بازگشت تدریجی داعش به عراق

گروه تروریستی «دولت اسلامی» هفت ماه بعد از اعلام پیروزی دولت عراق بر آنها به آرامی در حال قدرت گیریی در عراق است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، «داعش» هفت ماه بعد از اعلام پیروزی دولت عراق بر آنها و پایان جنگ، به تدریج و با موج جدیدی از گروگان گیری، ترور و بمب گذاری در قسمت های مرکزی عراق در حال بازگشت است. این اتفاقات باعث ایجاد وحشت در مردم از ایجاد چرخه جدیدی از خشونت و شورش شده است.

حملاتی با مقیاس کوچک که بیشتر در مناطق دور افتاده انجام می شوند و چندان به چشم دولت نادیده نمی آیند، به طرز شگفت آوری یادآور تاکتیک هایی است که شورشیان گروه دولت اسلامی در سال های قبل از سال 2014، از آنها استفاده می کردند. درست قبل از زمانی که این گروه سرزمین های وسیعی را در سرتاسر عراق و سوریه به اشغال خود در آورد.

شبه نظامیان «داعش» از تمام قلمروشان به جز دو ناحیه کوچک در سوریه و در نزدیکی مرز عراق بیرون رانده شدند که این دو ناحیه هم تحت محاصره دولت سوریه و ائتلاف به رهبری آمریکا می باشد. «حیدر العبادی»، نخست وزیر عراق، در ماه دسامبر "پیروزی نهایی" بر دولت اسلامی را اعلام کرد و «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا، در هلسینکی اعلام کرد که این جنگ اکنون « 98-99 درصد» به پایان رسیده است.

احیای خشونت در یک مثلث از سرزمین های کم جمعیت که در استان های «دیالی»، «کرکوک» و «صلاح الدین» قرار دارد، باعث شده است بسیاری از عراقی ها این سوال را از خود بپرسند که آیا برای اعلام «پیروزی» زود نبوده است؟

طی دو ماه گذشته ده ها تن از مردم، از جمله مقامات محلی، بزرگان قبیله ای و روسای روستاها، توسط جنگجویانی که ادعا می کنند عضو «دولت اسلامی» هستند ، ربوده و سپس کشته یا با دریافت فدیه آزاد شده اند.

مردان مسلح با پوشیدن لباس نیروهای امنیتی و ایجاد پست های بازرسی جعلی، کامیون ها را ربوده و اموال مسافران را به سرقت بردند و مسیر بزرگراه اصلی «بغداد-کرکوک» را برای هفته ها نا امن کرده اند.

در یک مورد دهشتناک از این حملات، 6 افسر امنیتی در یک ایست بازرسی ساختگی دستگیر شده و مجبور به ظاهر شدن در چند فیلم ویدئویی شدند. در این ویدئو این افسران در برابر پرچم سیاه و سفید «داعش» زانو زده بودند و دو مرد با ریش بلند در کنارشان ایستاده بودند و درخواست آزادی زنان سنی زندانی در عراق را کردند. روز بعد جسد تیرباران شده افسران اطلاعاتی پیدا شد.

این ویدیو عراقی ها را تکان داد و خاطرات بد اعلام "خلافت" خود خوانده «دولت اسلامی» را در ذهنشان زنده کرد. ترافیک بزرگراه «بغداد-کرکوک»، بعد از این اتفاق به شدت کاهش یافت و مسافران اقدام به خرید بلیت هواپیما کردند و پروازها برای چند هفته پیش فروش شد.

اخیرا هم داعش علاوه بر خطوط برق و لوله های نفتی، یک نیروگاه برق را در جنوب غرب «کرکوک» منفجر کرده است.

مناطق مشخص شده با رنگ زرد مناطق عملیاتی جدید داعش است.

«عماد محمود»، عضو شورای استانی «دیالی»، گفت: «البته مردم عصبی هستند. مردم سرانجام تصور می کردند که کشور به ثبات رسیده است و می توانند هر جا که بخواهند سفر کنند ولی حملات جدید و این ویدیو باعث شد تا مردم دوباره بترسند. تروریست ها از بیابان های خالی از سکنه و کوه ها که هنوز گروه های کوچکی از آنها در آنجا وجود دارند، حملات خود را انجام می دهند. تعداد آنها زیاد نیست، اما حملات شگفت انگیز و سریعی را انجام می دهند و افرادی در داخل شهرها هستند که به آنها کمک می کنند.»

«هشام الهاشمی»، مشاور دولت در امور مبارزه با تروریسم گفت: «بازگشت داعش قابل پیش بینی بود ولی این بازگشت بسیار سریعتر از پیش بینی های من بود و این بسیار خطرناک است.»

او دولت عراق را به دلیل تعلل در بازسازی مناطق بازپس گرفته شده از داعش و همچنین قدرت گیری مجدد داعش مقصر می داند. او گفت: «دولت عراق در بعد نظامی خوب عمل کرده است ولی برای ایجاد ثبات در مناطق بازپس گرفته شده ضعیف بوده و داعش از این قضیه به نفع خودش استفاده می کند.»

نیروهای امنیتی عراق طی دو هفته گذشته عملیاتی را برای ریشه کن کردن ستیزه جویان آغاز کرده و به برخی موفقیت ها نیز رسیده اند.

دولت عراق اعلام کرده است که جاده «بغداد-کرکوک» در حال حاضر امن است و رانندگان و مسافرانی که این مسیر را طی می کنند می گویند پست های بازرسی جدید در هر کیلومتر این جاده ایجاد شده است.

در همین راستا مقامات آمریکایی نیز اعلام کردند که در هفته گذشته یک عملیات توسط نیروهای امنیتی عراق و کرد که توسط نیروی هوایی ایالات متحده پشتیبانی می شد، موفق به از بین بردن یک پناهگاه امن داعش که در کوه های نزدیک شهر «ماخمر» قرار داشت، شده است.

حملات داعش در مناطق دور از دسترس نیروهای امنیتی ادامه دارد و دولت درگیر بحران های سیاسی نظیر مذاکره برای تشکیل دولت جدید و تظاهرات در مناطق شیعه نشین جنوب است.

سرهنگ «شون رایان»، سخنگوی ارتش ایالات متحده در بغداد، گفت که نیروهای امنیتی عراق امروزه در بهترین وضعیت خود از زمان آغاز شکل گیری خشونت ها درسال 2014، قرار دارند. او گفت:« داعش فقط حملات کوچک را انجام می دهد؛ زیرا توانایی انجام حملات گسترده را ندارند اما آنچه که آنها انجام می دهند توانایی ترساندن مردم را دارد. مبارزه به پایان نرسیده و خیلی زود است که مردم گارد خود را پایین بیاورند. »

«مایکل نایتس»، یک تحلیلگر نظامی در موسسه «سیاست برای خاورمیانه» در واشنگتن ، گفت که اگر چه دولت اسلامی مثل سابق قلمروی را کنترل نمی کند، ولی به نظر می رسد که تحرک زیادی در محدوده ای وسیع و به ویژه در شب دارد.

سرزمین تحت سلطه داعش توسط نیروهای عراقی که بیشترشان شیعه بودند بازپس گرفته شد ولی در جریان آن هزاران نفر کشته یا از خانه هایشان آواره شدند که اکثرشان به محل زندگیشان برنگشتند و در نتیجه روستاهای زیادی تخریب و بدون سکنه رها شدند.

« نایتس»، همچنین گفت این مکان های خالی از سکنه محل مناسبی برای دور هم جمع شدن و سازمان دهی مجدد افراد مسلح می باشد. اطراف این مناطق با کوه ها،بوته زارها و شبکه آبیاری رها شده، پوشیده شده که عملیات را برای واحد های زرهی سخت می کند.

او گفت:«ظهور مجدد داعش را نه می توان تایید و نه می توان تکذیب کرد. قدرتگیری داعش در این مناطق قابل پیش بینی بود به خصوص که این مناطق دور از دسترس نیروهای امنیتی عراق است. تروریست ها نمی توانند منطقه را کنترل کنند اما می توانند جاده ها را کنترل و در شب حرکت کنند.»

«هشام الهاشمی»، مشاور دولت در امور مبارزه با تروریسم،اعلام کرد که برخی از جنگجویان درگیر در حملات اخیر، بقایای نیروی اصلی داعش هستند که چهار سال پیش نیز در آن منطقه بودند و اکنون در کوه های «حمرین » استان «دیالی» (که هرگز به طور کامل پاکسازی نشد) مخفی شده اند. بعضی دیگر پس از عملیات در «کرکوک» به منطقه آمده اند و تعدادشان حدود 2000 نفر است که در گروه های کوچک در 3 استان دست به عملیات می زنند.

به نظر می رسد آنها مطابق دستورالعمل های منتشر شده در یک نوار صوتی که آوریل گذشته توسط سخنگوی فعلی دولت اسلامی «ابوالحسن المحجر»، منتشر شد، اقدام می کنند. در این نوار وی از جنگجویان حامی دولت اسلامی برای انجام حملات برای هدف قرار دادن زیرساخت های اقتصادی عراق و سنی های عراقی که با دولت همکاری می کنند، درخواست کرده بود.

«رناد منصور» از محققان «مرکز فکر چت هام» در لندن گفت:«این روش کار آنهاست و به نظر می رسد که در حال پیشرفت و قدرت گیری هستند. بسیار ناامید کننده است که «العبادی» با وجود حضور داعش در منطقه، «پیروزی» بر آنها را اعلام کرد. به نظر می رسد که آنها هنوز هم وجود دارند و شورش دیگری در راه است. »

کد خبر: 963670

وب گردی

وب گردی