راه‌اندازی کارخانه تولید گوگرد توسط دانشگاه آزاد اسلامی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی با تشریح برنامه‌های دانشگاه متبوعش برای جلوگیری از خام‌فروشی گوگرد از راه‌اندازی کارخانه تولید این محصول با ظرفیت 3500 تن در روز تا 6 ماه آینده خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، مهدی ملک‌نژاد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی گفت: یکی از معضلات استخراج و تولید گاز، وجود گوگرد به عنوان عاملی مزاحم است. در قزاقستان، روسیه، تاجیکستان و ایران، استخراج گاز همواره با مشکل وجود گوگرد روبه‌رو بوده که مقدار این گوگرد نیز بسیار زیاد است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی افزود: در کشورهای توسعه‌یافته گوگرد فرآوری و فروخته می‌شود، اما در ایران گوگرد از سرخس به خلیج فارس منتقل و به صورت خام و بدون هیچ‌گونه ارزش افزوده به فروش می‌رسد. هندوستان و چین بزرگترین مشتریان گوگرد هستند که همین گوگرد خام را از ایران دریافت می‌کنند و به صورت فرآورده‌های میانی و با قیمت بسیار بالاتری به ایران می‌فروشند.

راه‌اندازی کارخانه تولید گوگرد با ظرفیت 3500 تن در روز

وی خاطرنشان کرد: این دغدغه و چالش ما را بر آن داشت تا در راستای حل این معضل گام برداریم. بر این اساس حدود 7 ماه پیش کمیته‌ای در این زمینه تشکیل و پژوهشکده گوگرد در منطقه خانگیران با همکاری شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد(خانگیران) راه‌اندازی شد.

رئیس واحد مشهد ادامه داد: در روزهای اخیر نیز تفاهم‌نامه‌ای با این شرکت در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و تربیت نیروی انسانی منعقد شد که در جلسه انعقاد آن، مسئولان استانداری خراسان رضوی، مدیرکل جهاد کشاورزی استان، رئیس پارک علم و فناوری استان، مسئولان دانشگاهی و مدیران اجرایی نفت و گاز استان نیز حضور داشتند.

ملک‌نژاد بیان کرد: تاکنون چهار محصول از سوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد عملیاتی شده است که تولید نهایی آنها ارزش افزوده گوگرد را تا 100 برابر افزایش می‌دهد. دو فرآورده که بزودی رونمایی می‌شود در مرحله تولید صنعتی قرار دارد. کارخانه تولید این دو محصول در مرحله طراحی و ساخت است که بر اساس برنامه‌ریزی، روزانه 3500 تن گوگرد تولید می‌کند و باعث ایجاد اشتغال‌ می‌شود.

این مسئول تصریح کرد: این دو محصول مراحل آزمایش و تولید نیمه‌صنعتی را گذرانده‌اند و پس از طراحی و ساخت کارخانه که تا 6 ماه آینده انجام می‌شود به تولید انبوه می‌رسند.

کد خبر: 963707

وب گردی

وب گردی