تهران – ایسکانیوز: رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: متوسط قیمت ارز در یک سال گذشته نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن هشت درصد ارزان تر شده است .

رییس کل بانک مرکزی در همایش تجلیل از سرمایه گذاران صنعت گردشگری با اعلام این مطلب افزود: این در شرایطی است که دامنه نوسان های قیمت آن 67 درصد پایین آمده که این موضوع کاهش قیمت و ثبات اقتصادی را نشان می دهد.

ولی الله سیف در همایش تجلیل از سرمایه گذاران با همت صنعت گردشگری افزود: بخش گردشگری در ایران ظرفیت های مناسبی دارد که از آن ها استفاده نشده است.

وی افزود: براساس سند چشم انداز 20 ساله پیش بینی شده که 11 درصد از اشتغال سهم بخش گردشگری است، بنابراین برای فعالیت در این حوزه زمینه بسیار زیادی وجود دارد.

سیف گفت: تحرک جدیدی که دولت یازدهم در خصوص افق ها و دیدگاه های موجود در بخش گردشگری ایجاد کرده ، موجب شود تا این بخش بتواند رشد مناسبی در اقتصاد کشورمان داشته باشد.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه به ازای جذب هر گردشگر خارجی، یک شغل ایجاد می شود، ادامه داد: داخل کشور نیز جذب هر 25 نفر گردشگر، یک اشتغال ایجاد خواهد شد و بخش گردشگری می تواند به عنوان پیشران در اقتصاد کشور مطرح باشد.

سیف گفت :اقتصاد ایران به دلیل رشد نکردن سریع بازار سرمایه، بانک محور است. اکنون بانک توسعه ای در کشور فعال نیست که بخواهد از محل منابع دولتی، تسهیلاتی را با نرخ های ارزان ارایه کند و فعالیت آن به عنوان پیشران توسعه یابد.

وی افزود: شیوه عملکرد صندوق توسعه ملی در این ارتباط جایگزین مناسبی است و می تواند با نرخ 16 درصد نسبت به اعطای تسهیلات کمک کند.

به گفته این مقام مسئول ، بسته خروج از رکود که در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار دارد ، اولویت اصلی بانک ها، تامین سرمایه و پس از آن تکمیل طرح های ناتمام است.

سیف افزود: امسال برنامه خروج از رکود عملیاتی می شود و سال آینده به سمت افزاش سرمایه گذاری ها و طرحهای جدید، خواهیم رفت.

وی گفت : آمارهای موجود حاکی است اقتصاد ایران اکنون قابل پیش بینی شده و بهترین موضوع برای سرمایه گذاری، اقتصاد توام با آرامش است.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: اقتصاد کشور طی سه ماهه نخست امسال، نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4.6 درصد رشد داشت و این موضوع نشان می دهد دولت در مسیر درستی حرکت می کند.

وی گفت: یک درصد از رشد اقتصاد کشور مربوط به بخش بازگانی، هتلداری و گردشگری و 1.5 درصد مربوط به صنعت و معدن بود و این ارقام نشان دهنده وزن بخش گردشگری و ظرفیت های موجود در این خصوص است.

رییس کل بانک مرکزی گفت: نرخ متوسط تورم در پایان شهریور ماه 21.1 درصد و تورم نقطه به نقطه 14.4 درصد است.

سیف با بیان اینکه متوسط نرخ تورم ماهانه در 20 سال گذشته 1.54 صدم درصد بود، افزود: این رقم در حالی طی یک سال گذشته به یک و یک دهم درصد کاهش یافته که در سال قبل از آن 3.5 درصد بود.

به گفته سیف آمار مزبور نشان می دهد اقتصاد در مسیر درست خود در حال حرکت است و امید است مردم هم این آمار را مورد توجه قرار دهند . رییس کل بانک مرکزی اضافه کرد: کاهش قیمت ها در بازار نشان دهنده ثبات آنها است و این تلاش دولت تداوم دارد .
کد خبر: 96364

وب گردی

وب گردی