پنج فروند هواپیمای ای تی آر جدید فردا به تهران می آید

هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) اعلام کرد: پنج فروند هواپیمای جدید خریداری شده از شرکت ای تی آر (ATR)، چهاردهم مرداد وارد کشور می شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، این هواپیماها قرار است ساعت 9 صبح فردا در فرودگاه مهرآباد روی زمین بنشینند و به این ترتیب تعداد هواپیماهای ای تی آر (ATR) تحویل شده به ایران به 13 فروند افزایش می یابد که همگی به ناوگان هواپیمایی هما افزوده شده اند.
پس از اجرای توافق برجام در دی ماه 1394، ایران توانست پس از رفع تحریم های آمریکا در زمینه خرید هواپیماهای تجاری و مسافری، سه قرارداد خرید هواپیما با شرکت های بوئینگ، ایرباس و ای تی آر منعقد کند در مجموع به میزان 200 فروند هواپیمای جدید را منعقد کند که سهم شرکت ایتالیایی ای تی آر، 20 هواپیما بود.

در دو سال و نیم گذشته هشت فروند از این هواپیماهای سبک تحویل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران شد و فردا نیز قرار است پنج فروند دیگر در اختیار ایران قرار گیرد.

ایرباس نیز تاکنون سه فروند از هواپیماهای خریداری شده ایران را تحویل داده است و به این ترتیب با ورود هواپیماهای جدید، تعداد هواپیماهای پسابرجامی ناوگان هوایی ایران به 16 فروند افزایش خواهد یافت.

فرزانه شرفبافی مدیرعامل شرکت هواپیمایی هما برای تحویل این هواپیماها به فرانسه سفر کرده است؛ این هواپیماها پس از طی مراحل تحویل به ایران، از فرودگاه تولوز فرانسه عازم ایران می شوند.

هرچند پس از خروج آمریکا از توافق برجام و احتمال به تعلیق درآمدن هواپیماهای خریداری شده، انتظار می رفت که هواپیماسازان نتوانند هواپیماهای بیشتری تحویل ایران دهند اما برونو لومر وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه نهم مرداد ماه ضمن ابراز امیدواری نسبت به تحویل هشت فروند هواپیمای «ای.تی.آر» به ایران، تاکید کرد به دنبال چراغ سبز واشنگتن در این باره هستیم؛ این هواپیماها قرار بود تا پیش از ششم اوت (15 مرداد) به ایران تحویل داده شود.

هواپیماهای خریداری شده ای تی آر، از مدل ATR72-600 است که برای نخستین بار در سال 2010 میلادی وارد ناوگان هوایی جهان شد؛ این هواپیما منطبق با آخرین تکنولوژی و جدیدترین سیستم های رفاهی و ایمنی در صنعت هواپیمایی جهان است.


مدل سفارشی ایران ایر قادر است 70 نفر را تا مسافت 1528 کیلومتر جا به جا کند و به خاطر استفاده از موتورهای ملخی بسیار کم مصرف، ایمن و پیشرفته بوده و هزینه های عملیاتی آن به شدت پایین و مقرون به صرفه است.
این هواپیما قادر است در تمام شرایط جوی پرواز کند و به دلیل مجهز بودن کابین خلبان به نمایشگرهای بسیار پیشرفته امکان فرود در سخت ترین شرایط جوی را نیز دارد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 963854

وب گردی

وب گردی