راه‌اندازی «پاتوق کتاب» در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در تشریح برنامه‌های معاونت فرهنگی این دانشگاه به‌منظور ترویج فرهنگ کتابخوانی از ایجاد پاتوق کتاب، حلقه‌های دانشجویان کتاب‌خوان و اجرای طرح کاروان کتاب خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، رضا نصیری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی، درباره افول فرهنگ کتابخوانی در بین دانشجویان کشور اظهار کرد: مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان، به‌صورت کنایه‌آمیز فرمودند: «شما دانشجویان کتاب نمی‌خوانید» و اشاره‌ای به این موضوع داشتند که دانشجو فرصتی که در فضای مجازی صرف می‌کند بیش از زمانی است که با کتاب انس دارد و این واقعیت تلخ، انکار نشدنی‌ است.

وی با بیان اینکه عدم کتابخوانی دانشجویان طنز تلخی است که متاسفانه واقعیت دارد، تاکید کرد: در دانشگاه آزاد اسلامی طبق برنامه‌ عملیاتی فرهنگی، چند اقدام موثر در حوزه ترویج کتابخوانی پیش‌بینی کرده‌ است که از ترم آینده اجرایی خواهد شد.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی به تشریح برنامه‌های این دانشگاه در حوزه ترویج کتابخوانی پرداخت و افزود: با توجه به ظرفیت عظیمی که دانشگاه آزاد اسلامی در اختیار دارد طرحی در نظر گرفته‌ایم که در مدارس سما ویژه نوجوانان و دانش‌آموزان و در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ویژه دانشجویان، کارکنان و استادان مسابقات ملی کتابخوانی را با کمک کارشناسان حوزه کتاب برگزار کنیم و هر ترم با مشوق‌های خوبی که در نظر گرفته‌ایم امیدواریم جمعیت چند صد هزار نفری به مطالعه هدفمند بپردازند.

نصیری یکی‌دیگر از برنامه‌های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه کتابخوانی را راه‌اندازی حلقه‌های دانشجویان کتاب‌خوان عنوان کرد و گفت: طرح مد نظر به این صورت است که در هر واحد دانشگاه آزاد اسلامی فضاهای مناسبی برای دانشجویان علاقه‌مند به کتاب‌خوانی در نظر خواهیم گرفت که این افراد بتوانند حلقه‌های کتابخوانی به‌صورت مستمر تشکیل دهند.

وی نقد و بررسی کتاب را طرحی مناسب برای کتابخوانی دانست و اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های نقد کتاب این است که تبلیغی برای مولف خواهد شد. واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور موظف هستند در طول ترم تحصیلی، حداقل یک عنوان کتاب را به‌طور هدفمند انتخاب کرده و نشست نقد و بررسی آن را برگزار کنند. این موضوع طی بخشنامه به تمامی واحدهای دانشگاهی اعلام خواهد شد.

به گفته مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، معاونت فرهنگی این دانشگاه در نظر دارد کتاب‌هایی که به‌تازگی منتشر شده و قابلیت معرفی در دانشگاه دارند را در واحدهای دانشگاهی رونمایی و معرفی کند، همانند نشستی که سال گذشته به‌منظور معرفی کتاب منظومه فکری مقام معظم رهبری تحت عنوان «زعیم ذوفنون» با حضور شخصیت‌های معتبر علمی کشور در واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

نصیری ادامه داد: برنامه‌ای تحت عنوان «کاروان کتاب» در نظر گرفته‌ایم که براساس آن بین 300 هزار عنوان کتابی که در زمینه‌های ادبی، فلسفی، مدیریت، علوم اجتماعی، علوم سیاسی، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و هنر تالیف شده 900 عنوان کتاب به انتخاب متخصصان و کارشناسان این حوزه به‌صورت کاروان کتاب ابتدا به واحدهای دانشگاهی مناطق محروم و در نهایت به واحدهای تهران ارسال خواهیم کرد.

وی افزود: علاوه بر برنامه‌های ذکرشده تجهیز کتابخانه‌ها با کتاب‌های ارزشی، انقلابی و اثرگذار در دستور کار معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی قرار دارد.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان گفت: راه‌اندازی پاتوق کتاب در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی را درنظر داریم که براساس آن نمایشگاه‌های کتاب دائمی در هر واحد برپا خواهد شد و امیدواریم یکی از مکان‌هایی که مورد استقبال دانشجویان و استادان قرار بگیرد پاتوق کتاب باشد. این موارد اقداماتی است که دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه ترویج کتاب‌خوانی برنامه‌ریزی کرده‌است که از مهرماه سال‌جاری غالب این طرح‌ها به اجرا در خواهد آمد.

کد خبر: 963704

وب گردی

وب گردی