌گردد را بگویید که محسنی اژه‌ای گفت: من دین خودم به انقلاب را ادا نکرده‌ام. من روزی ۱۵ ساعت باید کار می‌کردم که نکردم. من رفتارهایی با برخی ارباب رجوع داشتم که چه بسا درست نبوده است.

خارج از کشور بودن جرم نیست

سخنگوی دستگاه قضایی در پاسخ به سوالی درباره زندگی کردن و سفر رفتن های خانواده برخی از مسولان از جمله خانواده سیف ودختر فرجی دانا و دختر وزیر اطلاعات گفت: اینها را به عنوان جرم نمی‌شود دانست. ممکن است برای تخصصی بروند. این طور نیست که بگوییم صرف خارج بودن جرم است. اولا مطلق خارج از کشور بودن گناه و جرم نیست و بستر آسیب است و وظیفه قوه هم نیست و اگر سیستم اطلاعاتی به جایی رسید که سو استفاده می‌کنند و در دام دشمن است ممکن است قوه آسیب ببیند. من از سه نفر که نام بردید اطلاع ندارم.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه شنیده‌ها حاکی از این است که رئیس سابق بانک مرکزی و رییس پلیس راهور بازداشت شده‌اند گفت: خیراین موضوع درست نیست.

700

کد خبر: 963559

وب گردی

وب گردی