توکلی: اصلح ترین فرد برای انتخاب رشته، خود داوطلب است

مشاور عالی سازمان سنجش ضمن ارائه توضیحات برای انتخاب رشته بهتر داوطلبان آزمون سراسری سال جاری، گفت: به نظر من صالح ترین فرد برای انتخاب رشته، خود داوطلب است

حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در زمینه آخرین جزئیات دفترچه انتخاب رشته گفت: همان طور که می دانید از دیروز دفترچه راهنمای انتخاب رشته های تحصیلی را بر روی سایت سازمان قرار داده ایم، داوطلبان می توانند از دیروز به سایت سازمان مراجعه کرده و بر حسب اینکه در چه گروه آزمایشی متقاضی بودند، دفترچه راهنمای گروه آزمایشی گروه مربوط را از سایت سازمان دریافت کنند.

وی ادامه داد: از امروز صبح 10 مرداد ماه، دفترچه های راهنما نیز به تعداد مشخصی چاپ شده است، این دفترچه ها از طریق باجه های روزنامه فروشی سراسر کشور در اختیار داوطلبان قرار خواهد گرفت. این دفترچه از دیدگاه ما قیمتی ندارد و برای داوطلبان مجانی است، اما باجه های روزنامه فروشی برای توزیع این دفترچه ها 1500 تومان از داوطلبان دریافت خواهند کرد.

مشاور عالی سازمان سنجش گفت: داوطلبان می توانند به دفترچه رجوع کنند. قبول داریم که حجم برخی از دفترچه ها ماندن گروه ریاضی، تجربی و انسانی زیاد است، اما مطالب ابتدایی آن چند صفحه بیشتر نیست. به داوطلبان توصیه می کنیم اگر این چند صفحه را با حوصله و فرصت بیشتر مطالعه کنند، می توانند از تمامی ضوابط و چگونگی انتخاب رشته های تحصیلی آگاه شوند و هیچ نیازی نیست که به فرد خاصی مراجعه کنند. به نظر من صالح ترین فرد برای انتخاب رشته، خود داوطلب است.

وی اضافه کرد: علاوه بر مواردی که پیش تر به آن اشاره شد، ما ویژه نامه انتخاب رشته تحصیلی آزمون سراسری را پیش بینی کرده ایم که از روز شنبه 13 مرداد ماه سال جاری، از طریق باجه های روزنامه فروشی سراسر کشور، در اختیار داوطلبان قرار خواهد گرفت. در این ویژه نامه، توضیحات مفصلی در رابطه با نحوه انتخاب رشته و شیوه هایی که فرد می تواند از آن استفاده کند، درج شده است. انتخاب رشته از 15 مرداد آغاز و تا 20 مرداد ماه ادامه دارد. داوطلب می تواند با استفاده از این دفترچه، انتخاب رشته خود را انجام دهد و در فرم انتخاب رشته اینترنتی ثبت کند.

توکلی بیان کرد: همچنین سیستم راهنمای انتخاب رشته مجازی هر یک از گروه های آزمایشی را بر اساس برنامه زمانی که در نظر داریم، در روز شنبه 13 مرداد ماه سال جاری، روی سایت سازمان قرار خواهیم داد. در این سیستم، نمرات آزمون داوطلب که در سال جاری اخذ کرده است، با اعمال کلیه ضوابط و ظرفیت هایی که در دفترچه راهنمای امسال وجود دارد، برای سال گذشته در نظر گرفته ایم، یعنی از سیستم سال گذشته استفاده کرده ایم. به عبارتی دیگر، سیستم یا ضوایط مربوط به سال 96 را برای سال 97 اصلاح کرده ایم. در صورتی که داوطلب بخواهد انتخاب رشته کند، با مراجعه به این سیستم می تواند با توجه به اعداد، آمار و اطلاعات واقعی، دریابد در چه کد رشته محل هایی شانس قبولی خواهد داشت.

وی اظهار داشت: با استفاده از اطلاعات دفترچه راهنمای انتخاب رشته های تحصیلی، ویژه نامه انتخاب رشته و راهنمای انتخاب رشته مجازی و مطالعه صفحات ابتدایی دفترچه راهنما، داوطلب می تواند با آگاهی و بینش کافی، انتخاب رشته خود را شخصا انجام دهد. به نظر من در صورتی که یک داوطلب نصف روز برای این امر زمان صرف کند، می تواند به سادگی از این مفاد آگاهی پیدا کرده و انتخاب رشته کند.

مشاور عالی سازمان سنجش گفت: داوطلب باید انتخاب رشته خود را بر اساس کارنامه که برای کدام دوره مجاز شده است، انجام دهد. داوطلب در این صورت می تواند حداکثر 150 کد رشته محل را از میان کد رشته محل های تحصیلی مورد علاقه خود از میان گروه یا گروه های مجاز شده، انتخاب کند. داوطلب باید کد رشته محل های خود را به ترتیب اولویت علاقه، در فرم انتخاب رشته اینترنتی از دوشنبه 15 مرداد تا شنبه 20 مرداد ماه ثبت کند.

وی ادامه داد: داوطلبان باید به ضوابطی که برای گزینش به رشته های بومی استانی، بومی ناحیه ای، بومی قطبی و کشوری توجه داشته باشد که اگر رشته های مورد علاقه شان در استان بومی، ناحیه ای و قطبی وی قرار گرفته باشد، شانس قبولی خود را افزایش دهند. این موارد در رابطه با رشته های مربوط به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی به جز دانشگاه آزاد اسلامی است.

توکلی افزود: برای انتخاب رشته های تحصیلی با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی، از طریق سایت مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی، اطلاعات لازم و به موقع در اختیار داوطلبان قرار خواهد گرفت. داوطلبانی که علاقمند باشند در دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب رشته داشته باشند، می توانند به سایت دانشگاه آزاد اسلامی در تاریخی که اعلام می شود، مراجعه کرده و با مطالعه دقیق شرایط و ضوابط پذیرش در دانشگاه مذکور و ظرفیت های اعلام شده در آن، انتخاب رشته خود را به تعدادی که دانشگاه مشخص کرده، انجام دهند.

وی در پایان تاکید کرد: بر اساس برنامه زمانی پیش بینی شده نیز اعلام شد، فهرست اسامی پذیرفته شدگان نهایی کد رشته محل های مختلف آزمون سراسری سال 97، در دهه دوم شهریور ماه 97 از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر خواهد شد و کارنامه نهایی کلیه انتخاب رشته کنندگان نیز در دهه دوم شهریور ماه 97 بر روی سایت سازمان قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر: 963573

وب گردی

وب گردی