موسوی لارگانی: بانک مرکزی باید دست دلالان بازار ارز را قطع کند

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: یکی از مسائل مهمی که این نابه سامانی ها را به وجود آورده است موضوع عدم نظارت و برخورد جدی بانک مرکزی با بانک ها به ویژه موسسات مالی و اعتباری است.

ناصر موسوی لارگانی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، اظهار کرد: در جلسه ای که اخیرا با آقای همتی داشته ایم خود ایشان بحثی را مطرح کردند در ارتباط با اینکه رانت های ارز و سکه را از بین خواهند برد ولی به نظر بنده درحال حاضر حل مشکلات معیشتی مردم باید در اولویت اصلی دولت و بانک مرکزی قرار بگیرد.

او ادامه داد: جناب آقای همتی باید تلاش کنند تا یک آرامش نسبی را به بازار ارز و سکه برگردانند و حقیقتا دراین شرایط بحرانی، نه سرمایه گذاران ما قدرت سرمایه گذاری دارند و نه تولیدکنندگان ما جرات تولید کردن؛ به طور مثال اگر یک تولیدکننده، مواد اولیه ی خود را با ارز 5 هزار تومانی خریده است، چندروز بعد باید همان مواد را با دلار 10 هزار تومانی خریداری کند و این مسأله باعث سردرگمی تولیدکننده می شود و نمی داند باید کالایش تولید کند یا خیر و یا اینکه منتظر بماند و ببیند شرایط اقتصادی و نرخ ارز به چه سمت و سویی پیش می رود و در روزهای آتی باید دوباره آن مواد را به چه قیمتی خریداری کند.

موسوی لارگانی افزود: بنده با فردی برخورد داشتم که از وضعیت اقتصادی موجود بسیار ناراحت و گله مند بود و میگفت من یک کارمند بازنشسته با حقوق 1 میلیون و پانصد هزار تومان هستم که در این شرایط باید برای دخترم جهیزیه تهیه کنم ؛ دیرو زکه رفته بودیم چند قلم لوازم خانگی خریداری کنیم دیدیم که قیمت ها نسبت به 2 روز قبل چند میلیون افزایش داشته است و حتی فروشندگان حاضر به فروختن همان اجناس گران قیمت هم نبودند و می گفتند باید چند روز منتظر بمانید تا ببینیم شرایط به شکل پیش می رود.

او تصریح کرد: یکی از مسائل مهمی که این نابه سامانی ها را به وجود آورده است موضوع عدم نظارت و برخورد جدی با بانک ها به ویژه موسسات مالی اعتباری است. برای مثال همین موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج که ما اجازه دادیم حدودا 150 شعبه درسراسر کشور ایجاد کند که حتی در خیابان میرداماد که ساختمان اصلی بانک مرکزی قرار دارد هم شعبه زده بود و 5 هزار نیرو هم استخدام کرده بود ولی بعد از مدتی بانک مرکزی اعلام کرد که این موسسه اعتبار و مجوز بانک مرکزی ندارد!

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: شاید آغاز این مسائل از زمان آقای سیف نبوده است اما دلیلی ندارد اگر مسئولان قبلی کوتاهی کرده باشند مسئول بعد از آن هم وظایف خود را به خوبی انجام ندهد و دراعمال سیاست های لازم کوتاهی کند و درنتیجه وضعیت اقتصادی کشور را به سمت بحران بیشتر سوق دهد.

موسوی لارگانی اظهار کرد: به نظر بنده رئیس جدید بانک مرکزی باید با دقت و قاطعیت بیشتر با متخلفین بخش نامه های بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار برخورد کند و اجازه ندهد مدیران بانک ها فقط به فکرمنافع خود باشند. مثلا همین قضیه ی سود سپرده ها که باعث ایجاد مشکلاتی در بازار پولی و ارزی شده است وسریعا باید به آن رسیدگی شود . اما با این حال می بینیم برخی بانک ها مخالفت می کنند چون نمی خواهند مشتریان خود را از دست بدهند و فقط به فکر سود بیشتر حتی به قیمت بدتر شدن وضعیت اقتصادی کشور هستند.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: با اینکه صرافی ها فعالیتشان نسبت به قبل کمتر شده است ولی برخی از آنها بدون مجوز اقدام به جمع آوری ارز داخل بازار می کنند و یا بخشی از ارز را به نحوی از کشور خارج می کنند یا در مسیری قرار می دهند که باعث اختلال و نوسانات بیشترارزی شود. حتی خبرهایی مبنی براینکه یک سری افراد می خواهند ارز داخل بازار را جمع آوری کنند و به عربستان یا بعضی کشورهای دیگرمنتقل کنند و مشکلات بیشتری برای ما ایجاد کنند، به گوش می رسد.

او افزود: یکی دیگر از مشکلات ما مربوط به دلالان و مافیایی است که در بازار ارز تشکیل شده است و نبض بازار را در دست گرفته اند و باید به صورت جدی با آنها مقابله کرد و دست این اختلالگران را از بازار ارز کوتاه کرد تا باعث نوسان و تلاطم بیشتر نشوند.

ناصر موسوی لارگانی در آخر بر این نکته تاکید کرد: این وضع معشیتی واقعا آرامش مردم را گرفته است و همه ی مسئولان باید تلاش کنند که آرامش را به اقتصاد و بازار و زندگی مردم برگردانند و موجب رونق و حرکت تولیدکنندگان و سرمایه گذاران اقتصادی شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 963662

وب گردی

وب گردی