توسعه زائرسراهای دولتی در مشهد ممنوع شد

استاندار خراسان رضوی گفت: سیاست دولت عدم توسعه زائر سراهای دولتی است و اگر سازمانی برای ارائه خدمات به دنبال مراکز اقامتی است از ظرفیت مراکز اقامتی بخش خصوصی استفاده کند.

به گزارش ایسکانیوز علیرضا رشیدیان در دومین جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر استان ویژه فصل تابستان با بیان این مطلب تاکید کرد: زائر سراهای دولتی به هیچ عنوان حق پذیرش و ارائه خدمت به غیر کارکنان خود را ندارند.
وی افزود: رعایت استانداردهای فنی، نکات ایمنی و بهداشتی در این زائرسراها ضروری است و به نحوه عملکرد آن ها نیز باید نظارت شود.
رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی تاکید کرد: انتظار می رود دستگاه هایی که به دنبال ارائه خدمات رفاهی در مشهد مقدس برای کارکنان خود هستند؛ از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنند.
وی در ادامه با اشاره به کاهش 16 درصدی تلفات جاده ای در استان همزمان با اجرای طرح تابستانه پلیس از 25 خرداد تا امروز،گفت: تمامی دستگاه های مرتبط؛ با هدف کاهش 30 درصدی تصادفات پیش بینی لازم برای تأمین امنیت عمومی و کامل مسافران در مسیرها و راههای مواصلاتی درون شهرها، پارک ها، اماکن عمومی و مراکز فرهنگی و تفریحی رفاهی و اقامتی را به عمل آورند.
رشیدیان گفت: اداره کل صنعت معدن و تجارت، تعزیرات حکومتی و اتاق اصناف بصورت منظم و متوالی نسبت به رصد کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم و نظارت جدی بر کیفیت و قیمت کالاها و نرخ خدمات اقدامات لازم را بعمل آورند .
وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تربت حیدریه، نیشابور، سبزوار، گناباد نسبت به بازرسی و نظارت مستمر بر فعالیت و خدمات ارائه شده توسط مراکز عرضه مواد غذایی، رستوران های شهری و بین راهی، مراکز خدماتی و درمانی از لحاظ کیفیت خدمات و رعایت مسایل مربوط به بهداشت و سلامت مردم اقدامات لازم را به عمل آورند.
رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی گفت: دانشگاه علوم پزشکی نسبت به فعال سازی کامل مراکز اورژانس، بیمارستانها، داروخانه ها و مراکز درمانی برای پذیرش و ارائه خدمات درمانی به هموطنان به صورت شبانه روزی اقدام نماید.
رشیدیان ادامه داد: پایگاههای امداد و نجات وهلال احمر، در مسیرها و محورهای مواصلاتی مستقر و نسبت به ایجاد بیمارستان های صحرایی اقدام و آمادگی کامل امداد هوایی ( بالگرد ) به منظور خدمات رسانی به موقع را داشته باشند .
استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: پلیس راه و راهور استان نسبت به برقراری نظم و ترافیک روان و تسهیل تردد هموطنان در مسیرهای منتهی به مراکز تفریحی و گردشگری اقدامات لازم را بعمل آورند .
وی افزود: ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان مشهد با محوریت فرمانداری فعالیت خود را در طبرسی 3 بیشتر نموده و نمایندگان دستگاهها در این مجموعه مستقر باشند.
رشیدیان گفت: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نسبت به برنامه ریزی و برگزاری رویدادهای فرهنگی در مراکز تاریخی و فرهنگی به منظور استفاده از ظرفیت تابستان برای توسعه گردشگری استان اقدامات لازم را به عمل آورد .
رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی گفت: به منظور راهنمایی و اطلاع رسانی زائران و مسافران دستگاههای ذیربط نسبت به ایجاد مراکز اطلاع رسانی در مبادی ورودی اقدام نمایند .
رشیدیان ادامه داد: با هدف خدمات رسانی به زائران و گردشگران بصورت شبانه روزی، شهرداری ها و دهیاری نسبت به مهیا نمودن هر چه بهتر فضاهای گردشگری،بوستان ها و اماکن عمومی اقدام نمایند.
استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: همواره شورای هماهنگی مدیریت بحران استان به منظور مقابله با حوادث و سوانح غیر مترقبه احتمالی آمادگی لازم را داشته و تمهیدات لازم را بیاندیشد.
وی عنوان کرد: به منظور آشنایی بیشتر مردم، زائران و گردشگران با استفاده از ظرفیت رادیو زیارت، اطلاع رسانی مناسب از خدمات ارزنده و تأثیر گذار واحدهای اجرایی استان در حوزه های مختلف در ایام تعطیلات به عمل آید .
رشیدیان گفت: تمامی کمیته ها و دستگاههای اجرایی استان باید در برنامه های فرهنگی، هنری و تبلیغی خود، پیوست فرهنگی با محوریت زیارت و فرهنگ رضوی را در نظر قرار دهند .
استاندار خراسان رضوی گفت: تمامی کمیته ها و دستگاههای اجرایی استان باید نگاه ویژه ای به ارتقاء فرهنگ میزبانی داشته باشند و شهرداری و صدا و سیما نیز برنامه های مناسب و جذابی را در همین راستا تولید و پخش کنند.
وی افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باید علاوه بر برنامه ریزی و مدیریت امور فرهنگی، نظارت لازم را برای کنترل کیفی و کمی برنامه ها و فعالیت های دستگاهها داشته باشد و گزارش مربوطه را ارائه نمایند .
رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی گفت: باید هماهنگی لازم بین دستگاهی برای حضور زائران و مسافران در ورودی و خروجی حرم مطهر رضوی به عمل آید.
استاندار خراسان رضوی گفت: شایسته است در ایام تابستان سخنان و گفتار پسندیده و حکمت آموز برای درج در تابلوهای تبلیغاتی با همکاری دستگاه های مرتبط تهیه و تنظیم و نصب گردد .
رشیدیان تاکید کرد: لازم است تذکرات اساسی و پیشگیرانه به صاحبان خانه مسافر داده شود تا در صورت عدم تطبیق با استانداردهای لازم ، برخورد قانونی انجام و در صورت لزوم معرفی به مراجع قضایی صورت گیرد .
وی افزود: لازم است مهمانسراهای خصوصی و دولتی، حسینیه ها، مسافرخانه های دولتی، خصوصی و سایر مراکزی که خدمات اقامتی ارائه می دهند بویژه در خصوص زائران خارجی آمار ورود و خروج خود را بر اساس سامانه نیروی انتظامی ثبت نمایند.
رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی اظهار داشت: سایت های رزرواسیون اینترنتی پرواز و اقامت موظف هستند بر اساس ضوابط مقررات موجود نسبت به اخذ تائیدیه برای انجام اقدامات خود از مراجع ذیربط اقدام نمایند.
رشیدیان گفت: دستگاههای مرتبط و ذیربط همانند اماکن، بهداشت، شهرداری و میراث فرهنگی به منظور ارائه خدمات بهتر و افزایش امنیت زائران و گردشگران نظارت بیشتر بر واحدهای اقامتی فصلی و سایر واحدهای اقامتی ارائه نمایند .
وی افزود: کمیته خدمات شهری در خصوص خدمات رسانی پارکینگ به زائران و گردشگران به ویژه در محدوده حرم مطهر با هماهنگی با آستان قدس رضوی در ایام تابستان اقدامات لازم را بعمل آورده و در صورت محدودیت و افزایش زائر پارکینگ های جایگزین را مدنظر قرار دهند .
استاندار خراسان رضوی گفت: کمیته تنظیم بازار باید گشت های خود را با هدف کنترل و نظارت بازار در مرداد و شهریور به منظور جلوگیری از افزایش قیمت و کمبود کالا بیشتر کند.
رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی افزود: با توجه به افزایش دما و بروز مشکلات احتمالی در زمینه آب و برق و بهداشت و درمان دستگاههای مرتبط موظفند پیش بینی های لازم را به منظور جلوگیری از قطع آن و پیشگیری از بروز بیماری ها بعمل آورند .
رشیدیان افزود: با توجه به تدوین و تصویب مسیرهای گردشگری استان، کمیته خدمات مسافرتی برنامه ریزی دقیقی برای ارائه خدمات بهتر با افزایش ماندگاری زائر ارائه نماید .
وی ادامه داد: کمیته های مرتبط موظفند با هدف افزایش تولید و ایجاد اشتغال نسبت به برنامه ریزی و برگزاری جشنواره های سوغات ، صنایع دستی، بازارچه فروش کالا و ارائه محصولات کشاورزی و روستاها اقدام نمایند .
استاندار خراسان رضوی اظهار داشت: تجزیه و تحلیل آمار زائران تابستان توسط کمیته آمار و برنامه ریزی ستاد هر 15 روز یکبار جمع بندی و توسط سخنگوی ستاد از طریق رسانه ها به آگاهی مردم رسانده شود .
وی تاکید کرد: برنامه اجرایی کمیته ها بصورت کمی با اطلاعات کامل در اختیار کمیته نظارت و ارزیابی قرار گیرد تا اقدام نظارتی صورت پذیرد و در پایان تابستان هم گزارش ارزشیابی در یک جلسه ارائه شود .
رشیدیان گفت: کمیته دائمی نظارت بر بهره برداری از نمازخانه ها، سرویس های بهداشتی، رستوران ها، جایگاه های سوخت، واحدهای اقامتی، پذیرایی و سایر تأسیسات رفاهی بین راهی و مسیرهای گردشگری که به مسئولیت معاون زیارت و دبیری کمیته حمل و نقل است؛ نسبت به اجرایی نمودن دستورالعمل مربوطه اقدام و در استان ماهانه و در شهرستان ها توسط فرمانداری ها هر 15 روز یک بار جلسه تشکیل شود و گزارش ها بررسی؛ و تصمیمات قانونی اخذ شود.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: کمیته های اسکان، امنیتی، حمل و نقل، خدمات شهری مشهد، آستان قدس و فرمانداری مشهد تمهیدات و یژه ای را برای رفاه و فرهنگ زائران خارجی علی الخصوص زائران پاکستانی فراهم نمایند.
وی اظهار داشت: افزایش نرخ ارز گرچه برای همه بخش ها مشکل ساز بوده اما با توجه به ارزان تر شدن نرخ خدمات گردشگری برای زائران خارجی، موجب استقبال و رشد حضور آنان برای سفر به مشهد و اقامت در هتل ها شده است.
رشیدیان افزود: مشهد در افق 1404 باید آمادگی میزبانی 40 میلیون زائر و گردشگر را داشته باشد. برای گسترش شمار مسافران خارجی، مذاکراتی با کشورهای هدف مانند جمهوری آذربایجان، ترکیه، هند و پاکستان صورت گرفته و به دنبال افزایش ظرفیت جذب در این بخش هستیم.

استاندار خراسان رضوی همچنین گفت: در پی نظارت های انجام شده، شاهد افزایش قیمت برخی کالاها در اطراف حرم مطهر هستیم که این گران فروشی ظلم به زائر است.
وی تاکید کرد: باید علاوه بر نظارت بر عملکرد بازار، تمرکز نظارت ها در چهار محور منتهی به حرم مطهر رضوی باشد و با متخلفان طبق قانون برخورد شود.
رشیدیان افزود: در بیشتر مواقع و به طور معمول، میانگین نرخ کالاهای اساسی در مشهد پایین تر از سایر نقاط کشور بوده است. این پایین بودن قیمت ها باید مورد بهره و استفاده زائران و مسافران نیز باشد.
استاندار خراسان رضوی گفت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته در زمینه تامین کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم هیچ مشکلی وجود ندارد زیرا به میزان لازم اقلامی مانند برنج، روغن، شکر و گندم در استان ذخیره سازی شده است.
وی افزود: در خصوص سبزیجات، صیفی جات و توزیع گوشت سفید و قرمز نیز هماهنگی لازم برای تامین کامل نیاز مردم به عمل آمده است و تمام تلاش دستگاه های مرتبط در استان بر این است که در زمینه توزیع اقلام اساسی کمترین فشار وارد آید و در این زمینه به نقطه تعادل برسیم.


رشیدیان همچنین گفت: مراکز تولید دارو در استان از ظرفیت خوب و بالایی برخوردارند؛ طبق اعلام اساتید دارو ساز در این مراکز در صورت اعمال تحریم ها و عدم امکان واردات برخی داروهای خارجی به خصوص داروهای خاص، این ظرفیت در خراسان رضوی وجود دارد تا به صورت ویژه داروهای مذکور تولید شوند؛ بر این اساس نباید جای هیچگونه نگرانی حتی برای تولید داروهای خاص باشد.
برنامه ریزی برای برگزاری با شکوه مراسم روز عرفه، ایجاد شور و نشاط در برنامه های دهه ولایت ( عید قربان تاغدیر )، حضور موثر در نمایشگاه گردشگری که از 11 تا 15 شهریور ماه در مشهد برگزار می شود، ممنوعیت تردد زائران پیاده در مناسبت های مذهبی به جز ایام پایانی ماه صفر، تامین دام مورد نیاز برای روز عید قربان، درج قیمت کالاهای اساسی و مورد نیاز زائران به صورت روزانه در تلویزیون های شهری خیابان های منتهی به حرم مطهر، تلاش برای مناسب سازی حداقل 50 درصد هتل ها و مهمان پذیرها برای تردد معلولان و پیگیری نصب روشنایی در معابر حاشیه ای شهر، از دیگر تاکیدات استاندار خراسان رضوی در این جلسه بود.

700

کد خبر: 963596

وب گردی

وب گردی